A AndersS skrev:
Vilken trottoarkant, finns ingen på bilden ;)
var vägbanan börjar då
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Den ser för hög ut efter ändringen. Svår att se för en bilist som sitter i en bilkupé. Risk eller chans att skylten är ogiltig.
Nej, den sitter på den höjd en skylt ska sitta. Och nej, den är inte svår att se från en bilkupé. Isåfall har du blicken alldeles för nära bilen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför står skyltarna inte vid trottoarkanten istället?
För att det är farligt. Om du menade min bild så finns det ju ingen trottoar. Man ser den rostiga tomtgränspinnen på bilden, så skylten sitter i tomtgräns och muren är föredömligt placerad en halvmeter in för att tillåta snövallar.

TS mur är däremot för nära tomtgräns så hen lär vara skyldig att gå ut och skotta upp snön på sin tomt eller köra bort den, om det är en kommun som har regeln att fastighetsägaren ansvarar för snöröjning på trottoaren.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.

Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?

[bild]
min du vet att det är din tomt och den inte sitter fast ordentligt så ta bort den och släng den. Det finns väl inga kameror där, eller?
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag är imponerad av att Google redan fått upp nya bilder på StreetView om de togs för högst nån vecka sedan.
Det går nog ganska fort det där
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
min du vet att det är din tomt och den inte sitter fast ordentligt så ta bort den och släng den. Det finns väl inga kameror där, eller?
Slänga är jobbigt, onödigt och olagligt.
Ta ett spett och öppna hålet i asfalten och stick ner skylten där om det går.
Annars lägg den på trottoaren men med själva skyltplattan lutad mot muren så ingen snubblar på den i mörkret.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
min du vet att det är din tomt och den inte sitter fast ordentligt så ta bort den och släng den. Det finns väl inga kameror där, eller?
Som sagt tidigare, ett väldigt dåligt förslag.
Skylten anger att de som kommer mot korsningen från den vägen har väjningsplikt. Finns ingen skylt är risken stor att någon missar det, speciellt som vi går mot tider där vägmarkeringar kan vara svåra att se.

Tycker du det är en bra idé att öka olycksrisken?
Hur skulle du må efter att ha agerat som ditt tips och någon sedan krockar och blir skadad eller dör i korsningen?
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Slänga är jobbigt, onödigt och olagligt.
Ta ett spett och öppna hålet i asfalten och stick ner skylten där om det går.
Annars lägg den på trottoaren men med själva skyltplattan lutad mot muren så ingen snubblar på den i mörkret.
Men det är inte alls jobbigt, onödigt och otillåtet att hacka upp godtyckliga hål i trottoarer?
Är det något fel med att kontakta kommun/Trafikverket och låta dem göra om skyltningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Men det är inte alls jobbigt, onödigt och otillåtet att hacka upp godtyckliga hål i trottoarer?
Är det något fel med att kontakta kommun/Trafikverket och låta dem göra om skyltningen?
hålet är ju redan där
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Och ts har redan kontaktat kommunen om skylten, nu i veckan i tisdags.
"Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’."

Känns lite dumt att kontakta kommunen och då som i vissa förslag "ta bort en skylten" eller "flytta skylten".:crysmile: Jo jag vet att man inte läser vad som står i långa trådar. Rådet borde då vara att invänta kommunens svar och ev. kontakta på nytt om inget händer.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hålet är ju redan där
Nej, det var ett hål i trottoaren, det är igenfyllt.
 
A AndersS skrev:
Och ts har redan kontaktat kommunen om skylten, nu i veckan i tisdags.
"Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’."

Känns lite dumt att kontakta kommunen och då som i vissa förslag "ta bort en skylten" eller "flytta skylten".:crysmile: Jo jag vet att man inte läser vad som står i långa trådar. Rådet borde då vara att invänta kommunens svar och ev. kontakta på nytt om inget händer.
Jag har läst tråden och skulle vänta ett tag på kommunens svar.
Men om det blir ett flerårigt ärende och dags att plantera min häck eller bygga min mur så måste det ju lösas.
Min huvdpoäng var att inte slänga andras egendom, sätt hellre tillbaka skylten i rätt hål.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det var ett hål i trottoaren, det är igenfyllt.
bara pilla bort det på 1 minut

haha jobbar du på komunen eller har aldrig hört nån som älskar komunen mer en dig
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Tord Gustavsson Tord Gustavsson skrev:
Begreppet vägområde har ingenting med det här ärendet att göra eftersom detta tydligen är en gata och ingen väg.
Om fastighetsgränsen stämmer har ju kommunen eller entreprenören gjort intrång på en privat tomtmark, kommunen skulle säkert inte godkänna det omvända, att man permanent placerar någonting utanför gränsen.
Jag kan tänka mej att det är entreprenören som valt denna lösning, lättjobbat men inte professionellt!

Oavsett om det är kommunen eller Vägverket som är väghållare har man gjort fel.
2 § Definitionerna nedan är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.
...
Väg 1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och
3. en gång- eller ridbana invid en väg
enligt 1 eller 2.
...
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
min du vet att det är din tomt och den inte sitter fast ordentligt så ta bort den och släng den. Det finns väl inga kameror där, eller?
Trafikförordning (1998:1276)

2 kap. 9 § Vägmärken, vägmarkeringar, trafiksignaler och andra anordningar för trafiken får inte rubbas eller ändras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.