75 245 läst · 157 svar
75k läst
157 svar
Kommunen har satt skylt i vår trädgård
Såklart de skulle, man begär handräckning från kronofogden för att få bort annans prylar från sin mark. Varken första eller sista gången det kommer att hända.M maria01 skrev:
Har du något belägg, över huvud taget, för varför de inte skulle göra det?
Varför skulle polisen blandas i att de placerat skylten fel, vem har pratat om det?
Ditt första inlägg i tråden:
Skulle inte det riskera att skapa "svåra/obehagliga/farliga trafiksituationer"?M maria01 skrev:
Men nu kanske du själv håller med om att dina egna råd är korkade?
Nu lägger jag ned det här, du verkar inte förstå hur mycket oreda dina råd kan ställa till det för TS och andra och du verkar inte ens kunna ta till dig information andra ger dig, så att argumentera mer med dig framstår som helt lönlöst.
Tack och lov verkar TS vettigare än du i alla fall och har påbörjat en dialog med kommunen.
1. TS verkar ha fått kontakt med någon på kommunen som inte ens vet ifall vägen i fråga är kommunal eller statlig. Det första och enklaste måste ju vara att ta reda på vem som är ansvarig väghållare så man vet vem som TS ska prata vidare med. I värsta fall kan TS ta reda på det själv genom att gå in på Trafikverkets hemsida och kolla upp på kartan (NVDB på webben) ifall vägen är statlig, kommunal eller enskild.
2. Därefter måste det ju gå att ta reda på hur stort vägområdet är. Det är inte omöjligt (men olämpligt) att vägområdet sträcker sig in på privata fastigheter, och isåfall är det kanske rent av inte olagligt att placera skylten på TS tomt.
3. Det går att förstå fördelarna med att ha skylten här, istället för nere på asfalten. Det blir enklare med snöröjning och gatusopning, den utgör inget hinder för synskadade, osv.
Jag säger alltså varken att väghållaren gjort rätt eller fel, för det vet vi inget om än. Däremot är alla rekommendationer till TS att självsvåldigt plocka ner skylten helt uppåt väggarna.
2. Därefter måste det ju gå att ta reda på hur stort vägområdet är. Det är inte omöjligt (men olämpligt) att vägområdet sträcker sig in på privata fastigheter, och isåfall är det kanske rent av inte olagligt att placera skylten på TS tomt.
3. Det går att förstå fördelarna med att ha skylten här, istället för nere på asfalten. Det blir enklare med snöröjning och gatusopning, den utgör inget hinder för synskadade, osv.
Jag säger alltså varken att väghållaren gjort rätt eller fel, för det vet vi inget om än. Däremot är alla rekommendationer till TS att självsvåldigt plocka ner skylten helt uppåt väggarna.
Vill man ha koll på gator & vägar så är detta en skitbra plats.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Om man dessutom väljer bakgrundslager "Ortofoto 0.16" så får man "extrem" upplösning.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Om man dessutom väljer bakgrundslager "Ortofoto 0.16" så får man "extrem" upplösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 131 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 131 inlägg
Vägområde som hävdas med vägrätt enligt 30-32 §§ väglagen gäller som vi tidigare tog upp inte inom detaljplanerat område där kommunen är huvudman för allmän plats (se 33 § väglagen). Men utanför detaljplan så gäller vägområden som kan hävdas med vägrätt.B b8q skrev:
Dock är det rätt vanligt att kommuner har regler/rekommendationer om hur nära vägkanten/trottoarkanten man får placera häckar, staket och murar. På min gata gäller tex 50 cm, dock kräver Postnord att brevlådan står precis vid vägkanten. Det handlar om att vägen inte ska bli för smal på vintern., så det är ju troligen inte applicerbart här, det är ju upp till TS hur mycket arbete man vill ha med att skotta trottoaren.Claes Sörmland skrev:
Att flytta skylten, ta ner den eller göra någon åkomma på den har aldrig ens passerat i mina tankar. Det är livsfarligt då de inte sätter ut skyltar för skojs skull.
Men en liten uppdatering; idag när jag kom hem så var skylten flyttad från vår tomt och tillbaka på rätt sida om L-stöden, så den är nedanför igen. Även har de ändrat så att en hastighetsskylt kommit upp på stolpen (BP-flaggans mått är dock fel men det är inte mina bekymmer).
Men jag vet inte vems skylten är, den frågan lär nog förbli obesvarad.
För er som undrade om trottoar så är det en GC väg längs med Trafikverkets väg men på kommunens väg är det ingenting, vet inte riktigt vad det kallas men typ villagata.
Tack för alla bra svar och ni som tyckte det var ’tramsigt’ så är det fortfarande min tomt, jag som typ bestämmer över den och ja, den är min helt enkelt
Men en liten uppdatering; idag när jag kom hem så var skylten flyttad från vår tomt och tillbaka på rätt sida om L-stöden, så den är nedanför igen. Även har de ändrat så att en hastighetsskylt kommit upp på stolpen (BP-flaggans mått är dock fel men det är inte mina bekymmer).
För er som undrade om trottoar så är det en GC väg längs med Trafikverkets väg men på kommunens väg är det ingenting, vet inte riktigt vad det kallas men typ villagata.
Tack för alla bra svar och ni som tyckte det var ’tramsigt’ så är det fortfarande min tomt, jag som typ bestämmer över den och ja, den är min helt enkelt
grattisTheGrayLady skrev:Att flytta skylten, ta ner den eller göra någon åkomma på den har aldrig ens passerat i mina tankar. Det är livsfarligt då de inte sätter ut skyltar för skojs skull.
jag tycker inte det är tramsigt när staten skiter i lagar och regler
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Kommunen nekar bostadsanpassningsbidrag pga "eftersatt underhåll"
Juridik -
Kommunen sätter belysningsstolpar
Juridik -
Sätta upp skylt om parkeringsförbud
Juridik -
Anläggning på min tomt utan ersättning, nu tar kommunen över anläggningen
Juridik