19 620 läst · 160 svar
20k läst
160 svar
Kompressorn stannar pga överhettning när det är kallt ute - borde man vara orolig?
O Ovation skrev:
så verkar snarar vara fallet. 56grader framledningen vid -6 ute.O Ovation skrev:
Stämmer inte alls med värmekurva 4 som pumpen enligt TS är inställd på. Borde var 15 grader lägre enligt bilden på kurvan som TS tidigare visat.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
Ja det är mycket att hålla reda på...
Det är en jordvärmepump så det finns ingen avfrostning.
Såg nu att kurvan är ställd på 3,4 och inte 4 som jag först trodde
När kompressorn går blir den givetvis varmare. Tror den slår av vid 120 grader så det finns spelrum och den har aldrig slagit av sen jag öppnade upp radiatorventilerna.
Dessa värden hade den just nu:
RAD1 40,6 nuv 39.1
UTE -6,7
Komp 87,3 (går just nu)
VB UT 47,4
VB IN 39,3
Hur ska jag sänka flödet? Enda jag kan göra är att ta ner varven på cirkulationspumpen men hur jag ska göra det 10 grader har jag ingen aning om. Pumpen går på max just nu.
Att det är skillnad på UT och IN känner jag men jag har svårt att avgöra om det skiljer 8 grader. Sen är jag osäker på exakt vilket rör som är vad.
Det är en jordvärmepump så det finns ingen avfrostning.
Såg nu att kurvan är ställd på 3,4 och inte 4 som jag först trodde
När kompressorn går blir den givetvis varmare. Tror den slår av vid 120 grader så det finns spelrum och den har aldrig slagit av sen jag öppnade upp radiatorventilerna.
Dessa värden hade den just nu:
RAD1 40,6 nuv 39.1
UTE -6,7
Komp 87,3 (går just nu)
VB UT 47,4
VB IN 39,3
Hur ska jag sänka flödet? Enda jag kan göra är att ta ner varven på cirkulationspumpen men hur jag ska göra det 10 grader har jag ingen aning om. Pumpen går på max just nu.
Att det är skillnad på UT och IN känner jag men jag har svårt att avgöra om det skiljer 8 grader. Sen är jag osäker på exakt vilket rör som är vad.
Nu ser det genast bättre ut.nizzehult skrev:Ja det är mycket att hålla reda på...
Det är en jordvärmepump så det finns ingen avfrostning.
Såg nu att kurvan är ställd på 3,4 och inte 4 som jag först trodde
När kompressorn går blir den givetvis varmare. Tror den slår av vid 120 grader så det finns spelrum och den har aldrig slagit av sen jag öppnade upp radiatorventilerna.
Dessa värden hade den just nu:
RAD1 40,6 nuv 39.1
UTE -6,7
Komp 87,3 (går just nu)
VB UT 47,4
VB IN 39,3
Hur ska jag sänka flödet? Enda jag kan göra är att ta ner varven på cirkulationspumpen men hur jag ska göra det 10 grader har jag ingen aning om. Pumpen går på max just nu.
Att det är skillnad på UT och IN känner jag men jag har svårt att avgöra om det skiljer 8 grader. Sen är jag osäker på exakt vilket rör som är vad.
Du ska nu köra alla rum utan termostat tills du hittar brytpunkten för er komfort genom att sänka/höja kurvan. Det rummen som då är för varma kan du sedan strypa flödet till på radiatorventilen eller termostat.
Bästa komforten får ni om bergvärmepumpen sköter framledningen utan ingrepp av termostater.
En termostat är lite som att köra med handbromsen.
Du sänker flödet genom att börja stega pumpen neråt, detta ger en högre diff mellan T&R.
Ps när du kollar temperaturer så ta aven tempen på köldbärare och efter ca 10-20 min konstant körning
Verkar vara ypperligt nu.nizzehult skrev:Ja det är mycket att hålla reda på...
Det är en jordvärmepump så det finns ingen avfrostning.
Såg nu att kurvan är ställd på 3,4 och inte 4 som jag först trodde
När kompressorn går blir den givetvis varmare. Tror den slår av vid 120 grader så det finns spelrum och den har aldrig slagit av sen jag öppnade upp radiatorventilerna.
Dessa värden hade den just nu:
RAD1 40,6 nuv 39.1
UTE -6,7
Komp 87,3 (går just nu)
VB UT 47,4
VB IN 39,3
Hur ska jag sänka flödet? Enda jag kan göra är att ta ner varven på cirkulationspumpen men hur jag ska göra det 10 grader har jag ingen aning om. Pumpen går på max just nu.
Att det är skillnad på UT och IN känner jag men jag har svårt att avgöra om det skiljer 8 grader. Sen är jag osäker på exakt vilket rör som är vad.
Låt den snurra på som den är och se om temperaturen blir som ni önskar inne. Är det för kallt, höj kurvan lite.
Blir det varmt i sovrummen, där man kanske vill ha lite svalare, sänk termostaten i de rummen.
Troligen svårt att stega en pump nedåt som troligen bara har tre lägen med tanke på värmepumpens ålder. Brukar vara ganska stor skillnad mellan stegen så jag tycker att nuvarande värde med pumpen på Max är gamla optimalt. Gäller ju att även nyttja radiatorns yta för att kunna ha en så låg kurva som möjligt.O Ovation skrev:Nu ser det genast bättre ut.
Du ska nu köra alla rum utan termostat tills du hittar brytpunkten för er komfort genom att sänka/höja kurvan. Det rummen som då är för varma kan du sedan strypa flödet till på radiatorventilen eller termostat.
Bästa komforten får ni om bergvärmepumpen sköter framledningen utan ingrepp av termostater.
En termostat är lite som att köra med handbromsen.
Du sänker flödet genom att börja stega pumpen neråt, detta ger en högre diff mellan T&R.
Ps när du kollar temperaturer så ta aven tempen på köldbärare och efter ca 10-20 min konstant körning
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
Nästan rätt. Det är en jordvärmepump. Om det nu gör någon skillnad.
Ja, cirkulationspumpen har bara tre hastigheter och heter enl manualen Wilo 25/6-130
Den får stå så här. Nu är det iofs bara -3 ute och full snöstorm men det är varmt och gött härinne.
Ska fråga förra husägaren vad dom säger om olika inställningar och om dom använt radiatorernas termostater som reglering. Finns en rätt stor risk att det är så.
Huset är en enplanare på 120 kvm och jag har 3 sovrum. Finns 9 radiatorer men två rum; lilla toan och tvättstugan saknar helt uppvärmning. I det stora vardagsrummet (som sitter först i slingan) sitter hela 3 radiatorer. Lilla toan är mitt i huset så där gör det mindre men tvättstugan kan verkligen bli kall ibland så här tycker jag man gjorde en miss.
Jag har ett separat problem som jag inte tror har med detta att göra: det är golvvärme i det tillbyggda garaget som byggdes några år innan man satte in VP. Denna matas av samma slinga och sen sitter det en LK Minishunt M60 med en vanlig rumstermostat som sköter regleringen av de tre slingorna. Problemet är att termostaten inte orkar stänga riktigt när det blir för varmt och då står det och slår i röret. Fick tips om att öppna bypassventilen på shunten en aning och då blev det lite bättre men hela lösningen känns feldesignad från början.
Ja, cirkulationspumpen har bara tre hastigheter och heter enl manualen Wilo 25/6-130
Den får stå så här. Nu är det iofs bara -3 ute och full snöstorm men det är varmt och gött härinne.
Ska fråga förra husägaren vad dom säger om olika inställningar och om dom använt radiatorernas termostater som reglering. Finns en rätt stor risk att det är så.
Huset är en enplanare på 120 kvm och jag har 3 sovrum. Finns 9 radiatorer men två rum; lilla toan och tvättstugan saknar helt uppvärmning. I det stora vardagsrummet (som sitter först i slingan) sitter hela 3 radiatorer. Lilla toan är mitt i huset så där gör det mindre men tvättstugan kan verkligen bli kall ibland så här tycker jag man gjorde en miss.
Jag har ett separat problem som jag inte tror har med detta att göra: det är golvvärme i det tillbyggda garaget som byggdes några år innan man satte in VP. Denna matas av samma slinga och sen sitter det en LK Minishunt M60 med en vanlig rumstermostat som sköter regleringen av de tre slingorna. Problemet är att termostaten inte orkar stänga riktigt när det blir för varmt och då står det och slår i röret. Fick tips om att öppna bypassventilen på shunten en aning och då blev det lite bättre men hela lösningen känns feldesignad från början.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
Den svarta ratten är alltså öppen till max och det finns som synes också en egen pump för detta som snurrar.
Det sitter även en elpatron som man kan bruka som inte syns på bild med ett eget expansionskärl och pump men den slingan är helt stängd och används heller aldrig.
Termostaten har ett kapillärrör så att man kan placera sensorn en bit ifrån. Försöker hålla 16-17 grader i garaget.
Det sitter även en elpatron som man kan bruka som inte syns på bild med ett eget expansionskärl och pump men den slingan är helt stängd och används heller aldrig.
Termostaten har ett kapillärrör så att man kan placera sensorn en bit ifrån. Försöker hålla 16-17 grader i garaget.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
Aha! Bra tips!O Ovation skrev:
Nä, det blir inte för varmt men det blir en massa oväsen i rören när den försöker stänga. Jag vet att vattenburen golvvärme i en gjuten platta har en tröghet så det får man leva med men termostaten verkar ändå inte göra sitt jobb riktigt.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 091 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 091 inlägg
En sån kanske?
https://www.lksystems.se/sv/lk-injection-pipe-m60-ombyggnad_77746734.aspx
Lite oklart om man också måste byta själva termostaten.
Man har tack och lov satt ballofixer till rören som går till VP men det är väl ändå rätt slabbigt att byta detta samt att man måste lufta systemet?
https://www.lksystems.se/sv/lk-injection-pipe-m60-ombyggnad_77746734.aspx
Lite oklart om man också måste byta själva termostaten.
Man har tack och lov satt ballofixer till rören som går till VP men det är väl ändå rätt slabbigt att byta detta samt att man måste lufta systemet?