Kurvan justerar efter utetemperaturen; desto kallare ute desto mer effekt skickar vp'n in i värmekretsen.
Därför vill man justera in kurvan utan att termostater går in och stryper bort värmen, för då gör vp'n onödigt mycket värme.
 
nizzehult nizzehult skrev:
OK, men var inte det bara en följd av att det fanns en massa uppdämd värme som först skulle ut? I manualen står det att om det är kallt ute så ska man justera upp kurvans värde.
Jo det vill jag tro
Kurva 4 verkar vara normalt, pröva den
Blir det kallt inne, höj till kurva 5
 
nizzehult
useless useless skrev:
Står det? Det borde stå att om det blir kallt inne när det är kallt ute så ska man öka lutningen. Man ska ju inte gå och ändra lutningen varje gång det blir en köldknäpp...
Ja det gör det:

Instruktioner för justering av värmekurva vid temperaturer under -5°C för optimering av inomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, jag förstår också att man inte ska vara här och ändra varje gång det blir extremt kallt eller varmt men om den har gått så här nu felaktigt i många år så kanske det behövs ändras.

Har nu slagit av Rumsgivarpåverkan helt. Den var f ö nästan avslagen innan och stod på en skala 2 av 20. Termostaterna är också öppna så nu ska vi se vad som händer.
 
nizzehult
So far so good.
Har inte larmat sen jag öppnade termostaterna. Å andra sidan är det bara -6 nu och då brukar det funka. Värmen i huset är stabil och lagom.
Kollade några gånger nu och kompressorn verkar ligga på 70-85 grader när den kör. Delta-T ligger nu mellan 4-8 grader och det är väl rätt normala siffror?
Ska även sänka pumpens hastighet lite. skönt att detta gick att fixa på ett så enkelt sätt men jag misstänker att kompressorn har fått ta stryk av detta och därmed troligen får sin livslängd förkortad.

Tack ör alla tips!
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Högtryckspressostaten är ju till för att skydda kompressorn, så den ska inte ta skada av att den löser ut nån gång då och då. Visst slits grejerna mer ju varmare dom går, men det är ju inte så många dagar per or det är så kallt att man ligger nära gränsen.
Varför ska du sänka pumphastigheten? Vad har du för delta-T nu? Hemligheten är, som sagt var, att klara sig med så låg framledningstemp som möjligt så att kompressorn kan bidra så länge som möjligt - Då är öppna termostater och en korrekt kurva avgörande. Men Även rätt delta-T. Har man för högt delta-T blir den effektiva medeltemperaturen på radiatorn lägre än den hade varit med samma framledningstemp och lägre delta-T.
 
nizzehult
OK. Ja det var @TotalControl som skrev så. Det står på max nu.
Är inte hemma nu så jag kan inte se vad jag har för temperaturer men jag ska vara där ofta nu och kolla.
 
Ja du sa att det nästa var samma temp på fram och retur i inlägg #32. Kanske ser bättre ut nu?
 
nizzehult
Vet inte riktigt vad som är riktigt bra och rätt bra men detta är avlästa värden just nu:
RAD1 35.6 (från 46,6)
UTE -6,7
Kompressor temp 116,0
Värmebärare UT 56,9
Värmebärare IN 52,3
Köldbärare IN 1,4
Köldbärare UT -1,1
 
T
Det som sticker ut lite är din kompressor temp, 116grader är ganska högt.
Vilket skulle kunna bero på att expansionsventil behöver justeras/bytas ut.

Är vpn från 2006 så kanske det är läge att ta ut någon för att kontrollera kylkretsen :thinking:


nizzehult nizzehult skrev:
Vet inte riktigt vad som är riktigt bra och rätt bra men detta är avlästa värden just nu:
RAD1 35.6 (från 46,6)
UTE -6,7
Kompressor temp 116,0
Värmebärare UT 56,9
Värmebärare IN 52,3
Köldbärare IN 1,4
Köldbärare UT -1,1
 
Ja, hetgasen borde ligga runt 30-40 grader över kondensorn (ungefär samma som VB-ut), men kan sticka iväg lite precis när det är läge för en avfrostning. Hur är det med isbildningen och avfrostningen?
 
T
Fast nu har väl TS en bergvärmepump, så den bör ju inte hålla på och avfrosta :crysmile:

useless useless skrev:
Ja, hetgasen borde ligga runt 30-40 grader över kondensorn (ungefär samma som VB-ut), men kan sticka iväg lite precis när det är läge för en avfrostning. Hur är det med isbildningen och avfrostningen?
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
O
nizzehult nizzehult skrev:
Vet inte riktigt vad som är riktigt bra och rätt bra men detta är avlästa värden just nu:
RAD1 35.6 (från 46,6)
UTE -6,7
Kompressor temp 116,0
Värmebärare UT 56,9
Värmebärare IN 52,3
Köldbärare IN 1,4
Köldbärare UT -1,1
Du har för högt flöde på värmekretsen.
Sänk cirkulationshastigheten. Sikta på ca 10grader till och börja med.

Sen tror jag du har nått galet med givare/inställning..
Du har högre returtemp från rad än stopptemp 46.6 på Rad1 som visar 35.6grader..


Detta
 
O
Kan betyda att du i själva verket har dålig snurr på värmesidan.
Känn på rören innan pump.
Är returen verkligen den temperatur som visas?
 
O
Sen är kompressor tempen väldigt hög.
Har för mig att det börjar vara risk för skador över 110grader. (är dock inte hundra på vars det börjar vara skadligt)
 
O
Om den inte tillverkar varmvatten vid avläsning förstås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.