nizzehult
Nu är det under -20 och då har larmet utlösts. Det som händer är att kompressorn får gå så länge att den blir överhettad. Jag har ändå sänkt kurvan till 3.3 och det är varmt och gott inne.

Kompressortemperaturen låg på 35 grader när jag kvitterade larmet kl 17 och den har nog gått rätt oavbrutet sen dess. Nu är den på 114 grader och slår nog snart av.
Aktuella siffror:
Retur RAD 46.9 / 45.2
Ute -20,2
VB UT 54
VB IN 45,4
KB UT -1,1
KB IN 1,2
 
Testa att öka cirkulationen på varma sidan, du kommer få minskat delta men förhoppningsvis kommer det sänka temperaturen på kompressorn, antagligen kommer du kunna sänka kurvan ytterligare också.
 
Jag pratade med en kille som jobbar med värmepumpar om ett liknande problem på vår anläggning. Han sa att om jag kollat så filtren inte var igensatta så kunde det vara stopp/trångt i några rör inne i pumpen.
Samlas tydligen en sörja som hindrar cirkulationen. Botemedlet är att lossa och rengöra eller byta.
Jag har inte kollat vidare hos mej men ett tips att kika på.
 
  • Gilla
Bubben85
  • Laddar…
nizzehult
@Jarlingar Öka cirkulationen? Cirkulationspumpen går på max hastighet så jag vet inte hur det skulle gå till.

@BerraBo Filtren är kollade.
Ja, stopp i rören skulle väl kunna förklara saken men borde inte filtren ha tagit hand om sånt? Jobbet som sådant låter ändå rätt omfattande för det är trångt därinne och den stora frågan är väl om det är värt att kosta på detta på en 15 år gammal JVP.

@Ovation det du skrev om att hetgasen generellt sett aldrig ska vara över 40 grader: vilken av värdena är det? Är det VB IN/UT som visar temp på gasen? Vad är retur RAD, står det för radiator?
Det du skrev om att utbildade personer med rätt utrustning kan kolla utrustningen verkar logiskt men är det en hög kostnad och anläggningen ändå sjunger på sista versen så kanske det är bortkastade pengar. Vet inte hur omfattande (= kostsamt) ett sånt jobb är och hur man hittar "rätt" person för ändamålet, verkar finnas en hel del går-det-så-går-det kylkillar där ute...
 
Är VP kopplad med metallomspunna slangar så är nog problemet där, det var skitslangar på den tiden, det bildades magnetit som fastnar i kopplingarna till dessa och i slangen. Finns många som haft problem med flödet över VP , p.g.a av detta.
 
9 graders VB-delta när det är -20 ute är inget problem. Snarare helt normalt skulle jag säga. Visst, skulle man kunna sänka deltat till 6 grader så skulle man kunna sänka värmekurvan 1,5 grad och få kompressorn att balansera på gränsen några fler timmar per år.
 
Cheesen
useless useless skrev:
Du kanske helt enkelt har för hög värmekurva så framledningstemperaturen blir högre än vad kompressorn klarar av?
nizzehult nizzehult skrev:
Jag försöker hålla den på runt 1 bar men den vill sjunka lite på några månader och då får man fylla på. Oklart varför det är så men jag kan också se att det ibland kommer lite vatten från själva anläggningen som direkt går till ett avlopp så det är kanske dit det försvinner?
Tycker det låter som om du har luft i systemet. då kommer trycket att stiga fort när temperaturen stiger vilket den gör när det är kallt ute och kompressorn arbetar längre stunder.
Du har en övertrycksventil som öppnar då trycket stiger och då försvinner vatten ur kretsen.
Testa att lufta elementen.
 
En sliten kompressor ger högre hetgaser.
 
  • Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag håller med om att problemet förmodligen ligger i att det är en gammal anläggning snarare än en specifik felkälla. Frågan är hur mycket jobb och pengar man ska lägga på att få den att gå de extra timmarna det handlar om då det är -20 eller kallare? Kanske bättre att vara nöjd med att den sparar pengar 99,9% av årets andra timmar och börja planera in ett byte till en ny värmepump?
 
nizzehult
@Cheesen Ja men borde det inte visa sig med delvis kalla och även porlande radiatorer? Samtliga är varma rakt över och inget skumt ljud hörs. Termostaterna är öppna. Men detta med att det försvinner vatten kan jag verifiera för det ligger en slang på baksidan som går till avloppet och där är det stundtals blött och jag får även fylla på systemet då och då.

@jonaserik Tja, det skulle ju vara en förklaring. Vet du några specifika märken och årgångar som hade detta problem och går det enkelt att se?

@useless Som jag har förstått det så har detta fel funnits länge, ja långt innan anläggningen var 10 år och man han inte brytt sig om det utan bara kvitterat larmet och inte gjort nåt vilket väl troligen inte har varit bra för anläggningen men den behöver ju inte vara sopslut för det.
 
useless useless skrev:
Ja, jag håller med om att problemet förmodligen ligger i att det är en gammal anläggning snarare än en specifik felkälla. Frågan är hur mycket jobb och pengar man ska lägga på att få den att gå de extra timmarna det handlar om då det är -20 eller kallare? Kanske bättre att vara nöjd med att den sparar pengar 99,9% av årets andra timmar och börja planera in ett byte till en ny värmepump?
problemet är bara att om kompressorn är sliten så handlar det inte bara om att den lägger av vid -20 ( det kanske man kan leva med) utan den lär ha tappat i effektivitet och det kan kosta många tusenlappar om året.

jag personligen hade nog lagt en slant på att få ut någon servicetekniker som tittar på anläggningen, mest för att utesluta att det är något enkelt. För om man kan, med full effektivitet, köra vidare något år till så är där rätt mycket pengar att spara. Men förmodligen är det inte lönt att lägga mycket pengar på en reparation. På en av min pappas värmepumpar, liknande modell också 15 år, gick en elektronikenhet sönder. Det skulle kosta 15000 kr, han valde att byta värmepump.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, det skulle ju vara en förklaring. Vet du några specifika märken och årgångar som hade detta problem och går det enkelt att se?
Gäller i princip alla VP av äldre modell 15 - 20 år, Har du slangar, känn på dom och tryck lite i sidled, då märks det om dom är stela. Är dom lite stela så är det säkert skit i dom + i kopplingarna brukar vara värst.
LITE ATT LÄSA
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67450.msg715152#msg715152
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=70925.msg743322#msg743322
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69966.msg735531#msg735531
Bara ett axplock på vad som kan hända, fanns även inlägg med bilder men hittar inte nu
 
nizzehult
Intressant läsning och tänk så lite man vet ändå. Sen kan man ju förfasa sig över att dom som tillverkar och utvecklar VP och därmed lägger ner massa tid, pengar och forskning kan förbise en sån allvarlig faktor och dom konsekvenser det kan få.
Att kolla om flexhöljet på slangen är magnetiskt ska också tydligen ge svar på om man har fel slangtyp.

Kan tänka mig att det är rätt slabbigt att byta dem men är kopplingarna inte lödda som i en tråd ovan så kan det ju inte vara några jättepengar i ett byte.
 
nizzehult
Japp, slangarna är hårda som perkele och har även även magnetiskt hölje.
Hittar tre st som är hyfsat åtkomliga men hela systemet måste väl tömmas för ett byte? Verkar inte lödda. Vad kan sen tre slangar kosta, räcker 2000,-?

Tre markerade slangar i ett öppet värmesystemsskåp, omgivna av isolering och teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
nizzehult nizzehult skrev:
@Jarlingar Öka cirkulationen? Cirkulationspumpen går på max hastighet så jag vet inte hur det skulle gå till.

@BerraBo Filtren är kollade.
Ja, stopp i rören skulle väl kunna förklara saken men borde inte filtren ha tagit hand om sånt? Jobbet som sådant låter ändå rätt omfattande för det är trångt därinne och den stora frågan är väl om det är värt att kosta på detta på en 15 år gammal JVP.

@Ovation det du skrev om att hetgasen generellt sett aldrig ska vara över 40 grader: vilken av värdena är det? Är det VB IN/UT som visar temp på gasen? Vad är retur RAD, står det för radiator?
Det du skrev om att utbildade personer med rätt utrustning kan kolla utrustningen verkar logiskt men är det en hög kostnad och anläggningen ändå sjunger på sista versen så kanske det är bortkastade pengar. Vet inte hur omfattande (= kostsamt) ett sånt jobb är och hur man hittar "rätt" person för ändamålet, verkar finnas en hel del går-det-så-går-det kylkillar där ute...
Hetgasen är en indikator på problem med kompressorn om den är +40grader varmare än VB UT.
De kan sedan därefter finnas allt från små fel till dyra fel att åtgärda. Dessa måste kollas av proffs.
Om du fixar ett mindre fel i den kanske den tuffar vidare i ett par år till med bättre effektivitet.

Problemet med magnetit i slangar har du säkert på den modellen, men då du har så lågt delta mellan IN och Ut på Värmesidan tvivlar jag på att det är ditt problem.
Oftast får man högt delta om detta problem blir akut.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.