56 380 läst · 246 svar
56k läst
246 svar
Kommunen kräver nedrivning
Nej men precis som jag skrev. Att kommunen skiter i vad som hänt, om det är vi som byggt, tidigare ägare som byggt, om vi visste eller inte visst, om det inte ligger direkt på deras mark, om det är för nära etc. De följer sina lagar/regler. Det är det vi som bryr oss om, vilket är fullt förståeligt 
Bara som en parantes, står "" trädjäveln "" på kommunmark och därav en fråga om att fälla det.Y Yas Mir skrev:Nej precis, men det hjälper väl inte oss i detta fallvi är full medvetna över och uppenbart irriterad över trädjäveln och hade inte frågat om vi visste att något sånt här skulle ske. Men denna tråd kan stängas nu. Har fått svar och feedback och förstått att kommunen skiter i och ingen ide att gå efter dem.
![]()
Inget märkligt med en sådan fråga. Är det på er mark, så var det bara att fälla. Klart om det är en ek,och det finns restriktioner för ekar i kommunen, som säger att inga ekar får fällas utan tillstånd. Så är det en annan sak, med er kontakt med kommunen. Nu går jag ur tråden, det mesta har kommit fram.Y Yas Mir skrev:
Uppfattade dock inte det som en frågaJ jonaserik skrev:Inget märkligt med en sådan fråga. Är det på er mark, så var det bara att fälla. Klart om det är en ek,och det finns restriktioner för ekar i kommunen, som säger att inga ekar får fällas utan tillstånd. Så är det en annan sak, med er kontakt med kommunen. Nu går jag ur tråden, det mesta har kommit fram.
Jo, självklart får man känna sig irriterad och ventilera sitt missnöje. Men det kommer ju tyvärr inte att hjälpa i själva sakfrågan.Y Yas Mir skrev:
Det är nog inte så att de skiter i det. Men de är skyldiga att hålla sig till lagen, oavsett vad de tycker om lagen.Y Yas Mir skrev:
Sedan var det uppenbarligen någon tjänsteman inblandad i träd-diskussionen som borde undvikit att se att stugan stod där så nära gränsen. Kommunen brukar inte direkt bedriva jakt på svartbyggen om de inte stör. Men har de väl officielt blivit medvetna om ett svartbygge så måste de agera. Var det någon tjänsteman som blev arg/irriterad över att du ville få bort trädet?
Nej utan han var faktiskt väldigt trevlig. Han störde sig på att byggarna hade lagt saker på kommunens mark, medan vi försökte fixa en fuktskada som skett pga tidigare ägarnas bygge. Så det var nog det som väckte hans uppmärksamhetH hempularen skrev:Det är nog inte så att de skiter i det. Men de är skyldiga att hålla sig till lagen, oavsett vad de tycker om lagen.
Sedan var det uppenbarligen någon tjänsteman inblandad i träd-diskussionen som borde undvikit att se att stugan stod där så nära gränsen. Kommunen brukar inte direkt bedriva jakt på svartbyggen om de inte stör. Men har de väl officielt blivit medvetna om ett svartbygge så måste de agera. Var det någon tjänsteman som blev arg/irriterad över att du ville få bort trädet?
Det är ju alltid bra att äga det man ser, vill bestämma över och använda. Har man inte den möjligheten är det iaf lämpligt att hålla sig och sina grejor på egen fastighet och inte reta upp grannar av nån sort med otillåtna upplag, begäran om att få fälla träd på grannens mark eller liknande.Y Yas Mir skrev:
Håller man bara en låg profil, håller sig väl innom lagens råmärken och håller sig väl med grannarna kommer man oftast undan med alla bodar och tillbyggen man gör oavsett om man har formellt bygglov eller inte.
Själv tycker jag att det är en risk att fråga kommunen, är allt jag har på min fastighet helt enl reglerna eller kommer det upptäckas nått som går att klaga på?Y Yas Mir skrev:
Att fråga en myndighet kan definitivt skada, det har du väl själv upptäckt nu efter som du startat tråden.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Det här kan vara svårt för många att acceptera i ett samhälle med så hög och oreflekterad tilltro till att myndigheterna vill dig väl. Men byggnadsnämnden vill dig inte väl, den ser till kommunens intresse och till PBLs stela reglering av byggande. Den är vanligen din motpart.F fribygg skrev:
Gissar att det beror på hur detaljplanen ser ut, men kan det vara möjligt att köpa loss marken från kommunen och slå samman med befintlig fastighet? Med nya fastighetsgränsen är ni inte längre för nära gränsen, samt att ni kan ta hand om träden som kommunen inte vill hjälpa till med. Kostar så klart en slant, men känns spontant som en mer rimlig investering än att flytta boden fram och tillbaka i väntan på ändrade regelverk.
Vi har inte frågat kommunen något. Vi ville som sagt hugga ned ett träd, och då anmärkte han ist på friggeboden.F fribygg skrev:Det är ju alltid bra att äga det man ser, vill bestämma över och använda. Har man inte den möjligheten är det iaf lämpligt att hålla sig och sina grejor på egen fastighet och inte reta upp grannar av nån sort med otillåtna upplag, begäran om att få fälla träd på grannens mark eller liknande.
Håller man bara en låg profil, håller sig väl innom lagens råmärken och håller sig väl med grannarna kommer man oftast undan med alla bodar och tillbyggen man gör oavsett om man har formellt bygglov eller inte.
Själv tycker jag att det är en risk att fråga kommunen, är allt jag har på min fastighet helt enl reglerna eller kommer det upptäckas nått som går att klaga på?
Att fråga en myndighet kan definitivt skada, det har du väl själv upptäckt nu efter som du startat tråden.
Är det något som ens är möjligt? Det är en "prickad mark" som jag inte riktigt vet vad det innebär. men är det ens möjligt att köpa marken av dem?R roger.lehrberg skrev:Gissar att det beror på hur detaljplanen ser ut, men kan det vara möjligt att köpa loss marken från kommunen och slå samman med befintlig fastighet? Med nya fastighetsgränsen är ni inte längre för nära gränsen, samt att ni kan ta hand om träden som kommunen inte vill hjälpa till med. Kostar så klart en slant, men känns spontant som en mer rimlig investering än att flytta boden fram och tillbaka i väntan på ändrade regelverk.
Prickad mark påverkar möjlighet att få bygga där, men inte rätten att äga. Jag har bekanta som köpt mark av kommunen i liknande sammanhang. Om det är möjligt i ditt specifika fall kan jag givetvis inte alls uttala mig om.
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
container garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Friggebod, När grundmåla och vad?
Friggebod - vart sätter vi ventilation i denna?
Hur går jag tillväga för att byta mögelskadade väggar i garaget?
Mur till växthus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus