nizzehult nizzehult skrev:
OK, intressant. Tack för detta. (y):)

Är det ens lönt att fundera på ett kompressorbyte om det är den som är boven? Har hört att man pratar summor runt 40-50' i så fall medan en ny modern kanske hamnar på snett under 100'.
Ca 20- 25.000kr kostar ett kompressorbyte.
Är oavsett knappt lönt på en så gammal VP
Mitt byte kostade 13.000kr då jag har allriskförsäkring i villaförsäkringen som även täcker VP
 
GoC GoC skrev:
Ca 20- 25.000kr kostar ett kompressorbyte.
Är oavsett knappt lönt på en så gammal VP
Mitt byte kostade 13.000kr då jag har allriskförsäkring i villaförsäkringen som även täcker VP
Vårt byte kostade 30000 kr det är en luft till vatten pump på 10 kW. Bara kompressorn kostade 20000 kr, sen bytes även expansionsventil samtidigt. Själva bytet tog bara två timmar, men det tillkommer även kostnad för gasen och för torkfilter.

Vi hade tur för vi hade sån här förlängd värmepumpsförsäkring. Försäkringen förlängdes av förrä ägarna ett par månader innan vi fick tillträde till huset. Förra ägaren frågade om vi ville ha försäkringen och vi tyckte att det var enklast att betala för den och sen året efter ta ställning till ifall vi skulle fortsätta med den. Hur som helst så blev det en rejäl uppfräschning av en 11 år gammal värmepump och vi betalade inget för bytet.

Jag hade inte själv bekostat ett kompressorbyte på en 15 år gammal värmepump.

j
 
nizzehult nizzehult skrev:
OK, intressant. Tack för detta. (y):)

Att sen min granne som just jobbar med VP-installationer inte förmår lösa felet visar bara det jag påtalat. Han är en jäkel på snygg rördragning och liknande men felsökning i gamla anläggningar verkar inte vara hans grej.

Sen finns det en annan sak som är intressant. Förra ägaren av huset, som också lät installera VP-anläggningen 2005 ville öht inte låta göra en genomgång av anläggningen innan jag köpte huset. Jag ställde först detta som ett krav då jag visste att den var 14 år gammal men det gick dom inte med på och då var också kravet att dom skulle bekosta den genomgången. Men jag fick släppa på det kravet om jag ville ha huset. Sen säger grannen, som varit och försökt hjälpa dom med diverse problem dom haft att det här felet har funnits länge men säljaren har alltså inte vid något tillfälle upplyst mig om detta.

Nu vill jag av olika anledningar inte bli osams med dem och som köpare får man kanske tugga i sig att en VP-anläggning som passerat 10-års gränsen rent statistiskt lever på lånad tid så möjligheterna för mig att få igenom någon slags ekonomisk kompensation för detta, i princip, dolda fel är kanske inte så goda så det kanske bara är att knyta handen i fickan och gilla läget men jag kan ändå inte riktigt acceptera att man inte brytt sig om att berätta om dom problem man haft. Om sen ett larm går under kategorin dolt fel är osäkert för själva uppvärmningen har ju fungerat ändå.

Är det ens lönt att fundera på ett kompressorbyte om det är den som är boven? Har hört att man pratar summor runt 40-50' i så fall medan en ny modern kanske hamnar på snett under 100'.
Är nog inte normalt så att säljaren bekostar en besiktning av värmepumpen innan överlåtelsen. Dock har du ju möjlighet att själv anlita besiktningsman i samband med köpet samt åberopa besiktningsklausul för att häva köpet om du tycker något framkommer som inte du räknat med.
 
hlph hlph skrev:
Själva bytet tog bara två timmar,
Hur hann dom med vakuumsugning och kontroll att trycket är stabilt på den tiden?
 
useless useless skrev:
Hur hann dom med vakuumsugning och kontroll att trycket är stabilt på den tiden?
Det var en auktoriserad servicetekniker för CTC. Han var djävulskt snabb, jag pratade med några rörläggare efteråt, som bytte expansionskärl på pumpen, om just kompressorbytet. Och de berättade också att den här killen var sanslöst effektiv. Jag trodde att han skulle vara hos mig hela dagen, men strax efter förmiddagskaffet var han färdig. Pumpen har fungerat jätte bra sen dess, det är precis 4 år sedan nu, så jag är helt övertygad om att han inte fuskade med något. Felsökningen gick väldigt snabbt. Han hörde direkt att kompressorn inte var frisk. Jag tycker att jag är rätt bra på att höra när saker inte går som de ska, men jag hörde ingen större skillnad på den nya och den gamla. Sen gjorde han några snabba tester, så jag skulle tro att felsökningen tog max 10 minuter. Den här killen gör förmodligen inget annat än att servar CTC pumpar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
nizzehult
O onaka skrev:
Är nog inte normalt så att säljaren bekostar en besiktning av värmepumpen innan överlåtelsen. Dock har du ju möjlighet att själv anlita besiktningsman i samband med köpet samt åberopa besiktningsklausul för att häva köpet om du tycker något framkommer som inte du räknat med.
Det är sant men tillträdet var i början av augusti och då tänker man kanske inte så mycket på hur värmepumpar funkar i -20 och så. Sen har säljaren en upplysningsplikt om alla problem som hen känner till i huset och det här är nog en kantboll om det inte hamnar inom det kriteriet.
Den springande punkten är om en anläggning som rent åldersmässigt skulle kunna vara slut verkligen går att reklamera som dolt fel, oavsett om säljaren känner till larm/brister och annat. Har säljaren däremot förnekat i sten att det finns problem och kanske rentav på olika sätt försökt dölja eller mörka olika brister är det nog en annan femma.
 
O
Tycker du ska släppa den tesen om dolt fel.
Felet kan ha uppstått, och det är hörsägen vad grannen säger.

Det är som du tidigare konstaterat inte nått ovbäntat att pumpen sjunger på målsnöret efter 15år.
Du kan alltid prova kontakta mäklaren för att se om det finns en försäkring som går in i detta fall. Men bråka med FD husägaren är knappast lönt mödan.
 
nizzehult
Nu har jag haft besök av en erfaren värmepumpskille. Han säger att det här är bra anläggningar, värmepumparnas Volvo som bara går och går och som utan problem kan passera 20-årsgränsen om man klappar om dem ibland. Och det var just det han gjorde.
Inga problem med mediet och kylprocessen funkade som den skulle. Kompressorn lät bra.
Han justerade expansionsventilen och fick delta-T att sjunka 1,5 grad. Han bytte även givaren. Sen upptäckte han en annan givare som var bytt någon gång tidigare men inte var isolerad och det var big no-no så det fixade han. I övrigt upptäckte han inga direkta problem varken i slangar eller i flödet. Han sänkte också vv-temperaturen 2 grader då en sån åtgärd kan ge flera års längre livslängd sa han. Sen sänkte jag kurvan ända till 3.0 från 3.3 så får vi se hur det funkar. Nu är det visserligen plusgrader ute men jag tycker rent allmänt att det är lite för varmt inomhus.
 
  • Gilla
Ovation och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Nu har jag haft besök av en erfaren värmepumpskille. Han säger att det här är bra anläggningar, värmepumparnas Volvo som bara går och går och som utan problem kan passera 20-årsgränsen om man klappar om dem ibland. Och det var just det han gjorde.
Inga problem med mediet och kylprocessen funkade som den skulle. Kompressorn lät bra.
Han justerade expansionsventilen och fick delta-T att sjunka 1,5 grad. Han bytte även givaren. Sen upptäckte han en annan givare som var bytt någon gång tidigare men inte var isolerad och det var big no-no så det fixade han. I övrigt upptäckte han inga direkta problem varken i slangar eller i flödet. Han sänkte också vv-temperaturen 2 grader då en sån åtgärd kan ge flera års längre livslängd sa han. Sen sänkte jag kurvan ända till 3.0 från 3.3 så får vi se hur det funkar. Nu är det visserligen plusgrader ute men jag tycker rent allmänt att det är lite för varmt inomhus.
bra den funkar som en klocka nu då. Men varför var hetgasen så hög tidigare? Var det bara ett givarfel menar du?
 
Han justerade expansionsventilen!
O onaka skrev:
bra den funkar som en klocka nu då. Men varför var hetgasen så hög tidigare? Var det bara ett givarfel menar du?
Han justerade expansionsventilen!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
O onaka skrev:
bra den funkar som en klocka nu då. Men varför var hetgasen så hög tidigare? Var det bara ett givarfel menar du?
Tja, det återstår ju att se om detta gör susen men han menade på att det inte var så mycket mer han kunde göra och att det nu bara är att köra anläggningen in i kaklet. Jag frågade om ett byte av expansionsventilen var aktuellt men han trodde inte det för den hade inte helt lagt av. Han sa att flödet såg bra ut annars och då måste man ju tro på det. Han verkade veta vad han gjorde iaf.

I övrigt så sa han att hela installationen såg lustig ut med ventiler som inte fyllde någon funktion och även ett filter för mycket men det verkade ju funka så...Han har varit och petat i denna anläggning tidigare men det var säkert 10 år sen.
 
nizzehult
Nästan 3500,- kostade besöket. 2 timmars arbete, givare, besöksavgift, moms etc.
Ja det är ju bara att tugga i sig. :rolleyes:
 
nizzehult
I natt dippade temperaturen ner till -24(!) men allt fungerar och kompressorn har inte blivit överhettad så det verkar som att insatsen gav bra utdelning! Tror också att förbrukningen totalt sett kommer att gynnas.

Sen i morse har visserligen temperaturen ändrats från -24 till -6 och detta är dom värden jag läste just nu:
RAD GT1 32,9 Nuv 35,0
Ute -5,8
Komp 25,6
VB IN 34,8
VB UT 34,8
KB IN 8,0
KB UT 5,4
 
  • Gilla
hjalle74 och 1 till
  • Laddar…
VB in/ut lika, har du inte skrivit fel där, det ska vara en viss skillnad, kanske 5- 10 C, annars ger inte VP något, kan var fel på en givare.
 
nizzehult
Nä värdena stämmer. Men det kanske kan bero på den stora temperaturskillnaden sen i morse, VP har i princip stått hela FM.
Men för nån halvtimme sen rullade den igång igen och nu skiljer det ca 6 grader på VB IN/UT.

Saknar verkligen möjligheten att se plottade grafer över tid, då skulle man få mycket bättre koll på dom olika givarna och värdena. Sånt finns nog i nyare system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.