K
S Sir Duke skrev:
Har missat det helt...

Tommy eller Christer eller någon annan?
Christer.
 
K K. L skrev:
Christer.
Haha den gamla poptomten
 
K _Fredrik_ skrev:
Dagens i-lands problem.
Hela trädgården är fördärvad för en pinne skull ????
 
R Rooten48 skrev:
Bra att skylten står en bit in från L-stödet. Då får ni plats med den nya lilla extramuren för gräsklipparen. Jag antar att klipparen inte är så stark att den klipper ner stolpe och skylt?
Problemet är väl mer att det ska läggas en rad med sten i kant mot L-stödet för att skapa en ’liten mur’ (eller kant kanske är bättre att kalla det för att plana och snygga till runt) där det troligen blir ett tomrum i mitten för plantering av mindre växter. Och då som skydd mot gräsklipparens lust för ett hopp mot frihet ;)

Detta är plan just nu. Men blir det på det sättet så är skylten ivägen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hep och 2 till
  • Laddar…
P pebe292 skrev:
Jag med. Har för mig man kan se när bilderna är tagna.
Någon som vet?
Svarar mig själv:
[länk]
Testade att försöka få fram info, men får fram att bilderna är från oktober (troligen i senare delen pga vi kan se markarbeten som började då) och är upplagda under november 2022.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hej

Lantmäteriets hemsida och se om du har några servitut registrerade på din fastighet. De kanske har en rättighet, troligtvis inte dock.
Gå in på kommunens hemsida och se om du kan hitta detaljplanen för ditt område, på plankartan ska du kunna läsa ut om det är prickmark, vilket troligtvis är. Jag är inte säker på att prickmark ger kommunen rättighet att sätta en skylt men kanske det är så.

Tänk på att kommunen har ett ansvar för alla innevånare, det kanske är en lösning som TS och kommun kan komma överens om, kanske en smärre justering kan funka för bägge parter?

om det blir en stridsfråga har ju kommunen möjlighet att göra en ny detaljplan för området och lösa in marken, det kanske är osannolikt men kan ju bli en åtgärd som får mycket större negativa konsekvenser.

sunt förnuft kommer man långt på.

min chansning är att gamla skylten behövde bytas, driftentreprenören löste det på ett bra sätt, tyckte dom. Säkert inte en kommunal konspiration mot medborgare som en del i tråden verkar anta är utgångspunkten.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Marangen72 Marangen72 skrev:
Hej

Lantmäteriets hemsida och se om du har några servitut registrerade på din fastighet. De kanske har en rättighet, troligtvis inte dock.
Gå in på kommunens hemsida och se om du kan hitta detaljplanen för ditt område, på plankartan ska du kunna läsa ut om det är prickmark, vilket troligtvis är. Jag är inte säker på att prickmark ger kommunen rättighet att sätta en skylt men kanske det är så.

Tänk på att kommunen har ett ansvar för alla innevånare, det kanske är en lösning som TS och kommun kan komma överens om, kanske en smärre justering kan funka för bägge parter?

om det blir en stridsfråga har ju kommunen möjlighet att göra en ny detaljplan för området och lösa in marken, det kanske är osannolikt men kan ju bli en åtgärd som får mycket större negativa konsekvenser.

sunt förnuft kommer man långt på.

min chansning är att gamla skylten behövde bytas, driftentreprenören löste det på ett bra sätt, tyckte dom. Säkert inte en kommunal konspiration mot medborgare som en del i tråden verkar anta är utgångspunkten.
Inget servitut finns och det är prickmark.

Våren/sommaren 2021 så blev GC längs Trafikverkets väg klar så de har flyttat runt lite skyltar och ersatt. Det sista som gjordes var en BP (brandpost) som jag tror tillfaller kommunens väg (osäker dock), så min misstanke är att de passade på att sätta en ny skylt med dess flagga. Och det är den som hamnat på vår tomt.

tack för ett väldigt bra svar :)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Marangen72 Marangen72 skrev:
Hej

Lantmäteriets hemsida och se om du har några servitut registrerade på din fastighet. De kanske har en rättighet, troligtvis inte dock.
Gå in på kommunens hemsida och se om du kan hitta detaljplanen för ditt område, på plankartan ska du kunna läsa ut om det är prickmark, vilket troligtvis är. Jag är inte säker på att prickmark ger kommunen rättighet att sätta en skylt men kanske det är så.

Tänk på att kommunen har ett ansvar för alla innevånare, det kanske är en lösning som TS och kommun kan komma överens om, kanske en smärre justering kan funka för bägge parter?

om det blir en stridsfråga har ju kommunen möjlighet att göra en ny detaljplan för området och lösa in marken, det kanske är osannolikt men kan ju bli en åtgärd som får mycket större negativa konsekvenser.

sunt förnuft kommer man långt på.

min chansning är att gamla skylten behövde bytas, driftentreprenören löste det på ett bra sätt, tyckte dom. Säkert inte en kommunal konspiration mot medborgare som en del i tråden verkar anta är utgångspunkten.
Tack för utförlig input.

Men har en driftentrepenör inte ögon och karta så den ser fastighetsgränser?

Skylten borde ju sitta i hålet där det är kallasfalt nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
Det är ju synd att ni har lämnat bildbevis här i tråden. Annars hade jag en sen sommarkväll tagit upp hålet i asfalten igen och flyttat skylten, och därefter lagt sten. Som om det aldrig stått en skylt däruppe.
Svårt att tänka mig att någon hade reagerat.
 
  • Gilla
Almedals och 1 till
  • Laddar…
Måste fråga om det är trottoar eller GC-bana?
Om det är GC-bana går det inte att ha stolpen i asfalten, den ska helst sitta 40 cm från kanten. Så då får de isåfall ta bort den helt och hållet och så får det bli högerregeln i den korsningen.

Jag felanmälde en farlig skylt i min kommun en söndag. När jag gick förbi på tisdag kväll var den fixad, längre och med reflexer. Varken trottoar eller cykelbana där men farlig pga att den är grå och låg och folk genar där.
74X5YIXuhkrTOtMWcl3-3FZZQWqKVOC3xrwwwcPg7A9NkrhrZXmX7iqQPOP_FHXGxnGfAgXbJ6qqsPDzIOGClVje2kLfSqPKoNOB125afSKsVB71dwPbm8rlf6I1HcT1uEyKeIITPyWuc5z830ZAVjDBlmhhF6OW2ubULhMX4-c2Tu3MeQuwFtt8Il3Tpnk9xrqM9aR8PtixCyRyeuC0K0YZrNqP1jPSSU4V9c23HmlevK8HQJZAWpkurxVD7_nGdAdIY62pUxre2HIgY7fBlWifCYFShTGe1KROHEYc006S_N2-Lz3_H8av8uzNHCPCUjpXl-D88Yx4Z1xxHD_Z3dpLFp-OIIYgW2mqiVOFuHkiya0z7jqeTGoMpLe657N9O2v-PHJzz-PDVR9r0Ltv25NjpCwaPv7RAVEZT7R6jhK93sU6CqOgPTxRahNp9fOod9Dta4mEGanl6mIeTCvFn0Krve7bV2mRH-ajUvIEN5XNo8HCQkT49DNNnbElL2k0DXDLzHjRfSK5MFdQPi0dIIcK7E276a_eLWtdkhzVyH1gl2YuiazkGBQGnmq-2ae4S4x5nLLvz3PGsJ2x7Smekp2Ayui_imMhWnveGLvVX23oaANnWSuf2oMfwF8Uea78tUtU3UNQEhGANt_HsIPzK-prkKgUOKymSsLNja_2S-EZmFOqqBcXaYHRJGLiw8pbsMYcaC7ut7cbefO2f8ef7Ex0yD4GsPpb_yYwO93bxm_c9vlhm_iTGhZ4lsL7-f2OEgLqnoi9ucAJiyzQue3vMtxFKrfrBoctUZVus2pOdvNvwxBIp2elLRtQNw0cEQ_s0mOtuHwMzP0D2hfNNj2jn-M1rzoh-2eyKWAipXk2vL9Po6bxjtc_tNoM1Hed5Q0RZXTOVwjZ0-zb727WNFaLpeuY3sFQEuvx3r9HhAkPXMRqUw=w678-h904-no
0Z15WgjFDi-sQEw-5PSoD46AdFSRWHjE8FjMLMHu6lTMlmsZtxAfOMzPe5gKQcmcBfKg6Z1CO2642JBfv3UvNCW46Offw1BxAG2tDnWui3_YTr-wRzikKbq_91oUmJseyqHtqeANIkT2pZShyYKU1M3vh2s7f4_fo6CwekaF8YpH7FzYdy7xu04aj6tWhAGDKlchn9LNhLq0DWXajk7ar8nX92jbcDZkva_W_X1KpT2sKntkULt8rN4_0t_8t0fSjmEeKEMoFJ55KSFDe_hr8ifwepFguwHEYkgi29mFaHQkOOCFyfcG0hTjgjJ3FknvUrfbX2BLUz5Q7oGIpVmYJHsIneVAOTwtUkwAIyT4A35QYDd9Tqr8yKUYD-XXZh1WgbFKuo3EqsJvnOt1P2kn2Ci-122yuAiRF6IVqMlQDT7JhIUqVrNwQXKGcCLA2YIv_ZNSeOjTbfweMqLo8Zk7ZFPAyGoqlclmPCCvrIhNeMs7iZ3vnyiaWGFBrEpPy_a-11Cl71YLoOOF86PL7SWn5XG5GI9raKtdEtt3OabX2jVoQDWj-mB2Pwg906z-F0NVN10OsfBdXu9aeNyzIPEf7q5PBH3b4IqK9ONXbJTJ0VreLLYuJbDhx5PE-49svdTUpwWuJEfbWoa1r0HrtzLmA3Zn2Hpt_Des3EYBBXJ_nmbu8p8kEBq5GDLuTK2JrUTKGgd_SwYFVx0vRgcn8CW_FJLSQxMigLOZ2_tFSFZxTgbKbGanYbinwLoL3Bm7CFyJ1TYtBkMLt5MB6xBNFTYuxaJCCPpfnf5AjFpZfEvR-LHp04qgb12IFCRfH6p_NxmtaxVDDyKNmQavGxHy83yDfuZJFpobkLch-kUVSgGpz4-4jevA6AJOwb2nVQjM6LVYM78TEK8ZelmaQ88qfHeu1eZAL-D12H-I3fb6y9NF-fao1A=w678-h904-no
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Måste fråga om det är trottoar eller GC-bana?
Om det är GC-bana går det inte att ha stolpen i asfalten, den ska helst sitta 40 cm från kanten. Så då får de isåfall ta bort den helt och hållet och så får det bli högerregeln i den korsningen.
Bra synpunkt iofs, men inget av det ska ju vara TS' problem... Man kan inte följa regler bara när det är dåligt för privatpersoner, man måste ha samma villkor när det är jobbigt för stat och kommun också.

Menar inte att verka obstinat, men allt som placeras fel inskränker och begränsar hur TS och kommande ägare kan använda sin mark. TS personligen kanske kan se mellan fingrarna men det sänker värdet på fastigheten.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Måste fråga om det är trottoar eller GC-bana?
Om det är GC-bana går det inte att ha stolpen i asfalten, den ska helst sitta 40 cm från kanten. Så då får de isåfall ta bort den helt och hållet och så får det bli högerregeln i den korsningen.

Jag felanmälde en farlig skylt i min kommun en söndag. När jag gick förbi på tisdag kväll var den fixad, längre och med reflexer. Varken trottoar eller cykelbana där men farlig pga att den är grå och låg och folk genar där.
[bild]
[bild]
Den ser för hög ut efter ändringen. Svår att se för en bilist som sitter i en bilkupé. Risk eller chans att skylten är ogiltig.
 
varför står skyltarna inte vid trottoarkanten istället?
 
M maria01 skrev:
varför står skyltarna inte vid trottoarkanten istället?
Vilken trottoarkant, finns ingen på bilden ;)
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så då får de isåfall ta bort den helt och hållet och så får det bli högerregeln i den korsningen.

[bild]
[bild]
Tolkar det som större väg utifrån Trafikverket och troligtvis med krav på skyltning. Har därför noterat några gånger att vid korsning Trafikverk och kommunal väg måste man utgå från det.
Men tror att ts får ett bra svar från kommun och ev. åtgärd.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.