F fribygg skrev:
Jo, i den här tråden gör den faktiskt det..
Mycket klarsynt, helt sant
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Det jag blir irriterade på är att jag inte visste att det var deras mark och hon var sjukt spydig i sin ton.
Du är irriterad på dig själv för att du inte har koll och du är irriterad för att hon är spydig när bryter mot reglerna?

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Den har stått där från MINST 2011
Ja det är inte en förmildrande omständighet, det gör saken värre.

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Och bara för jag råkade bo här nu så får jag smällen att betala att flytta på den..
Nej, det är inget som bara råkade hända. Du köpte fastigheten och därför är det du som äger problemet. Ta lite ansvar för bövelen.

F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Hon hade 0 med känsla eller lyssna knappt på vad jag sa.
Utan hon spydde ut " flytta på den nu, akta marken när du flyttar den, när kan du vara klar med flyttningen???"
Exakt, så enkelt är det. Packa ditt skräp och flytta på det direkt.

Det du inte förstår är att du inkräktar på alla andras mark. Du tar dig friheter på andra boende, invånares bekostnad. Det är BARA du som gör fel.Problemet verkar vara att DU har noll medkänsla för att DU trampar andra på tårna när du gör såhär.


F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Och att spy ut sig också att DU FÅR ABSOLUT INTE KLIPPA GRÄSET PÅ KOMMUNSMARK.. ALLA SAKER SKA BORT FRÅN VÅR MARK...
Just det, du sköter din mark och kommunen sköter vår mark, den allmänna marken.
 
  • Gilla
  • Älska
Offroad och 12 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag förstår att man ej får ha något på kommuns mark.
Det jag blir irriterade på är att jag inte visste att det var deras mark och hon var sjukt spydig i sin ton.
Den har stått där från MINST 2011.
Och bara för jag råkade bo här nu så får jag smällen att betala att flytta på den..
Hon hade 0 med känsla eller lyssna knappt på vad jag sa.
Utan hon spydde ut " flytta på den nu, akta marken när du flyttar den, när kan du vara klar med flyttningen???"

Liksom, woow akta marken? Really? Ni har inte rört er där på 7år jag har bott här och såklart aldrig nånsin sen huset byggdes 1991. Skulle vi inte klippt och hållit i ordning hade det varit en djungel där..
Och att spy ut sig också att DU FÅR ABSOLUT INTE KLIPPA GRÄSET PÅ KOMMUNSMARK.. ALLA SAKER SKA BORT FRÅN VÅR MARK...

Har skottkärra och några verktyg lutandes mot friggeboden...
Skärp dig och sluta bete dig som en liten unge!

Du har tabbat dig vid köpet och trott att din tomt var större än den är, bara flytta lekstugan och vara tyst.

Hur man kan bomma vid ett köp att halva tomten jag ser är inte min, helt obegripligt.
Det är en viss skillnad på 800m2 och 1600m2…

Lägenhet istället nästa gång, bara ett tips, undvik markplan för där kan ju finnas en uteplats vars yta kan misstolkas…
 
  • Gilla
  • Älska
Offroad och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Just det, du sköter din mark och kommunen sköter vår mark, den allmänna marken.
En bättre definition kanske är "kommunen ansvarar för vår mark". Just den där markstumpen skötte de ju inte.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, antingen flyttar du in den på din fastighet eller så lär du få betala för att kommunen flyttar den. Bättre att sköta det själv.
Är inte det egenmäktigt förfarande att dom flyttar på den?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Är inte det egenmäktigt förfarande att dom flyttar på den?
Endast om kommunen gör anspråk på byggnaden.
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Riv lekstugan, eftersom det nu ligger på nån handläggares bord så kommer de inte ge sig.
-När de förklarat sig nöjda så kan du nästa sommar börja nyttja ytan igen. Men bygg inget där, då får du problem igen.
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Endast om kommunen gör anspråk på byggnaden.
Jag tänker på de fall där bryggor finns på folks tomtar, staket, och även båtar funnits. Så får man inte flytta dem även om man inte vet vems båt eller brygga är. Och staket får man inte flytta på även om den är på din tomt utan det måste typ anmälas och gå igenom en formell process.

Är det andra fenomen jämfört med detta?
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Jag tänker på de fall där bryggor finns på folks tomtar, staket, och även båtar funnits. Så får man inte flytta dem även om man inte vet vems båt eller brygga är. Och staket får man inte flytta på även om den är på din tomt utan det måste typ anmälas och gå igenom en formell process.

Är det andra fenomen jämfört med detta?
Jo. I detta fall är det solklart att TS äger byggnaden. Annars har du rätt.
 
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Står den på kommunens mark så är den väl deras ”problem”. Gör ingenting och vänta ut dom bara.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Jag tänker på de fall där bryggor finns på folks tomtar, staket, och även båtar funnits. Så får man inte flytta dem även om man inte vet vems båt eller brygga är. Och staket får man inte flytta på även om den är på din tomt utan det måste typ anmälas och gå igenom en formell process.

Är det andra fenomen jämfört med detta?
TS har ju haft dialog med kommunen gällande lekstugan och marken, så det finns inga oklarheter. Det som skrivs i artiklar och även i vissa trådar är ytterligheter där oftast den som gjort något felaktigt drar det rättsligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Väldigt förvånande att du har köpt ett hus där du inte har en aning om var tomtgränsen är! Om det är Din lekstuga som står på kommunens mark, så får du väl vara så vänlig att avlägsna den. Inget konstigt med det! Konstigare är det dock att du inte fick någon information om detta vid köpet. Förstår att Du känner fig frustrerad.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det din stuga får du ta bort den. Är det inte din stuga så behöver du inte ta bort den. T ex står lekstugan inte på din mark så den kanske fortfarande tillhör den som du köpte din fastighet av? Beror på vad ni avtalade om (kom överens om) vid fastighetsköpet. Kom ni överens om att den lösa egendom lekstugan ingick som en del vid köpet av fastigheten så är ju lekstugan din.
Fastighetstillbehör,, m a o ingår i köpet
 
Claes Sörmland
L Lasse Holmström skrev:
Fastighetstillbehör,, m a o ingår i köpet
Nej lekstugan är inget fastighetstillbehör. Det beror på att lekstugan inte ligger på fastigheten som TS köpte. Det finns heller inget servitut för att ha den placerad på annans mark. Därmed uppfyller den inte jordabalkens krav på ett fastighetstillbehör. Den ägdes av den som uppförde den som lös egendom. TS verkar ha köpt den som lös egendom i samband med fastighetsaffären om jag har förstått TS rätt.

Här 1 kap. 1§ jordabalken som reglerar det som jag skriver om ovan:

Bild av texten i 1 kap. 1 § jordabalken, som beskriver vad som räknas som fastighetstillbehör enligt svensk lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 11 till
  • Laddar…
Hur skulle du gjort om det var tvärt om ?
Att det uppdagades att kommun hade något stod på din tomt ?

Och hur kan du köpa fastighet utan att kolla upp gränser …. Det hade framgått rätt tydligt 2017 att lekstugan var felplacerad om du hade fullgjort undersökningsplikten

Ta bort den
 
  • Gilla
Offroad och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.