102 753 läst · 317 svar
103k läst
317 svar
Kommunen vill jag flyttar 15 år gammal lekstuga
Sälj den bara. Någon kommer med släpa och hämtar den. Antagligen nån som sitter på kommunen 😂F Fredrikkarlsson1992 skrev:Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.
Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..
Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter
Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Jag hade vänligt upplyst kommunen om att lekstugan inte är min, således varken vill eller får jag flytta på den.
TS köpte en fastighet, och i den ingår inte en lekstuga som står på någon annans mark.
Att TS misstolkat tomtgränserna behöver väl heller inte vara världens största grej.. Beroende på hur tomten ser ut och hur den ligger i övrigt, så kan sådant hända. Det är inte alla som har koll på eller intresse för var de har alla sina gränsmarkeringar.
TS köpte en fastighet, och i den ingår inte en lekstuga som står på någon annans mark.
Att TS misstolkat tomtgränserna behöver väl heller inte vara världens största grej.. Beroende på hur tomten ser ut och hur den ligger i övrigt, så kan sådant hända. Det är inte alla som har koll på eller intresse för var de har alla sina gränsmarkeringar.
Nej. Tag din spade och gå. Inget mer. Stugan är inte din. Marken är inte din. Ärendet är därför inte ditt!T tanker skrev:
Klart.
Tydligen verkar många missförstå mitt inlägg. Men jag kommenterade inte om gränserna finns på hemnet eller någon annanstans. Jag menade att kommentera det att som en del andra förstått.Nissens skrev:
Att som spekulant kollar man naturligtvis dessa gränser på hemnet.
Min kommentar till det är att det verkar vara många som inte kollar var gränserna går. Jag har inga länkar som bevisar något sådant det är en uppfattning jag fått av att läsa bla. på BH. Du får själv söka i forumet eller på nätet efter sådana inlägg.
Kanske jag har fel men tycker ofta det diskuteras var någon gräns går.
Obegripligt hur någon kan vara så ovetande om var ens fastighetsgränser går. Finns det något mer elementärt än att veta vad man äger ?? Någon meter hit eller dit kan vara knepigt. Men det låter på dig som om du tror dig ha köpt en fastighet vars area är dubbelt så stor som vad som finns registrerat hos Lantmäteriet. Hur kan du skylla kommunen för att vilja disponera sin egen mark? Vad har du att klaga på??F Fredrikkarlsson1992 skrev:Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.
Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..
Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter
Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Självklart har du ingen rätt till lekstugan om den står på kommunens mark. Förmodligen äger du den inte ens eftersom den antagligen inte uttryckligen ingick i köpet. Du kan således hävda att kommunen får göra vad de vill med den lekstuga som en tidigare ägare har ställt på kommunens mark. Det har du inget ansvar för.
Vi hade lite liknande hos oss, vi hade med en remsa som var kommunens som vi klippte gräset på för de sköter ju det inte, vi var dock noga med att inte använda det till nått annat än gräs.
Sen fanns det några till liknande remsor, problemet dök upp när kommunen var här och gjorde lite grävarbete, då var någon granne framme och kollade om de inte kunde lägga en sträng med grus på den som alla använde att gå på, det blev väl lite sådär mycket grus så det blev mer som en grusad bilväg på remsan, när de sedan skulle ut och avsluta grävarbetet så hade ju då kontorsnisse som inte varit med mer än när de satte skopan i backen kommit ut och sett att de nu fanns en grusad bilväg på remsan som var satt som "ströv stråk" eller någon liknande formulering i detaljplanen, då blev det fart på folk så kommunen var och grävde bort hela den gräsplätten där vi klippte och gjorde en slänt istället, vilket fick vår tomt att börja glida iväg ner i grannens träddgård...
Men i slutändan så handlade allt om att markytan var satt under en speciell benämning i detaljplanen och fick inte underhållas utan det skulle vara "natur".
Nu kört jag av den med röjsågen varje år när kommunen är ute och klipper annat i området annars får vi bara tillbaka div ej välkomna djur i trädgården igen, var en hel del ormar och råttor som höll till i skiten innan vi rensade upp.
Men slutklämmen är väl att det är ganska vanligt att många gör liknande "annekteringar" just för att kommunen inte lägger någon energi på att hålla efter sånna ytor, vilket i flera fall inte heller ska göras. och det blir ju säkerligen en del av tomten genom åren och lite ägarbyten.
i vårt fall har vi försökt köpa loss marken men då det går div vatten, avloppsrör och elkablar på remsan så fick vi nej.
Jag skulle börja med att kontakta kommunen och undersöka möjligheten att köpa markytan, det fick vi göra vid vårt förra hus, där var en cykelväg som de valde att ta bort så vi frågade helt enkelt om möjligheten att köpa marken, tog ungefär 1 år från frågan till marken var vår.
Sen fanns det några till liknande remsor, problemet dök upp när kommunen var här och gjorde lite grävarbete, då var någon granne framme och kollade om de inte kunde lägga en sträng med grus på den som alla använde att gå på, det blev väl lite sådär mycket grus så det blev mer som en grusad bilväg på remsan, när de sedan skulle ut och avsluta grävarbetet så hade ju då kontorsnisse som inte varit med mer än när de satte skopan i backen kommit ut och sett att de nu fanns en grusad bilväg på remsan som var satt som "ströv stråk" eller någon liknande formulering i detaljplanen, då blev det fart på folk så kommunen var och grävde bort hela den gräsplätten där vi klippte och gjorde en slänt istället, vilket fick vår tomt att börja glida iväg ner i grannens träddgård...
Men i slutändan så handlade allt om att markytan var satt under en speciell benämning i detaljplanen och fick inte underhållas utan det skulle vara "natur".
Nu kört jag av den med röjsågen varje år när kommunen är ute och klipper annat i området annars får vi bara tillbaka div ej välkomna djur i trädgården igen, var en hel del ormar och råttor som höll till i skiten innan vi rensade upp.
Men slutklämmen är väl att det är ganska vanligt att många gör liknande "annekteringar" just för att kommunen inte lägger någon energi på att hålla efter sånna ytor, vilket i flera fall inte heller ska göras. och det blir ju säkerligen en del av tomten genom åren och lite ägarbyten.
i vårt fall har vi försökt köpa loss marken men då det går div vatten, avloppsrör och elkablar på remsan så fick vi nej.
Jag skulle börja med att kontakta kommunen och undersöka möjligheten att köpa markytan, det fick vi göra vid vårt förra hus, där var en cykelväg som de valde att ta bort så vi frågade helt enkelt om möjligheten att köpa marken, tog ungefär 1 år från frågan till marken var vår.
Det är inte alls märkligt om det är ens första fastighetsköp. Det kryllar av grejer att kolla som man inte har vana av. Utanför min tomt går en rimpa på 1,5 x 60 som är en bondes som inte ens bor här. Det förstod jag inte när jag köpte, fanns inget som avgränsade. Däremot sköter jag den förstås..🤔N nissebrun skrev:
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
Sköter dom sin mark? Dom har inte varit där sen jag flyttat in 2017. Hur kan dom sköta sin mark?MathiasS skrev:Du är irriterad på dig själv för att du inte har koll och du är irriterad för att hon är spydig när bryter mot reglerna?
Ja det är inte en förmildrande omständighet, det gör saken värre.
Nej, det är inget som bara råkade hända. Du köpte fastigheten och därför är det du som äger problemet. Ta lite ansvar för bövelen.
Exakt, så enkelt är det. Packa ditt skräp och flytta på det direkt.
Det du inte förstår är att du inkräktar på alla andras mark. Du tar dig friheter på andra boende, invånares bekostnad. Det är BARA du som gör fel.Problemet verkar vara att DU har noll medkänsla för att DU trampar andra på tårna när du gör såhär.
Just det, du sköter din mark och kommunen sköter vår mark, den allmänna marken.
Dom har aldrig varit där, den mark som är deras är helt igenväxt. Hur kan du veta att dom sköter sin mark? Har du varit där och tittat ?
Det är kanske det som är planen för den marken. Att det ska få växa vilt utan att någon påverkar den.F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Medlem
· östergötland
· 212 inlägg
>Men det är bra för miljöööööööön och klimaaaaaaaaaatet, du vet...!🤪
Jo, det är verkligen märkligt. Särskilt första gången man köper en fastighet kollar man naturligtvis fastighetskartan eller hämtar hem den på nätet från kommunen eller lantmäteriet. Vem vill inte veta vad man köper ???P Pyssebatman skrev: