nizzehult
Ja så här stod termostaterna på radiatorerna när jag köpte huset så dom har inte varit fullt öppna. Men nu är dom det får vi se vad som händer.
 
nizzehult
Ha! När jag öppnade termostaterna helt så blev värmebärare IN och UT nästan identiska, ca 47 grader!
Men då uppstod ett annat fenomen, temperaturen började stiga ohämmat i alla rum och snart var det 24-25 grader där.
Förklaringen? Jo, tempsensorn sitter i - tvättstugan! Som saknar radiator helt och där brukar det vara 17-18 grader och dörren ska vara stängd (vilket också visades på pumpen). Så nu tänker jag flytta den till hallen. Hur tänkte montören här? Minsta motståndets lag, jag tar det rum som är närmast (för det är det)?
Tack för all vägledning!
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Härligt! Som jag misstänkte då. Tror du kan sänka hastigheten på cirkulationspumpen nu ett steg samt sänka värmekurvan.

Och då är förmodligen din sk acctank kopplad i serie så den inte gör någon möjlighet att nyttja frukten av att kunna köra med termostater.
Beroende på hur anslutningarna sitter så går det att koppla tanken som en arbetstank med extern cirkulationspump.
Då får du ett system där du kan utnyttja termostaterna till fullo utan att värmepumpen storknar.
 
Förmodligen behöver du då också justera kurvan och ev förskjutning av den, om det vore rätt borde inte temperaturen skena ohämmat trots felaktigt placerad innehavare. Man körde kanske minsta motstånd där också iom termostatregeringen

nizzehult nizzehult skrev:
När jag kom hem så hade den larmat så jag tryckte just igång den. Detta är dom temperaturer man kan avläsa:
Retur PAD 38,2 (från 47,7)
Ute -13.0
Varmvatten 49,4 (51.0 Bör)
Rum 17,0 (bör 20,7)
Kompressor 101,0
Värmebärare UT 63,9
Värmebärare IN 40,8
Köldbärare IN 2,4
Köldbärare UT -0,1

Dom säger dock inte mig så mycket.
Har kollat synglaset och det bubblar inte.

Och nej, jag ser inte Purjo. Har heller inte spärrat honom.
Det har varit kallt sista tre veckorna, ner mot -24 som värst så kylan har nog gått ner i marken nu.
 
nizzehult
R reez skrev:
Förmodligen behöver du då också justera kurvan och ev förskjutning av den, om det vore rätt borde inte temperaturen skena ohämmat trots felaktigt placerad innehavare. Man körde kanske minsta motstånd där också iom termostatregeringen
Jo men om ÄR-värdet på rumstemperaturen är 17 fast det faktiskt är 22 så är det klart att den eldar på för fullt för att försöka nå BÖR-värdet på 20,7. Det skiljer ju 4 grader!
 
A
Justera in värmekurvan utan rumstermostat och med radiator ventilerna fullt öppna eller borttagna
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
electroluxaren skrev:
Justera in värmekurvan utan rumstermostat och med radiator ventilerna fullt öppna eller borttagna
Är det ens möjligt? Hur ska den veta när och hur den ska värma om den inte får återkoppling på hur varmt det faktiskt är i huset?
Tror att det är 4 som den står på nu:
Diagram över kurvutning för värmepump med returtemperatur mot utetemperatur och inställningsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Vanligtvis är det utetempen som styr shunten
Ett perfekt in justerat system behöver ingen innetempgivare och då får du bäst ekonomi med värmepump.
Rumsgivaren är bara till för att kompensera för solinstrålning etc. Och gäller som märkt i ett rum
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Manualen säger det ska gå bra med bara utegivare.

Citat:
Reglercentralens två olika sätt att styra värmepumpen.
Det finns två olika sätt för reglercentralen att styra värmepumpen. De två sätten är: Styrning med utegivare och Styrning med utegivare kompletterad med rumsgivare

sid 11
 
Det funkar utan rumsgivare. Men det är bättre att ställa ner rumsgivarpåverkan till 0. Då behöver du inte koppla ur nåt och kan fortfarande läsa av temperaturen, men den påverkar inte framledningstempen.
 
nizzehult
useless useless skrev:
Det funkar utan rumsgivare. Men det är bättre att ställa ner rumsgivarpåverkan till 0. Då behöver du inte koppla ur nåt och kan fortfarande läsa av temperaturen, men den påverkar inte framledningstempen.
Ja det finns ju en sån möjlighet ser jag. Det går ju snabbare än att flytta givaren så det ska jag testa ikväll. Låter det sen rimligt att köra på 4 i kurvlutning? Eller ska jag dra upp den till 5? Det var -22 i förra veckan.
 
Med tanke på att det blev varmt inne när du öppnade termostaterna så har du inte för låg kurva, så den ska väl snarare sänkas?
 
nizzehult
OK, men var inte det bara en följd av att det fanns en massa uppdämd värme som först skulle ut? I manualen står det att om det är kallt ute så ska man justera upp kurvans värde.
 
Står det? Det borde stå att om det blir kallt inne när det är kallt ute så ska man öka lutningen. Man ska ju inte gå och ändra lutningen varje gång det blir en köldknäpp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.