Dagens i-lands problem.
 
  • Arg
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
E El oso skrev:
Finns någit som heter egendomsskydd. Inskrivet i grundlagen och EU.
Säg åt kommunen att flytta skylten.
Gör de inte det så ryck upp den å lägg den på utsidan av muren.
Börja med att läsa på lite om svenska lagar/regler:crysmile:
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.
Vad gör en stackars pinne i trädgården ????
Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?

[bild]
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, den stod där förut, men nu gör den inte det längre. Att någon har gjort fel när de placerade ut skylten ger inte dig rätt att göra ett annat fel.

Nej, det får du inte. Det vore att begå hemfridsbrott.
Om du ändå gjorde det skulle jag påtala saken för dig (motsvarande kontakta kommunen). Om du inte lämnade då (kommunen/Trafikverket flyttar skylten) skulle jag ta saken vidare. Kronkalle kanske.
Jag skulle inte kasta in dig och dina grejer i bilen och köra dig till Frankrike (vandalisera trottoaren/gömma skylten i garaget/kasta bort den) ”för du har ju varit där förut”.
det skulle i praktiken ta flera månader eller år i visa fal att få bort sakerna från tomten din

finns nån tråd här om en bil som som nån parkerat på nån annans mark ståt i flera år om jag mins rätt

det du säger är inte så lätt i praktiken
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det skulle i praktiken ta flera månader eller år i visa fal att få bort sakerna från tomten din

finns nån tråd här om en bil som som nån parkerat på nån annans mark ståt i flera år om jag mins rätt

det du säger är inte så lätt i praktiken
Ja, och?
Jag säger inte att den rätta vägen att gå är perfekt och löser problemet tills imorgon.
Jag säger att dina alternativ är sämre.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, och?
Jag säger inte att den rätta vägen att gå är perfekt och löser problemet tills imorgon.
Jag säger att dina alternativ är sämre.
eller inte löser dom alls
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’.

Kom hem tidigare idag så tog en bild, tyvärr har jag skor på så mina håriga fötter syns inte :crysmile: Dock syns både kall-asfalten, skylten och gränsen.

[bild]
Bra att skylten står en bit in från L-stödet. Då får ni plats med den nya lilla extramuren för gräsklipparen. Jag antar att klipparen inte är så stark att den klipper ner stolpe och skylt?
 
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Och det är inte så självklart som det skrivs i tråden gällande gata eller väg när de strålar samman i en korsning, hur privat mark eller vägområde får användas och mycket mera.
Jodå, det som avgör möjlighet till vägrätt i väglagen är om området är detaljplanerat med kommunalt huvudmannaskap för allmän plats eller inte. Jag utgår från att området är detaljplanerat med kommunalt huvudmannaskap för allmän plats eftersom det ser ut så på bilderna som TS har lagt upp. Då kickar 33 § väglagen in:

Textutdrag från lagstiftning om markanvändning, allmän plats, detaljplan, kommunens ansvar. (2005:940).

Vägrätt finns då inte eftersom den regleras i 30-32 §§.

Istället reglerar detaljplanens indelning i kvartersmark respektive allmän plats gränsen för gatan/vägen.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sir Duke skrev:
Det var länge sedan jag läste på så jag har glömt.

Men är det vägområdet som brukar vara prickat i fastighetskartan? Där får väl det allmänna både sätta skyltar och lägga ner rör? Medan jag som fastighetsägare inte får uppföra permanenta saker?
I detaljplanerat område så är det detaljplanens gräns mellan kvartersmark och allmän platsmark med regleringen gata som löser detta med vägområdets gräns. Den gränsen är en av de viktigaste när man upprättar detaljplaner eftersom den reglerar ansvaret för respektive mark.

Ute på landet där ingen detaljplan finns kan det finns vägområden som går hej svejs över fastighetsgränser med stöd av väglagens vägrätt (när Trafikverket är väghållare med vägrätt). Och vad jag förstår kan det också förekomma i områden med detaljplan med enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Men det är ju ett undantag som ofta berör mindre orter på landet som t ex fritidshusområden. Gemensamhetsanläggningar med vägändamål kan där innebära att väganläggningen går över fastighetsgräns men då är vi återigen ute i spenaten eller i småorter på landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
K
Det är väl bara att ta bort den och låtsas som ingenting.
Säg att en vettvilling nog har varit framme och snott "din" skylt, om nu nån orkar fråga efter den.
Själv har du ju ingen aning.

Men se till att inte göra en "Sandelin", kolla först om grannen har en kamera.:)
 
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
maria01 och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det är väl bara att ta bort den och låtsas som ingenting.
Säg att en vettvilling nog har varit framme och snott "din" skylt, om nu nån orkar fråga efter den.
Själv har du ju ingen aning.

Men se till att inte göra en "Sandelin", kolla först om grannen har en kamera.:)
Åfan. Var det han som klantade sig och skar sönder grannens bildäck och fastnade på film?
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
M maria01 skrev:
eller inte löser dom alls
Varför inte då? Har du stor erfarenhet av att be kommuner/Trafikverket flytta felplacerade skyltar i aktuell kommun? Stor erfarenhet av att ta ett sådant ärende vidare till kronofogden?
Varför förutsätta att det inte fungerar innan man ens provat göra rätt?
 
  • Gilla
  • Haha
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Det är väl bara att ta bort den och låtsas som ingenting.
Säg att en vettvilling nog har varit framme och snott "din" skylt, om nu nån orkar fråga efter den.
Själv har du ju ingen aning.

Men se till att inte göra en "Sandelin", kolla först om grannen har en kamera.:)
Vad ska man med Flashback till när man har byggahusforat? :rofl:
 
  • Gilla
Tord Gustavsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jodå, det som avgör möjlighet till vägrätt i väglagen är om området är detaljplanerat med kommunalt huvudmannaskap för allmän plats eller inte. Jag utgår från att området är detaljplanerat med kommunalt huvudmannaskap för allmän plats eftersom det ser ut så på bilderna som TS har lagt upp. Då kickar 33 § väglagen in:

[bild]

Vägrätt finns då inte eftersom den regleras i 30-32 §§.

Istället reglerar detaljplanens indelning i kvartersmark respektive allmän plats gränsen för gatan/vägen.
Jag är mera ödmjuk och säger, när Trafikverkets väg och kommuns väg går samman kan det påverka hur korsning/utfart ska utformas och skyltas.
Hur det är i ts fall vet jag inte, noterar bara att det skiljer sig åt av egen erfarenhet för nyttjande av marken.;)
 
M MrDizzy skrev:
Åfan. Var det han som klantade sig och skar sönder grannens bildäck och fastnade på film?
Har missat det helt...

Tommy eller Christer eller någon annan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.