P polaris78 skrev:
Ja det ju tyvärr ofta rent slöseri då man bygger om saker i ofta för stor omfattning och anpassar lägenhet inte sällan flera trappor upp som efter ombyggnad av badrum med mera sen bara funkar en kort tid innan den som anpassning gjordes för iaf måste flytta in på anpassat boende.. för den inte klarar av att bo där iallafall....
Heimstaden har byggt om en massa badrum i samma hus till dusch. Det verkar vara "default" när de renoverar lägenheterna, det är inget konstigt med det och ingen anpassning som enbart skulle funka för en handikappad utan bara att badrummet blir lättare att använda. Jag hade själv hellre haft dusch än badkar i en lägenhet men visst det är ju tycke och smak, men som sagt att fixa till ett badrum så det har dusch, är ändå det som de brukar göra där.

Fattar dock att det är lite onödigt att lägga pengar på att göra en halvmesyr-lösning som blir ful och tillfällig. Bättre att hyresvärden hade gjort det korrekt och så kan man pynta i lite mer på hyran eller nåt.

Däremot har Heimstaden fått slut på pengar så de har stoppat allt sånt i egen regi tyvärr verkar det som (de kanske borde sålt huset om det nu är så snålt hos dem så de stoppar underhåll, så kunde den vilande BRFen köpt loss det, men det är en annan issue...)

Det finns alltid en massa anledningar att någon inte vill flytta runt heller. Annars hade såklart det varit ett alternativ. Men det bygger på att nästa lägenhet är perfekt den med annars får man en dusch men ingen hiss istället kanske, eller att nån dörr är för smal för att köra en rullator eller rullstol eller nåt genom. Hyran kanske är dubbelt så hög, osv.

BirgitS
P polaris78 skrev:
Det spenderas ofta stora pengar skattemedel för i bästa fall ett år till i bostaden sen blir det in på nåt hem iaf .. Det borde helt klart ändras i hur det funkar i kommunener med dessa saker
Ett år på ett äldreboende kan ofta innebära högre kostnader för kommunen än en badrumsrenovering etc. För kommunen är det då mycket vettigt att kosta på en anpassning.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, man ska inte underskatta vad personal och lokaler kostar i det här landet.

(Har viss insikt i Akademiska hus förvaltning av statliga lokaler och låt oss säga att ommålning av ett litet kontorsrum i vitt med kanske 20 spackelfläckar betalar de glatt 35 000 kr för. Entreprenörerna täljer guld med det offentliga som kund.)

• Gilla
spikplanka och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ett år på ett äldreboende kan ofta innebära högre kostnader för kommunen än en badrumsrenovering etc. För kommunen är det då mycket vettigt att kosta på en anpassning.
Exakt! Inte ens handläggarna på bostadsampassningen förstår detta. Detta är trots allt den huvudsakliga anledningen till att Riksdagen bestämt att vi ska ha bostadsanpassning. Det är otroligt mycket billigare att anpassa en bostad för 1-2milj, än att sätta personen ifråga på ett boende i ett par år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Inte ens handläggarna på bostadsampassningen förstår detta.
De kanske förstår det, men tyvärr ingår det troligen inte i deras arbetsuppgifter att tänka i de banorna. En annan budget.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
De kanske förstår det, men tyvärr ingår det troligen inte i deras arbetsuppgifter att tänka i de banorna. En annan budget.
Jo, det kan förvisso vara sant. Varje enhet inom Kommunen har ju sin budget, och försöker spara så mycket de kan. Det märkliga är dock att de lite större/dyrare anpassningarna ska avgöras av nämnden. Nämnden som består av flera tjänstemän från diverse avdelningar på Kommunen, samt ett antal Kommunpolitiker.
Där borde man ju försöka tänka i de banorna, om vad som blir billigast totalt sett. Men istället så röstas nästan alltid förslaget från bostadsanpassningen igenom. Iallafall sålänge det går att tolka lagen som bostadsanpassningen vill.

A AG A skrev:
Det är otroligt mycket billigare att anpassa en bostad för 1-2milj, än att sätta personen ifråga på ett boende i ett par år.
Det beror ju på hur mycket hjälp man behöver. Om man som min pappa gått från helt självgående till att efter ett fall bara kunna röra på vänsterarmen är inte hemtjänst plus anpassning ett alternativ, han har tvättstugan i källaren, dörr till köket går inte att åka rullstol genom, endast litet WC på bottenvåningen, badrum som inte är anpassat samt alla sovrum på övervåningen, så säng hade de fått sätta i vardagsrummet, och en påbyggnad med entrehiss och badrum ute i anslutning till ytterdörren. Sedan två personer på hemtjänst varje gång han ska på toa eller duscha, flyttas till eller från säng eller rullstol. Plus att han hade blivit helt ensam utan någon som helst aktiviteter.

Jag tror nog att kommunerna pratar såpass sinsemellan att de har koll på vilka som kan bo hemma med anpassning och hemtjänst och vilka som måste flytta till särskilt boende.

Och det är ju inte så att du får flytta till särskilt boende för att din bostad inte fungerar, då hänvisas du till anpassning elelr till att flytta till en anpassad bostad. Det är enbart din egen hälsa som avgör om du klarar dig med hemtjänst elelr om du behöver flytta till särskilt boende.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror ju på hur mycket hjälp man behöver. Om man som min pappa gått från helt självgående till att efter ett fall bara kunna röra på vänsterarmen är inte hemtjänst plus anpassning ett alternativ, han har tvättstugan i källaren, dörr till köket går inte att åka rullstol genom, endast litet WC på bottenvåningen, badrum som inte är anpassat samt alla sovrum på övervåningen, så säng hade de fått sätta i vardagsrummet, och en påbyggnad med entrehiss och badrum ute i anslutning till ytterdörren. Sedan två personer på hemtjänst varje gång han ska på toa eller duscha, flyttas till eller från säng eller rullstol. Plus att han hade blivit helt ensam utan någon som helst aktiviteter.

Jag tror nog att kommunerna pratar såpass sinsemellan att de har koll på vilka som kan bo hemma med anpassning och hemtjänst och vilka som måste flytta till särskilt boende.

Och det är ju inte så att du får flytta till särskilt boende för att din bostad inte fungerar, då hänvisas du till anpassning elelr till att flytta till en anpassad bostad. Det är enbart din egen hälsa som avgör om du klarar dig med hemtjänst elelr om du behöver flytta till särskilt boende.
Jag syftar på människor som normalt sett klarar sig utan assistans. Men det gäller även för människor som bara behöver hemtjänst några gånger per dag.
För människor i din fars situation kan läget absolut vara annorlunda. I många sådana fall ser man tyvärr det motsatta från Kommunen. Även då brukaren och dennes familj helst önskar vård på ett boende. Då säger istället Kommunen "NEJ". Men det beror på att det är olika delar av Kommunen, med olika budgetar. Därför kan det ibland vara så att Bostadsanpassningen vill ha brukaren på ett hem, för att slippa kosta på anpassningar. Medana Vård och omsorg vill att brukaren stannar hemma, då det är billigare för dem.

Ps. Jag beklagar verkligen dim fars missöde, och hoppas på det bästa för honom och för er. Ds

A AG A skrev:
Jag syftar på människor som normalt sett klarar sig utan assistans. Men det gäller även för människor som bara behöver hemtjänst några gånger per dag.
För människor i din fars situation kan läget absolut vara annorlunda. I många sådana fall ser man tyvärr det motsatta från Kommunen. Även då brukaren och dennes familj helst önskar vård på ett boende. Då säger istället Kommunen "NEJ". Men det beror på att det är olika delar av Kommunen, med olika budgetar. Därför kan det ibland vara så att Bostadsanpassningen vill ha brukaren på ett hem, för att slippa kosta på anpassningar. Medana Vård och omsorg vill att brukaren stannar hemma, då det är billigare för dem.

Ps. Jag beklagar verkligen dim fars missöde, och hoppas på det bästa för honom och för er. Ds
Då får jag förklara tydligare:
Min kommun har tex nekat en man som behövde mycket anpassning inne, bland annat helt otillgängligt badrum, samt att det önskades anpassning för att kunna komma ut i trädgården och att komma till hela huset för att ta hand om det. Man konstaterade att anpassning gäller att komma in i huset, att komma åt kök, badrum och sovrum, men inte resten. Man valde därför att neka hela anpassningen eftersom just det huset inte skulle fungera för mannen med de begränsningar som finns i anpassningsbidraget.

Men det innebär INTE att bostadsanpassningsenheten anser att mannen borde beviljas särskilt boende. Istället menar de att mannen bör sälja huset och flytta till en lägenhet som fungerar för honom. Tillgängliga lägenheter som kräver ingen eller liten anpassning finns tillgängliga i kommunen, till priser som understiger vad han skulle få om han säljer villan. Mannen var långt ifrån såpass dåligt skick att han kan beviljas särskilt boende, utan beräknas klara sig utmärkt med lite hemtjänst i ett tillgänglighetsanpassat boende.

Rimligt resonemang tycker jag, vi ska inte använda skattepengar vare sig till att bygga särskilda boenden till folk som egentligen knappt behöver hemtjänst men tycker att en villa med stor trädgård är för tung att ta hand om, eller bekosta ombyggnader för hundratusentals kronor för att de inte har varit förutseende nog att själva anpassa sitt boende i tid eller flytta till ett boende som fungerar för en äldre person med lite krämpor.

Jag har förhoppningsvis långt kvar till sådana problem, men vi har tänkt på att bredda dörrar, ta bort trösklar,m stenlägga gången till baksidan av huset osv så att det fungerar för handikappade. Om någon av oss hamnar i rullstol behöver vi bara byta till ett sovrum på bottenvåningen och ta bort badkaret. Anpassningsbidraget kommer att bestå i att sätta in stödhandtag på toaletten och ta bort glasväggen mellan toalett och badkar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
bredda dörrar
Hur breda måste de vara?

Anna_H Anna_H skrev:
Min kommun har tex nekat en man som behövde mycket anpassning inne, bland annat helt otillgängligt badrum, samt att det önskades anpassning för att kunna komma ut i trädgården och att komma till hela huset för att ta hand om det. Man konstaterade att anpassning gäller att komma in i huset, att komma åt kök, badrum och sovrum, men inte resten. Man valde därför att neka hela anpassningen eftersom just det huset inte skulle fungera för mannen med de begränsningar som finns i anpassningsbidraget.

Men det innebär INTE att bostadsanpassningsenheten anser att mannen borde beviljas särskilt boende. Istället menar de att mannen bör sälja huset och flytta till en lägenhet som fungerar för honom. Tillgängliga lägenheter som kräver ingen eller liten anpassning finns tillgängliga i kommunen, till priser som understiger vad han skulle få om han säljer villan. Mannen var långt ifrån såpass dåligt skick att han kan beviljas särskilt boende, utan beräknas klara sig utmärkt med lite hemtjänst i ett tillgänglighetsanpassat boende.

Rimligt resonemang tycker jag, vi ska inte använda skattepengar vare sig till att bygga särskilda boenden till folk som egentligen knappt behöver hemtjänst men tycker att en villa med stor trädgård är för tung att ta hand om, eller bekosta ombyggnader för hundratusentals kronor för att de inte har varit förutseende nog att själva anpassa sitt boende i tid eller flytta till ett boende som fungerar för en äldre person med lite krämpor.

Jag har förhoppningsvis långt kvar till sådana problem, men vi har tänkt på att bredda dörrar, ta bort trösklar,m stenlägga gången till baksidan av huset osv så att det fungerar för handikappade. Om någon av oss hamnar i rullstol behöver vi bara byta till ett sovrum på bottenvåningen och ta bort badkaret. Anpassningsbidraget kommer att bestå i att sätta in stödhandtag på toaletten och ta bort glasväggen mellan toalett och badkar.
Jag förstår hur du menar. I många fall kan det säkert också fungera. Många som har blivit handikappade tappar säkert både ork och lust att bo kvar i villa, med allt vad det innebär. Ibland är det ju även så att det är när omöjligt att anpassa efter behov.
MEN, sen kommer ju det farliga, som du säkert förstår. Alltså om brukaren absolut inte vill flytta. Samt att det faktiskt går att anpassa, bara man vill. Då det alltså är rena bedömningsfrågor. Då kan vi omedelbart ta bort möjligheten till bostadsanpassning. Kommunen kommer ju då tvinga ALLA med minsta handikapp att sälja sitt hus, och flytta till en liten etta. Visst blir det billigare för skattebetalarna. Men är det bara pengar som är viktigt, så kan vi då lika gärna införa "Ättestupa" för alla gamla och handikappade. Dessutom finns en annan orsak till att vi har bostadsanpassning istället för att tvinga folk till att flytta. Det beror på att den typ av tvång strider mot grundlagarna.

Anna_H Anna_H skrev:

sossarna som necka

P
jo det finns såklart två sidor på allt ..

kostnader kontra livskvalitet och om man knappt klarar att gå på toa själv är det rätt orimligt att köpa in precis allt som behövs skötas i en villa. allt från klippa gräs till snöskottning till hämta posten till att skicka ner hemtjänsten att läsa av vattenmätaren..
om inte brukaren är miljonär så kommer det bli svårt att få pensionen att räcka runt till dom utgifter som det medför att bo i villa

En del vill bo kvar fast det egentligen är omöjligt och en flytt vore det enda vettiga andra har vänner och släkt och grannar som hjälper till med det mesta och det funkar bra med hemtjänst i hemmet.

ena villan har mycket jobb nästa har tomt likt mindre radhus och snöskottningen kan utföras med kvast dom 3 ggr om året det kommer 15 cm snö . nästa har 150 M väg att skotta och 5000 kvadratmeter gräs som ska klippas osv osv

Ofta bor gamla kvar för länge i villor av sentimentala skäl och det vore bättre för alla att flytta till ett mer lämpat boende

Men helt klart skall skattepengar användas med stor försiktighet och inte slösas bort i meningslösa åtgärder som sen 5 månader senare iaf blir ålderdomshemmet

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag håller fullständigt med @Anna_H och tror inte på risken med kommuners framtida snålhet som @AG A är orolig för. Det måste finnas någon rim och reson när det gäller anpassningen till äldre villa.

Jag har en bekannt som vägrar flytta. Har inte varit utanför huset sedan före pandemin. Kommer inte upp i andra våningen där bad och sovrum finns. Detta hus kräver inte bara flera trapphissar (även genom trädgård till gata) utan även ombyggnad av badrum. Jag har full förståelse för kommunens - i detta fall - "snålhet". Försäljning av den obelånade fastigheten skulle kunna generera läcker liten lämplig bostadsrätt. Man bör flytta innan man blir så egensinnig 😉

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
yonna yonna skrev:
Jag håller fullständigt med @Anna_H och tror inte på risken med kommuners framtida snålhet som @AG A är orolig för. Det måste finnas någon rim och reson när det gäller anpassningen till äldre villa.

Jag har en bekannt som vägrar flytta. Har inte varit utanför huset sedan före pandemin. Kommer inte upp i andra våningen där bad och sovrum finns. Detta hus kräver inte bara flera trapphissar (även genom trädgård till gata) utan även ombyggnad av badrum. Jag har full förståelse för kommunens - i detta fall - "snålhet". Försäljning av den obelånade fastigheten skulle kunna generera läcker liten lämplig bostadsrätt. Man bör flytta innan man blir så egensinnig 😉
Ja det känns som det är väldigt vanligt att det blir så . när folk blir gammla och gaggiga och ska bo där till varje pris och dom anhöriga fokuserar på fel sak.. få personen att flytta till lämpligt boende och sluta gnäll på kommunen,, det finns ju möjligheter om man vill lösa problemet. så enligt mig är det helt rätt att kommun nekar såna anpassningar,, Alla boenden är helt enkelt inte lämpliga att anpassa och vore det solklart att dom betalar ombyggnationer själva så är det ofta helt ointressant utan man vill bara ha grejer så länge nån annan står för betalningen

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.