75 207 läst · 157 svar
75k läst
157 svar
Kommunen har satt skylt i vår trädgård
För att det är farligt. Om du menade min bild så finns det ju ingen trottoar. Man ser den rostiga tomtgränspinnen på bilden, så skylten sitter i tomtgräns och muren är föredömligt placerad en halvmeter in för att tillåta snövallar.M maria01 skrev:
TS mur är däremot för nära tomtgräns så hen lär vara skyldig att gå ut och skotta upp snön på sin tomt eller köra bort den, om det är en kommun som har regeln att fastighetsägaren ansvarar för snöröjning på trottoaren.
min du vet att det är din tomt och den inte sitter fast ordentligt så ta bort den och släng den. Det finns väl inga kameror där, eller?TheGrayLady skrev:Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.
Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?
[bild]
Slänga är jobbigt, onödigt och olagligt.Catharina Åberg skrev:
Ta ett spett och öppna hålet i asfalten och stick ner skylten där om det går.
Annars lägg den på trottoaren men med själva skyltplattan lutad mot muren så ingen snubblar på den i mörkret.
Som sagt tidigare, ett väldigt dåligt förslag.Catharina Åberg skrev:
Skylten anger att de som kommer mot korsningen från den vägen har väjningsplikt. Finns ingen skylt är risken stor att någon missar det, speciellt som vi går mot tider där vägmarkeringar kan vara svåra att se.
Tycker du det är en bra idé att öka olycksrisken?
Hur skulle du må efter att ha agerat som ditt tips och någon sedan krockar och blir skadad eller dör i korsningen?
Men det är inte alls jobbigt, onödigt och otillåtet att hacka upp godtyckliga hål i trottoarer?S Sir Duke skrev:
Är det något fel med att kontakta kommun/Trafikverket och låta dem göra om skyltningen?
Och ts har redan kontaktat kommunen om skylten, nu i veckan i tisdags.
"Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’."
Känns lite dumt att kontakta kommunen och då som i vissa förslag "ta bort en skylten" eller "flytta skylten". Jo jag vet att man inte läser vad som står i långa trådar. Rådet borde då vara att invänta kommunens svar och ev. kontakta på nytt om inget händer.
"Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’."
Känns lite dumt att kontakta kommunen och då som i vissa förslag "ta bort en skylten" eller "flytta skylten". Jo jag vet att man inte läser vad som står i långa trådar. Rådet borde då vara att invänta kommunens svar och ev. kontakta på nytt om inget händer.
Jag har läst tråden och skulle vänta ett tag på kommunens svar.A AndersS skrev:Och ts har redan kontaktat kommunen om skylten, nu i veckan i tisdags.
Men om det blir ett flerårigt ärende och dags att plantera min häck eller bygga min mur så måste det ju lösas.
Min huvdpoäng var att inte slänga andras egendom, sätt hellre tillbaka skylten i rätt hål.
2 § Definitionerna nedan är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.Tord Gustavsson skrev:Begreppet vägområde har ingenting med det här ärendet att göra eftersom detta tydligen är en gata och ingen väg.
Om fastighetsgränsen stämmer har ju kommunen eller entreprenören gjort intrång på en privat tomtmark, kommunen skulle säkert inte godkänna det omvända, att man permanent placerar någonting utanför gränsen.
Jag kan tänka mej att det är entreprenören som valt denna lösning, lättjobbat men inte professionellt!
Oavsett om det är kommunen eller Vägverket som är väghållare har man gjort fel.
...
Väg 1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och
3. en gång- eller ridbana invid en väg
enligt 1 eller 2.
...
Trafikförordning (1998:1276)Catharina Åberg skrev:
2 kap. 9 § Vägmärken, vägmarkeringar, trafiksignaler och andra anordningar för trafiken får inte rubbas eller ändras.