Tänk på att en mur där sannolikt kommer kräva bygglov, då den garanterat blir mer än 50cm över vägbana (inkl L stöd).
Bra att ha i åtanke när man argumenterar med Kommunen som skäl att skylten skall bort. Om du nu tänker bygga en liten mur utan att be om lov (Vilket jag nog hade "råkat" göra:)

• Gilla
Skogsson och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Varför är alla bilder på skylten skärmdumpar från Google Maps? För långt att gå och ta ett riktigt foto? Märkligt…

• Gilla
  • Haha
  • Älska
EvertL och 8 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Varför är alla bilder på skylten skärmdumpar från Google Maps? För långt att gå och ta ett riktigt foto? Märkligt…
Varför gå och ta ett kort när det redan finns ett som är lätt att copy-pasta:)

• Gilla
  • Arg
Mrjayser och 6 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
man skulle kunna misstänka att TS är ett troll ;)

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Janne Nilsson och 8 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Vad är det du vill se på fotot som du inte kan se på de från google maps? Sitter jag vid datorn för att skriva ett inlägg är det väl enklare att ta en skärmdump än att gå ut och fota.?
Tycker inte det är det minsta märkligt.

• Gilla
  • Haha
Tord Gustavsson och 10 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
1. Är inte på plats hemma för jag jobbar på annan ort
2. När jag kör hemifrån är det mörkt (Google bilden är på dagen)
3. När jag kommer hem är det mörkt (Google bilden är på dagen)

;)

• Gilla
  • Haha
mg765 och 22 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Tänk på att en mur där sannolikt kommer kräva bygglov, då den garanterat blir mer än 50cm över vägbana (inkl L stöd).
Bra att ha i åtanke när man argumenterar med Kommunen som skäl att skylten skall bort. Om du nu tänker bygga en liten mur utan att be om lov (Vilket jag nog hade "råkat" göra:)
’Muren’ blir ca 7-10cm hög från vår markhöjd, bara för gräsklipparen inte ska få för sig och göra ett hopp om den blir galen plus för att göra en snyggare kant runt. Vi har runt tomten 0.40-1.10 i skillnad från mark.

innan vi rensade bort det gröna så var det 2-3 m i höjd plus L-stödets höjd :crysmile: var väldigt överväxt när vi köpte huset.

• Gilla
  • Arg
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
MrJay
TheGrayLady TheGrayLady skrev:
1. Är inte på plats hemma för jag jobbar på annan ort
2. När jag kör hemifrån är det mörkt (Google bilden är på dagen)
3. När jag kommer hem är det mörkt (Google bilden är på dagen)

;)
Då har man fått det förklarat! Tackar.

• Gilla
TheGrayLady
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kan vara ett sånthär fundament, lämnar inga grävspår:
[bild]
Ja så sätter de skyltarna här iallafall, något betongfundament används inte för skyltarna vare sig de sitter rakt ner i trottoaren eller i grön mark. Här sätter man också skyltar mitt i trottoaren så ungarna som stirrar i sina mobiler får lite huvudvärk ibland.

• Gilla
  • Haha
Jonatan Hammarstedt och 3 till
  • Laddar…
Vi fick skyltat på vår gata med p-förbud för några år sedan och de borrade bara rakt ner i trottoaren och stack ner skylten. Det syntes inte att de kollat var ledningarna gick trots att det är fullt med el, tele, fiber och vatten under trottoaren. Vatten går iofs på frostfritt djup.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
’Muren’ blir ca 7-10cm hög från vår markhöjd, bara för gräsklipparen inte ska få för sig och göra ett hopp om den blir galen plus för att göra en snyggare kant runt. Vi har runt tomten 0.40-1.10 i skillnad från mark.

innan vi rensade bort det gröna så var det 2-3 m i höjd plus L-stödets höjd :crysmile: var väldigt överväxt när vi köpte huset.
Det är höjd från vägbanan som styr. inte inifrån tomt. När jag planade ut min tomt utmed en cykelväg, så sa man från kommunen att mur fick maximalt vara 0.5m, däremot så får ett staket vara 1,1m. Jag hade i princip samma sits om du, om jag skulle följa mitt bygglov. Så om de reglerna gäller även i er kommun, så kan du inte bygga en mur utan bygglov, då din stödmur redan på sina håll är över bygglovsfri höjd.

Sen hade jag gjort det ändå om det var min tomt:)

• Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Med tanke på att de här i Lund har flera år gamla foton, så är det inte den vägen jag hade upptäckt nya skyltar i trädgården, det lovar jag.
Mycket är faktiskt uppdaterat från 2021 och 2022. Våra chefer använder det ofta som underlag för återställningar så det är ofta man får ut en bild därifrån. /Anställd på markentreprenad.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’.

Kom hem tidigare idag så tog en bild, tyvärr har jag skor på så mina håriga fötter syns inte :crysmile: Dock syns både kall-asfalten, skylten och gränsen.

Fotspets vid trottoarkant, gräs, metallstolpe, blåjeans, svarta skor, utomhusmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Arg
SandraRocklind och 10 till
  • Laddar…
A
P Prodigys skrev:
Mycket är faktiskt uppdaterat från 2021 och 2022. Våra chefer använder det ofta som underlag för återställningar så det är ofta man får ut en bild därifrån. /Anställd på markentreprenad.
Det kan kanske stämma, det är flygbilderna som stör mig, som här:

Kartskärmvisning med etiketter, vägar och grönområden i urban miljö, sökfunktion aktiverad, mobilgränssnitt.
Skapa konto

Gatubilden är dock betydligt nyare.

Modernt bostadsområde med spårvagn, gräsmatta och gatuskyltning.
Skapa konto

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Kommunen är kontaktad och så klart blir svaret ’vet inte om vi eller Trafikverket äger skylten men skickar ärendet vidare och får hoppas det löser sig snabbt’.

Kom hem tidigare idag så tog en bild, tyvärr har jag skor på så mina håriga fötter syns inte :crysmile: Dock syns både kall-asfalten, skylten och gränsen.

[bild]
Bara att vänta och se. Borde vara kommunens men sedan kan Trafikverket ha synpunkter på vägområde och placering av skylt och de är mindre flexibla utifrån regelverk.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.