O
Hade du haft 20+grader skillnad på ut och in så hade det förmodligen varit smuts i rören. Och du hade även märkt att dina radiatorer ej blir ok varma.
Tror faktiskt att det snurrar bra i ditt system, men att du tappar effekt pga problem med Gassidan i systemet.
 
Att det skall vara så svårt att göra den första åtgärden på den gamla kompressorn, en hälsocheck utförd av en VP tekniker.
Då får du svart på vitt om kompressorns status och verkningsgraden på pumpen.
Varje dag du väntar med det innebär troligen att du förbrukar rejält mycket mer ström än nödvändigt.
Så lägg dom 2000kr på en hälsocheck istället för att byta slangar.
 
  • Gilla
hlph och 1 till
  • Laddar…
Enrörssytem? Är radiatorerna varma över hela ytan? Så att de inte är varma upptill och svalare nedtill?
 
J jonaserik skrev:
Är VP kopplad med metallomspunna slangar så är nog problemet där, det var skitslangar på den tiden, det bildades magnetit som fastnar i kopplingarna till dessa och i slangen. Finns många som haft problem med flödet över VP , p.g.a av detta.
Det var precis metallomspunna slangar min referens pratade om.
Tror det är ett bra spår att gå vidare med.
 
O
Jo men TS har inga flödesproblem på värmesidan, problemet är att hans kompressor stannar på överhettning
 
BerraBo BerraBo skrev:
Det var precis metallomspunna slangar min referens pratade om.
Tror det är ett bra spår att gå vidare med.
BerraBo BerraBo skrev:
Det var precis metallomspunna slangar min referens pratade om.
Tror det är ett bra spår att gå vidare med.
Jag tror att det är bättre att checka statusen på den 15 år gamla kompressorn.
Vore en sak om det vore ett enormt delta på värmekretsen, men icke sa nicke.
Kan väl inflika att min kompressor pajade efter ca. 10 år. En Copeland Scroll. Så är kompressorn 15 år gammal så är det det första som behöver kollas framför massa andra långsökta orsaker.
 
  • Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tror att det är bättre att checka statusen på den 15 år gamla kompressorn.
Vore en sak om det vore ett enormt delta på värmekretsen, men icke sa nicke.
Kan väl inflika att min kompressor pajade efter ca. 10 år. En Copeland Scroll. Så är kompressorn 15 år gammal så är det det första som behöver kollas framför massa andra långsökta orsaker.
jag håller helt med och har också försökt framföra det i tråden. Vår kompressor bytte vi när den var 11 år. Den hade inte havererat men den var sliten så att gas läckte igenom kompressorn. Det resulterade också i för höga temperaturer när det var kallt ute. Det är dock en luft till vatten pump. Jag tror att de belastas väldigt hårt när det är kallt ute.
 
O Ovation skrev:
Jo men TS har inga flödesproblem på värmesidan, problemet är att hans kompressor stannar på överhettning
Min simpla tanke var bara att dålig cirkulation kan resultera i överhettning.
Säkerligen bra idé att ta hem en reparatör som kan analysera problemet.
 
O
Problemet med flöde är inte ett problem med ett delta under 10grader vid de temperaturerna som visas i senaste inlägget.
När man har hög skillnad mellan ut och in så snurrar vattnet inte. När du har normalt delta på sekundärsidan och jämn värme i radiatorer så är "oftast" flödet ett icke problem.
Rensning av slangarna kommer visserligen resultera i lägre inställning krävs på cirkulationspump, men det gör inte mycket för kompressorn övertemperaturer.
 
Skulle tro att din expansionsventil krånglar. Då kyls inte kompressorn tillräckligt. Du bör tillkalla kyltekniker.
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Verkar mer vara en förnekelse av att en 15 år gammal kompressor troligen är utsliten.
Den lever långt in på pensionsåldern och är troligen lika snabb och effektiv som en 85-åring. Visst finns det väldigt vältränade 85-åringar men dom är sällsynta :)
 
GoC GoC skrev:
Verkar mer vara en förnekelse av att en 15 år gammal kompressor troligen är utsliten.
Den lever långt in på pensionsåldern och är troligen lika snabb och effektiv som en 85-åring. Visst finns det väldigt vältränade 85-åringar men dom är sällsynta :)
Säkert är kompressorn utsliten, och det ger möjligen i sin tur sämre cop. Men om kompressorn får för lite köldmedie så komprimeras det hårdare samtidigt som kompressorn kyls sämre. Alltså, se till att exp ventilen är rätt inställd och att köldmedie finns så finns bra chanser för pumpen att funka någotsånär!
 
O onaka skrev:
Säkert är kompressorn utsliten, och det ger möjligen i sin tur sämre cop. Men om kompressorn får för lite köldmedie så komprimeras det hårdare samtidigt som kompressorn kyls sämre. Alltså, se till att exp ventilen är rätt inställd och att köldmedie finns så finns bra chanser för pumpen att funka någotsånär!
Ja och det är ett jobb för en VP tekniker. Kompressorn och eco.ventiler försämras med åren, därför är det bra att få VP diagnostiserad. Kan vara mycket ström man förbrukar i onödan.
 
nizzehult
@onaka Har aldrig haft ett larm på expansionventilen så det verkar långsökt att den ska krångla.

@Niklaspe Ja jag, har tvårörssystem till radiatorerna och dom är jämnvarma.

@GoC Jag har inga problem att anlita en tekniker för att kolla upp systemet men bra såna som är kunniga och vet vad dom pratar om och kan just dessa prylar är inte lätt att hitta, vill absolut inte ha din någon random 25-åring med bakåtvänd keps som killgissar och dömer ut hela anläggningen pga ålder innan han ens satt sig in i det hela. Har mött för många såna genom livet i olika sammanhang, inte minst på bilverkstäder...
 
Redigerat:
O
nizzehult nizzehult skrev:
@onaka Har aldrig haft ett larm på expansionventilen så det verkar långsökt att den ska krångla.

@Niklaspe Ja jag, har tvårörssystem till radiatorerna och dom är jämnvarma.

@GoC Jag har inga problem att anlita en tekniker för att kolla upp systemet men bra såna som är kunniga och vet vad dom pratar om är inte lätt att hitta, vill absolut inte ha din någon random 25-åring med bakåtvänd keps som killgissar och dömer ut hela anläggningen pga ålder innan han ens satt sig in i det hela. Har mött för många såna genom livet i olika sammanhang, inte minst på bilverkstäder...
Du hittar förmodligen inte så många 25åriga Värmepumpstekniker. De finns självklart men det växer på träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.