75 485 läst · 157 svar
75k läst
157 svar
Kommunen har satt skylt i vår trädgård
Begreppet vägområde har ingenting med det här ärendet att göra eftersom detta tydligen är en gata och ingen väg.
Om fastighetsgränsen stämmer har ju kommunen eller entreprenören gjort intrång på en privat tomtmark, kommunen skulle säkert inte godkänna det omvända, att man permanent placerar någonting utanför gränsen.
Jag kan tänka mej att det är entreprenören som valt denna lösning, lättjobbat men inte professionellt!
Oavsett om det är kommunen eller Vägverket som är väghållare har man gjort fel.
Om fastighetsgränsen stämmer har ju kommunen eller entreprenören gjort intrång på en privat tomtmark, kommunen skulle säkert inte godkänna det omvända, att man permanent placerar någonting utanför gränsen.
Jag kan tänka mej att det är entreprenören som valt denna lösning, lättjobbat men inte professionellt!
Oavsett om det är kommunen eller Vägverket som är väghållare har man gjort fel.
Hos mig så gjorde de tvärtom nära på, de grävde ett hål och ställde ned ett fundament och sen en stolpe i, jag blev istället förbannad att de grävde ett hål i backen där det är dränerat och packad sten för muren, risken är ju nu att muren kan kalva ned om något år...
De hade istället hellre fått ställa stolpen på muren eller bultat den i sidan
.
De hade istället hellre fått ställa stolpen på muren eller bultat den i sidan
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 031 inlägg
Men som nämnts, är det ett modernt detaljplanerat område så finns det inget vägområde. Då är det kvartersmark eller gatumark, dessa överlappar inte varandra som fastigheter och vägområden kan göra utanför detaljplan.
Edit: Jag skrev det här som ett svar på ett raderat inlägg. Tråkigt att det togs bort även om det vilade på ett rättsligt missförstånd. Jag tror att fler än den som skrev det tror att vägområden finns även i detaljplanerade områden. Jag gjorde det rent av själv tills nyligen.
Edit: Jag skrev det här som ett svar på ett raderat inlägg. Tråkigt att det togs bort även om det vilade på ett rättsligt missförstånd. Jag tror att fler än den som skrev det tror att vägområden finns även i detaljplanerade områden. Jag gjorde det rent av själv tills nyligen.
Redigerat:
Hej, sitter skylten där på riktigt och inte bara på Google maps. Ring kommunen och tala om att skylten har ramlat och någon satt upp den på din tomt.TheGrayLady skrev:Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.
Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?
[bild]
Google bilden måste vara flera månader gammal.TheGrayLady skrev:Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.
Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?
[bild]
Båda delar så 50/50. Som jag även skrev längre upp ska det fixas längs med L-stödet och skylten krånglar till planerna. (Vår trädgård är under ’uppbyggnad’).K Kyleman skrev:
Känns lite snopet att bara få en skylt så där mitt i allt där den inte borde vara Hade de diskuterat med oss innan så hade man nog inte retat sig på skylten som man gör nu.
men den stog ju där från början ju bara borra i samma hål eller hurtveksamt skrev:
så om det finns en plats på din tomt som du inte använder kan jag komma och ställa mina saker där kan komma förbi i sommar och tälta med