16 753 läst · 110 svar
17k läst
110 svar
Kommunen nekar bostadsanpassningsbidrag pga "eftersatt underhåll"
Man får inte bostadsanpassning EN gång i livet bara, men du kan ju inte flytta till en helt opassande lägenhet på andra vån och sen ansöka om att installera hiss där tex. Men ska du permanent bo i den nya bostaden och det finns skäl för att det just måste vara den bostaden trots att den inte är anpassad för din handikapp så brukar man inte nekas. Men om tex valet av bostad beror på att det är billigt och har vanliga renoveringsbehov och du ansöker om anpassning och typ det blir en renovering av standarden av bostaden så får man nog inte igenom det. Sen är det också enklare att få bidraget om du redan bor i bostaden än att du ska flytta dit och ansöker om bostadsanpassning för det betyder ju att bostaden inte uppfyller dina behov så du borde kunna välja en annan bostad än att anpassa den.Anna_H skrev:Jag har en sådan kompis. 25 år och nyligen blivit föräldralös, ärvt föräldrarnas villa (hon hade inte hunnit flytta hemifrån), använder rullstol, är än så länge arbetslös. Villan är obelånad, och handikappanpassad. Men detta innebär också två saker:
Hon kan INTE sälja huset och flytta till en lägenhet vilken som helst och få hjälp med anpassning, då hon redan fått anpassning av den bostad hon bor i. Man kan alltså bara få bostadsanpassningsbidrag för EN bostad per liv.
Hon har heller ingen rätt till försörjningsstöd eftersom hon äger villan och även har en del pengar på banken, och hon får inga pengar från AF eller FK eftersom hon har fyllt 25. Just nu har hon fått hjälp av AF att få en praktikplats iallafall, men den är obetald. Arbetsgivaren får istället betalt för att de låter henne prova satt arbeta där.
Jag hoppas att hon snart får ett riktigt jobb för det kommer ju inte att fungera att leva på besparingar tills hon tvingas sälja huset, eftersom hon inte har någon inkomst kommer hon inte vare sig att kunna få hyreskontrakt eller köpa en bostadsrätt, särskilt inte en som redan är handikappanpassad.
är huset betalt så går det ju att låna pengar på huset och på så vis få loss en slant. det är klart det kommer ju krävas inkomst så den biten behöver nog lösas först. Sen är det såklart stor skillnad på husvärde mellan avbefolknings orter mot lite större städer och hur lättsåld ett hus är avgör ju till stor del värdet. och i förlängningen hur stor summa banken gärna lånar ut
Har man ingen inkomst får man inget lån.P polaris78 skrev:är huset betalt så går det ju att låna pengar på huset och på så vis få loss en slant. det är klart det kommer ju krävas inkomst så den biten behöver nog lösas först. Sen är det såklart stor skillnad på husvärde mellan avbefolknings orter mot lite större städer och hur lättsåld ett hus är avgör ju till stor del värdet. och i förlängningen hur stor summa banken gärna lånar ut
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 070 inlägg
Menar du att lagar som styr bostadsanpassningsbidrag tar hänsyn till tiden som anpassningen kan vara relevant eller inte?john68 skrev:Lagen som styr bostadsanpassningsbidrag troligen. Finns ju domar att tillgå. Bara att kika på dem.
Genom att skriva som du gjorde så väcks frågan om en handläggare som ska följa lagen ändå har en valmöjlighet vilken denne inte har. Samma typ av beteende som trollfabriker mfl använder sig av.
Misstänkligöra tjänstepersoner.
Kan man då inte vara generösare än den lagen, undrar då vän av ordning?
Nej, det begränsas bland annat av lika behandlinsprincipen.
Jag håller inte alls med om mitt inlägg skulle innebära att kommunanställda handläggare misstänkliggörs. Inte heller att det skulle lägga någon sorts valfrihet på en enskild handläggare.
Anser du att det är ekonomiskt vettigt att anpassa en bostad även om personen kommer att behöva flytta ifrån den?
Det var det jag skrev som svar till polaris78 som tyckte att det var fel.
Vi bor så vi har länsgränser och kommungränser nära och i den ena kommunen verkar det mycket enklare och mer slösaktigt med hur pengar spenderas och i den andra så verkar ingen eller mycket mycket få lyckas med att få nån anpassning..
Så även om det är samma lagar och rättsfall som borde styra så finns det såklart alltid visst tolkningsutrymme och vilka paragrafer man väger tyngst som då till viss del ger ett visst utrymme till helt olika tolkningar och slutresultat även i fall som är snarlika..
Att tro att dessa saker är enkla och solklara och lätt tolkade ja då vet man nog inte riktigt vad man pratar om eller så ser man bara ena sidan i problematiken pga sin egen tro i frågan
Så även om det är samma lagar och rättsfall som borde styra så finns det såklart alltid visst tolkningsutrymme och vilka paragrafer man väger tyngst som då till viss del ger ett visst utrymme till helt olika tolkningar och slutresultat även i fall som är snarlika..
Att tro att dessa saker är enkla och solklara och lätt tolkade ja då vet man nog inte riktigt vad man pratar om eller så ser man bara ena sidan i problematiken pga sin egen tro i frågan
Jag kan inte tolka dig på annat sätt än att du menar att bostadsanpassningsbidraget, mer eller mindre, ska tas bort för de som bor i villa/radhus. De flesta 2rna är ju utrstade med hiss, och lite bredare dörrar.Anna_H skrev:Nu har du helt och hållet valt att missuppfatta min text. Reglerna är alltså att man får anpassning för att komma åt kök, badrum och sovrum, enklare åtgärder, och det förekommer då även en total anpassning av badrum. I min fars fall hade det inneburit att de hade satt ett "påhäng"! vid entrén med badrum och ramp. Andra varianter är att installera trapphiss om det finns fungerande sovrum och badrum på övervåningen tex. Men det ingår inte att få tillgång till hela huset och hela trädgården och sedan få hemtjänst för att städa allt detta och sköta om trädgården, utan detta får man bekosta själv med ROT och RUT. Allt annat vore givetvis orimligt, socialtjänsten skulle gå under om man förutom äldreomsorgen, hemtjänsten, försörjningsstödet, LSS och en massa annat även skulle bekosta massiva ombyggnader och skötsel av hus som är för stora för en äldre person som kanske inte ens skulle behöva någon hemtjänst alls om de bodde i lägenhet.
Så en enkel tankeregel som funkar rätt bra är: "Skulle jag behöva ändra på detta/ha hjälp med detta om det vore en tvårums lägenhet?" Om svaret är ja så får du det utan problem även i en villa. Ska du ha något extra får du betala själv och inte kräva det från skattebetalarna.
Sitter man i rullstol så menar du alltså att man har som alternativ att flytta till en liten lägenhet. Alternativt får man bekosta trapphiss och breddade dörrar själv.
Är det rätt uppfattat?
Jo, man kan få bostadsanpassning flera gånger. Men däremot får du inte flytta till ett hus som inte uppfyller dagens krav på tillgänglighet. Huset/lägenheten, som man flyttar till, ska vidare i största möjliga mån passa för ens handikapp.Anna_H skrev:Jag har en sådan kompis. 25 år och nyligen blivit föräldralös, ärvt föräldrarnas villa (hon hade inte hunnit flytta hemifrån), använder rullstol, är än så länge arbetslös. Villan är obelånad, och handikappanpassad. Men detta innebär också två saker:
Hon kan INTE sälja huset och flytta till en lägenhet vilken som helst och få hjälp med anpassning, då hon redan fått anpassning av den bostad hon bor i. Man kan alltså bara få bostadsanpassningsbidrag för EN bostad per liv.
Hon har heller ingen rätt till försörjningsstöd eftersom hon äger villan och även har en del pengar på banken, och hon får inga pengar från AF eller FK eftersom hon har fyllt 25. Just nu har hon fått hjälp av AF att få en praktikplats iallafall, men den är obetald. Arbetsgivaren får istället betalt för att de låter henne prova satt arbeta där.
Jag hoppas att hon snart får ett riktigt jobb för det kommer ju inte att fungera att leva på besparingar tills hon tvingas sälja huset, eftersom hon inte har någon inkomst kommer hon inte vare sig att kunna få hyreskontrakt eller köpa en bostadsrätt, särskilt inte en som redan är handikappanpassad.
Tror inte förtidspension plus bostadsbidrag är tillräckligt för banken. Såvida det inte är en väldigt billig bostadsrätt.M MoveMe skrev:
Det där med korttidsboende hos kommunen är en möjlighet. Men det brukar vara stor brist på sådana hos kommunerna av vad jag sett. (Kan vara att hon bokstavligt måste bo i tält en tid innan kommunen släpper till.)
Överhuvud har hon problem med tidströghet hos myndigheter och banker.
Kanske hon kan hitta en helt privat hyresvärd som kan acceptera hyra på kredit en tid s a s.
Nej, den tar inte hänsyn till tiden innan flytt och ska inte heller göra det. Då hade det funnits med i lagtexten. Handläggaren ska således inte väga in den parametern.BirgitS skrev:Menar du att lagar som styr bostadsanpassningsbidrag tar hänsyn till tiden som anpassningen kan vara relevant eller inte?
Jag håller inte alls med om mitt inlägg skulle innebära att kommunanställda handläggare misstänkliggörs. Inte heller att det skulle lägga någon sorts valfrihet på en enskild handläggare.
Anser du att det är ekonomiskt vettigt att anpassa en bostad även om personen kommer att behöva flytta ifrån den?
Det var det jag skrev som svar till polaris78 som tyckte att det var fel.
Att då påstå, om det var du eller ngn annan, att det finns den möjligheten, säger indirekt att handläggaren kan /ska ta ett annat beslut och det är inte korrekt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 070 inlägg
Tydligen menar du och jag samma sak i alla fall.john68 skrev:Nej, den tar inte hänsyn till tiden innan flytt och ska inte heller göra det. Då hade det funnits med i lagtexten. Handläggaren ska således inte väga in den parametern.
Att då påstå, om det var du eller ngn annan, att det finns den möjligheten, säger indirekt att handläggaren kan /ska ta ett annat beslut och det är inte korrekt.
Nja, det vet jag inte. Du skrevBirgitS skrev:
Vad är det för lagar som styr att kommunen inte får göra en anpassning bara för att personen om ett år kommer att behöva ett äldreboende?
Det uppfattas inte som en fråga utan som ett påstående. Annars hade du troligen inlett med
"Finns det något i lagtexten som ger tjänstepersonen möjlighet att väga in....
Men det är bara min tolkning. Har du samma åsikt som jag har så är det helt ok🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 070 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 070 inlägg
Lagstiftningen säger att man kan ska bedömma situationen här och nu. Inte göra någon ”prognos” för framtiden. Även om man förstår att den sökanden inom ett år inte kommer att klara av att bo hemma. Bostadsanpassningsbidraget är till för att hjälpa den sökanden leva så självständigt som möjligt, och förhoppningsvis öka livskvaliteten, om än bara för en kortare period.john68 skrev:Nja, det vet jag inte. Du skrev
Vad är det för lagar som styr att kommunen inte får göra en anpassning bara för att personen om ett år kommer att behöva ett äldreboende?
Det uppfattas inte som en fråga utan som ett påstående. Annars hade du troligen inlett med
"Finns det något i lagtexten som ger tjänstepersonen möjlighet att väga in....
Men det är bara min tolkning. Har du samma åsikt som jag har så är det helt ok🙂