56 380 läst · 246 svar
56k läst
246 svar
Kommunen kräver nedrivning
Nej jag tittade naturligtvis bara på bilden du lagt upp. Men det är i alla fall inte er tomt.Y Yas Mir skrev:
Beklagar att ni hamnat i en rävsax. Men en friggebod borde inte vara så besvärlig att flytta?
Nej bara det att vi då behöver fråga grannens medgivande. Förhoppningvis får vi det. Bara en jäkla massa huvudvärk.Guzzi skrev:
Ja reglerna är helt galna men nu är det så det ser ut. Ni kan väl flytta friggeboden? Några nya plintar på en bättre plats och en rejäl kranbil så är ni i hamn.Y Yas Mir skrev:
Nej, kommunen kan inte ge grannmedgivande nu, ni kan inte få nått undantag.Y Yas Mir skrev:
(Vad man kan lära av detta är väl att inte fråga byråkraterna i onödan, troligtvis hade ingen upptäckt bygget om ni inte frågat om trädet)
Nej precis, men det hjälper väl inte oss i detta fallF fribygg skrev:
Du kan nog inte få tråden stängd, medgivande för friggeboden eller bygglov.Y Yas Mir skrev:Nej precis, men det hjälper väl inte oss i detta fallvi är full medvetna över och uppenbart irriterad över trädjäveln och hade inte frågat om vi visste att något sånt här skulle ske. Men denna tråd kan stängas nu. Har fått svar och feedback och förstått att kommunen skiter i och ingen ide att gå efter dem.
![]()
Skaffa några avloppsrör eller fina runda massaveds bitar och rulla in boden på tomten om du inte vill riva.
Jag tror inte det går att få medgivande genom att bara vänta tills de nya reglerna träder i kraft. Saker som är felaktigt uppförda med de gamla reglerna blir inte godkända bara för att reglerna ändras (men jag kan ha fel..)F fribygg skrev:
Enklast är nog att flytta boden längre in på tomten så att kommunen är nöjd. Sen söka grannemedgivande när de nya reglerna trätt i kraft för att få placera boden där den står idag.
förstår inte riktigt, du menar att vi inte har rätt till att känna oss irriterade? som om du inte hade gjort det? är väl fullständigt med på att kommunen och övriga myndigheter följer regler. Betyder inte att vi inte får tycka att reglerna är dumma för det, inte sant?useless skrev:
Troligenuseless skrev:
Jag tror inte det går att få medgivande genom att bara vänta tills de nya reglerna träder i kraft. Saker som är felaktigt uppförda med de gamla reglerna blir inte godkända bara för att reglerna ändras (men jag kan ha fel..)
Enklast är nog att flytta boden längre in på tomten så att kommunen är nöjd. Sen söka grannemedgivande när de nya reglerna trätt i kraft för att få placera boden där den står idag.
Nej det är väl möjligt, men nu var det någon som nämnde att man kan försöka och det skadar inte någon att fråga kommunen. Säger det nej, så säger det nej. Svårare än så är det inte.F fribygg skrev: