Jag har tyvärr inga bra svar på hur man lokaliser vad som är fel på en värmepump. Vi bytte vår kompressor några månader efter att vi köpt vårt hus, pumpen var då 10 år. Det är en CTC luft till vatten pump. Säljaren hade berätta för oss att värmepumpen stängde av med ett felmeddelande om det blev ett antal minusgrader ute. Jag tyckte från början att värmesystemet var konstigt uppsatt i vårt hus och omöjligt att reglera. Så när jag gick igenom och funderade på hur det skulle se ut fick jag känslan att värmepumpen inte hade någon vidare effektivitet. Det jag störde mig mest på var temperaturskillnaden mellan utgående och inkommande vatten var rätt liten. Betydligt mindre en vad som var specad i manualen. I vårt system så kommunicerar utedelen (värmepumpen) med innedelen med varmvatten. I det läget hade jag inte en susning av vad som var fel, bara att något inte var som det skulle. När jag ringde till en CTC servicetekniker förberedde han mig direkt på att det med största sannolikhet var kompressorn som var kass. Där av mitt pessimistiska svar till dig. Det finns säkert fler tänkbara fel som är betydligt billigare. Vi hade dock tur för vi hade fortfarande försäkring på pumpen så vi betalade inget.

Lite märkligt i hela historian är att CTC värmepumpar kan tydligen installeras av vilken rörläggare som helst, men om man behöver riktig service på den finns det bara några få auktoriserade servicetekniker i hela Skåne. Installationen av vår pump var i vissa avseenden regelvidrig. Det allvarligaste var hur man hade kopplat säkerhetsventilerna. Förra ägaren till huset hade bara ett par år tidigare haft en riktig genomgång av värmepumpen, dock inte av någon auktoriserad CTC servicetekniker, jag kan idag se på mätvärdena från genomgången att kompressorn var kass redan då. Jag är något sur över det och att kompetensen ibland är allt för låg.

Jag hoppas verkligen att din pump endast har något enklare fel.
 
nizzehult
I InsidersUnited skrev:
Men du skriver att det bara händer vid låga temperaturer... Vad har du för till / från temperatur på värmekretsen? Har du för lågt flöde så kanske inte pumpen kan göra sig av med producerad värme.Då borde dock högtryckspressostaten lösa.

Eller är det så enkelt som Purjo skriver, larmet är vad det står skrivet..
När jag kom hem så hade den larmat så jag tryckte just igång den. Detta är dom temperaturer man kan avläsa:
Retur PAD 38,2 (från 47,7)
Ute -13.0
Varmvatten 49,4 (51.0 Bör)
Rum 17,0 (bör 20,7)
Kompressor 101,0
Värmebärare UT 63,9
Värmebärare IN 40,8
Köldbärare IN 2,4
Köldbärare UT -0,1

Dom säger dock inte mig så mycket.
Har kollat synglaset och det bubblar inte.

Och nej, jag ser inte Purjo. Har heller inte spärrat honom.
Det har varit kallt sista tre veckorna, ner mot -24 som värst så kylan har nog gått ner i marken nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patzie och 1 till
  • Laddar…
Det är jag som är purjolöken. Kolla min avatar...

Går det att se i larmloggen vad de olika temperaturerna var när larmet löste ut?
 
nizzehult
Aha..
Ja ungefär så här:
De första var oförändrade. Sen:
Kompressor: 122,5 (tror den löser ut vid 120)
Värmebärare UT 63,7
Värmebärare IN 47,0
Köldbärare IN 2,1
Köldbärare UT -0,3

Min granne som jobbar som rörböjare säger att delta-T mellan värmebäraren är åt skogen och att det är segt i systemet. Filtren är just rengjorda men det kan vara cirkulationspumpen som är dålig eller nån ventil som kärvar. Frågan är hur man ringar in felet...
 
Ja, det är högt delta. Men även hög framledningstemperatur för en relativt gammal värmepump. Får du snurr på vattnet kan du klara dig med några grader lägre och balansera på rätt sida gränsen.
 
Du verkar ha dåligt flöde över kondensorn, kolla cirkulationspumpen och smutsfilter! Kan nog vara därför den larmar för hög hetgas..
 
A
sänka max värmebärare ut om det går
 
nizzehult
Både in- och utfiltret rengjorde jag igår. Cirkulationspumpen snurrar på högsta hastighet, vet inte hur man annars ska kolla den.
 
nizzehult
Maxwells demon TotalControl skrev:
Har du termostater?
Ja, Danfoss på alla radiatorer ställda på ca 22 grader. Läste nånstans att man ska öppna dessa helt och låta värmepumpen sköta temperaturen. Kan det stämma?
 
Om du inte har en arbetstank så ska de stå öppna. Nån enstaka termostat kan fungera men vet inte alls hur det ser ut hos dig.
Testa att öppna fullt. Sen läs av fram och retur efter den har kört ett tag.
 
nizzehult
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du inte har en arbetstank så ska de stå öppna. Nån enstaka termostat kan fungera men vet inte alls hur det ser ut hos dig.
Testa att öppna fullt. Sen läs av fram och retur efter den har kört ett tag.
Ok, ska testa. Jag har en ackumulatortank på 200l, gör det någon skillnad?
 
Beroende hur den är kopplad så kan det göra jätteskillnad, åt det bättre om du bla använder termostater.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja, Danfoss på alla radiatorer ställda på ca 22 grader. Läste nånstans att man ska öppna dessa helt och låta värmepumpen sköta temperaturen. Kan det stämma?
Radiatortermostater är helt förkastligt då du har värmepump.
Då får du detta problemet.
Öppna alla fullt och reglera värmen med att justera värmekurvan så du får önskad temperatur i huset.
Vill du ha svalare i något rum, t.ex sovrum, så kan du justera ned tempen i det.
Nu har du ett ineffektivt system, inte fungerar och troligen förbrukar onödigt mycket ström.

Red.
Läste nu om acc tanken. Då övergår det min kunskapsnivå om hur värmepumpar bör injusteras.
 
Kanske returventiler också behöver öppnas om de är strypta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.