Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej lekstugan är inget fastighetstillbehör. Det beror på att lekstugan inte ligger på fastigheten som TS köpte. Det finns heller inget servitut för att ha den placerad på annans mark. Därmed uppfyller den inte jordabalkens krav på ett fastighetstillbehör. Den ägdes av den som uppförde den som lös egendom. TS verkar ha köpt den som lös egendom i samband med fastighetsaffären om jag har förstått TS rätt.

Här 1 kap. 1§ jordabalken som reglerar det som jag skriver om ovan:

[bild]
Korrekt,
Kommunen verkar dock ha annan uppfattning
 
Claes Sörmland
L Lasse Holmström skrev:
Korrekt,
Kommunen verkar dock ha annan uppfattning
Nej då, det har säkert samma uppfattning. De menar bara att TS får plocka bort sin lösa egendom från deras mark.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Om det inte är som tidigare nämnts i tråden att ett avtal om att lekstugan ingick i köpet som lösöre ingåtts.
Det är bara lösöre som finns inom fastigheten som omfattas. Står något utanför fastigheten så måste det specificeras.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Det är det min tanke är också...
Jag nekar helt att det är min lekstuga..
Dom har ju inga bevis. ..
Mej

För att det inte finns några rör eller dylikt.
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
WHEN YOU ASSUME, YOU MAKE AN ASS OUT OF U AND ME." ~ OSCAR WILDE texte citat mot en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
Vilka ”dom” tänker du på? Du har bott där i sju år och någon annan har klippt gräsmattan vid lekstugan?

Eller menar du att de tidigare ägarna för mer än sju år sedan klippte gräset?

Du har gjort ett misstag som inte vetat vad du köpt, och att bråka med kommunen kommer bara att kosta tid, energi och sannolikt en del pengar - och sedan får du stå för flytten av lekstugan ändå.

Bättre du bröstar problemet, flyttar lekstugan och håller dig på din tomt med gräsklipparen och all typ av byggnationer. 😊
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Kommunen äckliga parasiter! Det är en dumm utsago och jag hoppas att du inte står för den. Om t.ex jag vill bygga ett garage utanför dig på kommunens mark är det ok?
Ska verkligen en Kommunen äckliga parasiter lägga sig i? Vilka ska få bygga hus, lekstugor, garage,verkstäder eller affärer på kommunens mark (gärna utanför din entre och ventilationen över ditt boende, sedan sälja till någon som tycker det är okej att ockupera och när kommunen klagar och du börjar förbruka surt inbetalda skattepengar i handläggning är kommunen: Kommunen äckliga parasiter.
Försök istället vara trevlig och köp den bit tomt du önskar! Jag vill sälja min tomt till kommunen för 4miljoner och fortsätta använda "min" tomt minst 15-20. När kommunen 15-20år utan arende vill att jag flyttar huset är dom/vi "Kommunen äckliga parasiter" (kommunen ägs av oss i kommunen och förvaltas på bästa sätt av tjänstemän och folkvalda)! Hur många kvadrat meter skall alla få ta? Kan jag ta lekstugan och göra en kolonilott där jag åker runt med radiostyrd metanolbil?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I detta fall är det solklart att TS äger byggnaden.
Är det?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det?
Högst troligt så har TS (dennes barn) använt lekstugan/friggeboden i flera år, den finns med på mäklarbilderna.

Om det inte är TS lekstuga, har då TS använt den olovligt?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tycker TS ska prata med kommunen och säga något så här: Ja, när jag köpte fastigheten för 7 år sedan hade jag uppfattningen att marken där lekstugan står ingick, men nu ha ni upplyst mig om att så inte är fallet. Men det betyder att jag heller aldrig ägt lekstugan, så om ni på kommunen vill att den tas bort, får ni tala med ägaren. Inte med mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Lidd och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Om det inte är TS lekstuga, har då TS använt den olovligt?
Så kan det vara, han har ju antingen använt lekstugan eller marken olovligt.
 
Nissens
N Niq skrev:
Verkar vara ganska många som inte gör det.
Noterar att du inte kunde visa upp några länkar på fastigheter till salu på Hemnet som saknar karta över fastigheten med markerade gränser.

Så då undrar man ju vad som får dig att påstå sådant som så uppenbart är felaktigt. Vem som helst kan ju kolla upp det lätt…
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Vem som parasiterar på vem kan diskuteras.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Noterar att du inte kunde visa upp några länkar på fastigheter till salu på Hemnet som saknar karta över fastigheten med markerade gränser.

Så då undrar man ju vad som får dig att påstå sådant som så uppenbart är felaktigt. Vem som helst kan ju kolla upp det lätt…
Att fastighetsköpare/-ägare inte vet var gränserna går betyder inte att kartor med gränserna inritade inte finns med i annonserna.

Det @Niq skriver i inlägg 63 "Verkar vara ganska många som inte gör det." uppfattar jag som svar på följande "Nog kollar man den när man är spekulant." som du skrev i inlägg 61.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alltså, du har köpt din fastighet med dess gränser och allt inom den är din egendom och ditt bekymmer..
Det som är utanför har du inget med att göra och det är inte du som ställt lekstugan där så tala om det för kommunen och säg att det är deras bekymmer...
 
  • Gilla
Nissepurjo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Så kan det vara, han har ju antingen använt lekstugan eller marken olovligt.
Han behöver inte ha använts stugan olovligt. Det är ju upp till dess ägare att avgöra.
 
  • Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.