Begreppet vägområde har ingenting med det här ärendet att göra eftersom detta tydligen är en gata och ingen väg.
Om fastighetsgränsen stämmer har ju kommunen eller entreprenören gjort intrång på en privat tomtmark, kommunen skulle säkert inte godkänna det omvända, att man permanent placerar någonting utanför gränsen.
Jag kan tänka mej att det är entreprenören som valt denna lösning, lättjobbat men inte professionellt!

Oavsett om det är kommunen eller Vägverket som är väghållare har man gjort fel.

• Gilla
  • Haha
Oskark och 3 till
  • Laddar…
Hos mig så gjorde de tvärtom nära på, de grävde ett hål och ställde ned ett fundament och sen en stolpe i, jag blev istället förbannad att de grävde ett hål i backen där det är dränerat och packad sten för muren, risken är ju nu att muren kan kalva ned om något år...
De hade istället hellre fått ställa stolpen på muren eller bultat den i sidan

. Gatuscen med varningsskylt för cyklister, lägenhetsbyggnader, grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Men som nämnts, är det ett modernt detaljplanerat område så finns det inget vägområde. Då är det kvartersmark eller gatumark, dessa överlappar inte varandra som fastigheter och vägområden kan göra utanför detaljplan.

Edit: Jag skrev det här som ett svar på ett raderat inlägg. Tråkigt att det togs bort även om det vilade på ett rättsligt missförstånd. Jag tror att fler än den som skrev det tror att vägområden finns även i detaljplanerade områden. Jag gjorde det rent av själv tills nyligen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
En sån där skylt kräver väl ett fundament av betong för att stå stadigt?
Tomtröret syns tydligt på bilden. Skylten står på tomten.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Stickan56
H H45lbn skrev:
Tomtröret syns tydligt på bilden. Skylten står på tomten.
Vilken av bilderna? Jag hittar inte något rör.

Stickan

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
En sån där skylt kräver väl ett fundament av betong för att stå stadigt?
Skylten kan även sättas i hylsa, ett markrör som finns för denna modell av skyltrör och som slås ned i marken

Stickan56
A asf skrev:
Skylten kan även sättas i hylsa, ett markrör som finns för denna modell av skyltrör och som slås ned i marken
Om du hade kollat igenom tråden så finns en bild som jag lagt upp. #58

Stickan

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Är den diskuterade tomtbiten väldigt viktig för dig eller är det principen som väger tyngst?

• Gilla
  • Älska
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om du hade kollat igenom tråden så finns en bild som jag lagt upp. #58

Stickan
Tack för upplysningen

TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.

Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?

[bild]
Hej, sitter skylten där på riktigt och inte bara på Google maps. Ring kommunen och tala om att skylten har ramlat och någon satt upp den på din tomt.

• Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
Av en ren tillfällighet så satt barnen och kollade på vårt hus i Google street och först reflekterade inte jag men sen såg jag något inte stämde.

Denna skylt sitter i ett av våra hörn på tomten och den satt nedanför L-stöden innan (syns märken i asfalten).
Har inte pratat med kommunen om detta men de har alltså tryckt ner en skylt en bit in på vår tomt utan vår tillåtelse för nån vecka sen. Får de göra så här?

[bild]
Google bilden måste vara flera månader gammal.

M
Trådis har uppenbarligen väldigt mycket kärlek för detta hörn av tomten, som de aldrig är på. Orka lägga ner tid på det och bemöda skattebetalarna i kommunen att ödsla mer tid på denna skylt. Vad är det för fel på folk?

• Gilla
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
K Kyleman skrev:
Är den diskuterade tomtbiten väldigt viktig för dig eller är det principen som väger tyngst?
Båda delar så 50/50. Som jag även skrev längre upp ska det fixas längs med L-stödet och skylten krånglar till planerna. (Vår trädgård är under ’uppbyggnad’).

Känns lite snopet att bara få en skylt så där mitt i allt där den inte borde vara :crysmile: Hade de diskuterat med oss innan så hade man nog inte retat sig på skylten som man gör nu.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilken av bilderna? Jag hittar inte något rör.

Stickan

• Person står på trottoar nära gräs, bär jeans, en sko synlig, metallstolpe, orange markering runt spillning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att vandalisera trottoaren är nog knappast rätt väg att gå för att få kommunen/trafikverket medgörlig/t.
Det verkar ju inte vara den mest välanvända platsen på TS mark, så varför inte låta de som ställt dit den göra rätt för sig.?
men den stog ju där från början ju bara borra i samma hål eller hur

så om det finns en plats på din tomt som du inte använder kan jag komma och ställa mina saker där kan komma förbi i sommar och tälta med

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.