yonna yonna skrev:
Jag håller fullständigt med @Anna_H och tror inte på risken med kommuners framtida snålhet som @AG A är orolig för. Det måste finnas någon rim och reson när det gäller anpassningen till äldre villa.

Jag har en bekannt som vägrar flytta. Har inte varit utanför huset sedan före pandemin. Kommer inte upp i andra våningen där bad och sovrum finns. Detta hus kräver inte bara flera trapphissar (även genom trädgård till gata) utan även ombyggnad av badrum. Jag har full förståelse för kommunens - i detta fall - "snålhet". Försäljning av den obelånade fastigheten skulle kunna generera läcker liten lämplig bostadsrätt. Man bör flytta innan man blir så egensinnig 😉
Nu talar jag i första hand om lite ynge människor som lider av handikapp av olika slag. Ser man till mycket gamla människor så håller jag nog med dig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår hur du menar. I många fall kan det säkert också fungera. Många som har blivit handikappade tappar säkert både ork och lust att bo kvar i villa, med allt vad det innebär. Ibland är det ju även så att det är när omöjligt att anpassa efter behov.
MEN, sen kommer ju det farliga, som du säkert förstår. Alltså om brukaren absolut inte vill flytta. Samt att det faktiskt går att anpassa, bara man vill. Då det alltså är rena bedömningsfrågor. Då kan vi omedelbart ta bort möjligheten till bostadsanpassning. Kommunen kommer ju då tvinga ALLA med minsta handikapp att sälja sitt hus, och flytta till en liten etta. Visst blir det billigare för skattebetalarna. Men är det bara pengar som är viktigt, så kan vi då lika gärna införa "Ättestupa" för alla gamla och handikappade. Dessutom finns en annan orsak till att vi har bostadsanpassning istället för att tvinga folk till att flytta. Det beror på att den typ av tvång strider mot grundlagarna.
Nu har du helt och hållet valt att missuppfatta min text. Reglerna är alltså att man får anpassning för att komma åt kök, badrum och sovrum, enklare åtgärder, och det förekommer då även en total anpassning av badrum. I min fars fall hade det inneburit att de hade satt ett "påhäng"! vid entrén med badrum och ramp. Andra varianter är att installera trapphiss om det finns fungerande sovrum och badrum på övervåningen tex. Men det ingår inte att få tillgång till hela huset och hela trädgården och sedan få hemtjänst för att städa allt detta och sköta om trädgården, utan detta får man bekosta själv med ROT och RUT. Allt annat vore givetvis orimligt, socialtjänsten skulle gå under om man förutom äldreomsorgen, hemtjänsten, försörjningsstödet, LSS och en massa annat även skulle bekosta massiva ombyggnader och skötsel av hus som är för stora för en äldre person som kanske inte ens skulle behöva någon hemtjänst alls om de bodde i lägenhet.

Så en enkel tankeregel som funkar rätt bra är: "Skulle jag behöva ändra på detta/ha hjälp med detta om det vore en tvårums lägenhet?" Om svaret är ja så får du det utan problem även i en villa. Ska du ha något extra får du betala själv och inte kräva det från skattebetalarna.

yonna yonna skrev:
Jag håller fullständigt med @Anna_H och tror inte på risken med kommuners framtida snålhet som @AG A är orolig för. Det måste finnas någon rim och reson när det gäller anpassningen till äldre villa.

Jag har en bekannt som vägrar flytta. Har inte varit utanför huset sedan före pandemin. Kommer inte upp i andra våningen där bad och sovrum finns. Detta hus kräver inte bara flera trapphissar (även genom trädgård till gata) utan även ombyggnad av badrum. Jag har full förståelse för kommunens - i detta fall - "snålhet". Försäljning av den obelånade fastigheten skulle kunna generera läcker liten lämplig bostadsrätt. Man bör flytta innan man blir så egensinnig 😉
Låter exakt som min pappa. Så nu bor han på särskilt boende pga en olycka pga sin egen dumhet och jag och min bror har en villa med vind, källare och garage att ta hand om, tömma och sälja. Lyckligtvis är far klar i huvudet än så länge så att vi kan göra detta.

Nåja, det finns goda sidor med det också:
Flera Blossa glöggflaskor i olika färger och årgångar står uppradade på en hylla.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Konstig form på bowlingkäglorna ;)

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Låter exakt som min pappa. Så nu bor han på särskilt boende pga en olycka pga sin egen dumhet och jag och min bror har en villa med vind, källare och garage att ta hand om, tömma och sälja. Lyckligtvis är far klar i huvudet än så länge så att vi kan göra detta.

[bild]
2012 var ett fint år för en som gillar ljus glögg men även ingefära! Skulle gärna haft det varje år!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu talar jag i första hand om lite ynge människor som lider av handikapp av olika slag. Ser man till mycket gamla människor så håller jag nog med dig.
Jag har en sådan kompis. 25 år och nyligen blivit föräldralös, ärvt föräldrarnas villa (hon hade inte hunnit flytta hemifrån), använder rullstol, är än så länge arbetslös. Villan är obelånad, och handikappanpassad. Men detta innebär också två saker:
Hon kan INTE sälja huset och flytta till en lägenhet vilken som helst och få hjälp med anpassning, då hon redan fått anpassning av den bostad hon bor i. Man kan alltså bara få bostadsanpassningsbidrag för EN bostad per liv.
Hon har heller ingen rätt till försörjningsstöd eftersom hon äger villan och även har en del pengar på banken, och hon får inga pengar från AF eller FK eftersom hon har fyllt 25. Just nu har hon fått hjälp av AF att få en praktikplats iallafall, men den är obetald. Arbetsgivaren får istället betalt för att de låter henne prova satt arbeta där.
Jag hoppas att hon snart får ett riktigt jobb för det kommer ju inte att fungera att leva på besparingar tills hon tvingas sälja huset, eftersom hon inte har någon inkomst kommer hon inte vare sig att kunna få hyreskontrakt eller köpa en bostadsrätt, särskilt inte en som redan är handikappanpassad.

• Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
25 år och nyligen blivit föräldralös, ärvt föräldrarnas villa (hon hade inte hunnit flytta hemifrån), använder rullstol, är än så länge arbetslös. Villan är obelånad, och handikappanpassad.
Har hon någon utbildning? kanske hon kan studera på distans?

Är hon duktig på något?

Kan hon hyra ut?

spikplanka spikplanka skrev:
Har hon någon utbildning? kanske hon kan studera på distans?

Är hon duktig på något?

Kan hon hyra ut?
Hon har utbildning som fritidsledare, men tyvärr har alla kommuner just nu stora sparkrav, så de kan inte anställa henne, de har en LAS-kö. Hon hade praktik på ett fritids för barn med funktionsnedsättningar och skulle få anställning där med lönebidrag när kommunen hon jobbade i annonserade neddragningar.

Hon påbörjade en universitetsutbildning till idrottslärare men lärarna krävde att hon slutade genom att påstå att hon innan hon ansökte skulle ha kontaktat varje lärare för varje kurs under hela utbildningen för att reda ut med dem hur hon skulle klara kursen trots att hon har rullstol. Hon hade givetvis kunnat gå till Do med detta, men att få rätt där och sedan gå igenom en utbildning där lärarna hela tiden försöker bevisa för dig att du inte kommer att klara det var inte riktigt hennes grej.

Hon kommer att kunna hyra ut, men hon måste röja huset först. Hennes föräldrar var sjuka i många år och hennes far var en hoarder av stor mått (samlare och företagare enligt honom själv). Just nu har hon viss inkomst genom att sälja av mycket av hans prylar.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett år på ett äldreboende kan ofta innebära högre kostnader för kommunen än en badrumsrenovering etc. För kommunen är det då mycket vettigt att kosta på en anpassning.
Möjligen, men den avvägningen kan kommunen inte göra. Finns lagar som styr sådant. Läs på!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
john68 john68 skrev:
Möjligen, men den avvägningen kan kommunen inte göra. Finns lagar som styr sådant. Läs på!
Vad är det för lagar som styr att kommunen inte får göra en anpassning bara för att personen om ett år kommer att behöva ett äldreboende?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för lagar som styr att kommunen inte får göra en anpassning bara för att personen om ett år kommer att behöva ett äldreboende?
Åh, det kan dom, och det sker nog ofta.

Anna_H Anna_H skrev:
Jag har en sådan kompis. 25 år och nyligen blivit föräldralös, ärvt föräldrarnas villa (hon hade inte hunnit flytta hemifrån), använder rullstol, är än så länge arbetslös. Villan är obelånad, och handikappanpassad. Men detta innebär också två saker:
Hon kan INTE sälja huset och flytta till en lägenhet vilken som helst och få hjälp med anpassning, då hon redan fått anpassning av den bostad hon bor i. Man kan alltså bara få bostadsanpassningsbidrag för EN bostad per liv.
Hon har heller ingen rätt till försörjningsstöd eftersom hon äger villan och även har en del pengar på banken, och hon får inga pengar från AF eller FK eftersom hon har fyllt 25. Just nu har hon fått hjälp av AF att få en praktikplats iallafall, men den är obetald. Arbetsgivaren får istället betalt för att de låter henne prova satt arbeta där.
Jag hoppas att hon snart får ett riktigt jobb för det kommer ju inte att fungera att leva på besparingar tills hon tvingas sälja huset, eftersom hon inte har någon inkomst kommer hon inte vare sig att kunna få hyreskontrakt eller köpa en bostadsrätt, särskilt inte en som redan är handikappanpassad.
Men det är väl inte riktigt att försörjningsstöd skall lämnas till de som har pengar? Hon kan sälja huset, anpassa nya boendet med husförsäljningspengarna och leva upp resten. Först därefter får hon samhällets ekonomiska hjälp.

BirgitS BirgitS skrev:
Lagen som styr bostadsanpassningsbidrag troligen. Finns ju domar att tillgå. Bara att kika på dem.

Genom att skriva som du gjorde så väcks frågan om en handläggare som ska följa lagen ändå har en valmöjlighet vilken denne inte har. Samma typ av beteende som trollfabriker mfl använder sig av.
Misstänkligöra tjänstepersoner.

Kan man då inte vara generösare än den lagen, undrar då vän av ordning?
Nej, det begränsas bland annat av lika behandlinsprincipen.

M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns stora handikapp duschkabiner som både den gamle och en vårdare får plats i, med ramp för stol eller rollator och allt. Att få in en sådan där badkaret är nu snarare än helrenovera badrummet nu utan låta det vara en sak inför nästa boende känns väl som en rimlig sak.

[bild]
Men den tar ju hela platsen i badrummet. Behöver man skriva ett flerårskontrakt med hyresvärden då?

TRJBerg
yonna yonna skrev:
Men det är väl inte riktigt att försörjningsstöd skall lämnas till de som har pengar? Hon kan sälja huset, anpassa nya boendet med husförsäljningspengarna och leva upp resten. Först därefter får hon samhällets ekonomiska hjälp.
Fast... hon kan inte få ett nytt boende förrän hon fått pengarna för gamla huset och de får hon på köparens tillträdesdag. Och då ska hon vara utflyttad och huset tömt. Innan dess har hon tydligen inga pengar för bostad på något sätt. (Annat än tält eller vandrarhem en kortare tid. Inte realistiskt.)
Dessutom är det troligt att hon får ett litet helvete med banken/bankerna pga deras penningtvättsregler, dels då ska försöka få in pengarna från försäljningen på ett bankkonto och dessutom senare (om hon kommer så långt) använda pengarna för att köpa en bostad.
Har hon tur och har en kompis hon kan bo hos typ ett halvår kan hon få en hyresbostad (fast dessa brukar ha ett absolut krav på normal inkomst samt att man sålt sitt gamla hus).
Man måste komma ihåg att allt på bankerna är anpassat till att man har bostadslån hos en bank och en normal inkomst.
Men det är klart att har hon tur och har en snäll och smidig bank så kan bankdelen fungera. Då återstår att få en bostad innan hon blir utkastad från kompisen. Har hon ingenstans att bo på gratis så...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.