optimum
K kimmens skrev:
Nä men problemet ligger i man blir inte sjuk samma sekund som man blir smittad
Utan det verkar ta ett tag
Det tror jag de flesta i detta landet vet om. Precis som vid förkylning, tar en stund innan man blir "förkyld"
Och då åker man hem.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Men är det bara Stockholmare som har landställe? Eftersom det är dessa ni hoppar på?
Jo jag kommer åka till landet i påsk.
Men jag känner mig övertygad om att jag inte hinner bli så sjuk att jag hamnar på intensiven under de få dagar jag är där..
Men sluta skylla allt på Stockholm. Det är Sveriges största stad sett till befolkningen. Att det finns fler smittade är inte så konstigt.

• Gilla
Buke och 2 till
  • Laddar…
Det är det som är problemet du kan smitta lång tid innan du blir sjuk
Det är inga problem om du åker till din sommar stuga och sätter dig i karantän
Men många skiter i det och springer ut och träffar många vänner på landet
Fikar mm

De som åker till sin stuga och springer på stan, träffar vänner, går på fest mm och inte bryr sig om att försöka minimera smittspridningen lär inte göra det var den en befinner sig och lär inte bry sig förrän det är vägspärrar vid varenda väg. Men jag tror inte att merparten av de som åker till sin stuga gör så utan de är nog försiktiga både hemma och i stugan och då ser jag faktiskt inte problemet.

Om det nu är ett problem, hur långt ska man få åka för att ta sig till sin stuga? Måste man passera en kommun-/region-/länsgräns eller ska det vara X antal mil?
Ska man få åka till sin stuga som ligger 5-10 km bort men i en annan sjukvårdsregion eller måste man stanna i sin region då? Troligen lär smittorisken se likadan ut på så korta avstånd och det är inte svårt att ta sig till sitt vanliga akutsjukhus.
Ska man få åka till sin stuga som ligger 10-15 mil bort men i samma sjukvårdsregion? Smittorisken kan mycket väl se olika ut på dessa avstånd så att risken för att man sprider smittan kan därmed öka, men man kommer hamna på sitt vanliga akutsjukhus om man skulle bli så sjuk.
Ska man få åka till sin stuga i andra änden av Sverige om man får en vattenläcka eller elfel i stugan för att fixa det eller åtminstone minimera skadorna? Eller ska stugan då stå vind för våg tills den här krisen är över?
Eller om man bor i Stockholm som har flera sjukhus; ska man få åka från ena sidan av staden till den andra och därmed belasta ett annat sjukhus om man behöver intensivvård eller måste man stanna kvar inom ens egna sjukhus upptagningsområde?
Listan kan göras lång på att det inte är så enkelt att säga att ingen får åka till sin stuga.

Redigerat:
H hjulia skrev:
De som åker till sin stuga och springer på stan, träffar vänner, går på fest mm och inte bryr sig om att försöka minimera smittspridningen lär inte göra det var den en befinner sig och lär inte bry sig förrän det är vägspärrar vid varenda väg. Men jag tror inte att merparten av de som åker till sin stuga gör så utan de är nog försiktiga både hemma och i stugan och då ser jag faktiskt inte problemet.

Om det nu är ett problem, hur långt ska man få åka för att ta sig till sin stuga? Måste man passera en kommun-/region-/länsgräns eller ska det vara X antal mil?
Ska man få åka till sin stuga som ligger 5-10 km bort men i en annan sjukvårdsregion eller måste man stanna i sin region då? Troligen lär smittorisken se likadan ut på så korta avstånd och det är inte svårt att ta sig till sitt vanliga akutsjukhus.
Ska man få åka till sin stuga som ligger 10-15 mil bort men i samma sjukvårdsregion? Smittorisken kan mycket väl se olika ut på dessa avstånd så att risken för att man sprider smittan kan därmed öka, men man kommer hamna på sitt vanliga akutsjukhus om man skulle bli så sjuk.
Ska man få åka till sin stuga i andra änden av Sverige om man får en vattenläcka eller elfel i stugan för att fixa det eller åtminstone minimera skadorna? Eller ska stugan då stå vind för våg tills den här krisen är över?
Eller om man bor i Stockholm som har flera sjukhus; ska man få åka från ena sidan av staden till den andra och därmed belasta ett annat sjukhus om man behöver intensivvård eller måste man stanna kvar inom ens egna sjukhus upptagningsområde?
Listan kan göras lång på att det inte är så enkelt att säga att ingen får åka till sin stuga.
Många vettiga frågeställningar.
Som gör saker svåra.
Om jag åker till fritids hus så kommer jag med största sannolikhet bara åka in och handla och sen ta det lugnt.
Och njuta jag lär inte hinna bli så sjuk så jag behöver intensivvård pga corona
För det var frågeställningen

M MagHam skrev:
Men hela frågan om att åka till ett fritidshus beror väl på hur det görs.
Vi (som är från ett område i Småland med låg smitta) hade bara tänkt övernatta och städa trädgården i fritidshuset.
Har med oss all mat, träffar inte en människa utan jobbar i den inhägnade trädgården. Åker hem nästa dag. Två som har körkort och kan åka hem tidigare om någon part uppvisar symptom.
Risken att vi belastar sjukvården där är mycket låg och innefattar egentligen bara olyckor och hjärtinfarkt.
(Verkar som alla tror att man - i dom här sammanhangen - träffas hela kompisgäng och dricker, påskfestar & kramas.)
Om de är för att ställa iordning och bara vara där 2 dagar är ju inte det de handlar om. Österlen som exempel är sommargästerna där x antal veckor.
Det finns områden där som är stendöda vintertid men som är proppfullt från påsk och fram.

K kimmens skrev:
För deras ekonomi skull
Vi turist byar kommer inte komma tillbaka på lång tid. För på 2-3 månader ska vi dra in hela årets intäkter. För går det åt helvete här så kommer det inte finnas några butiker eller affärer kvar så då kommer hela sommar byar gå åt helv...
och då måste turisterna åka5-10 mil för handel och då faller hus priser även turisternas hus blir billiga.
men vi behöver turister men medvetna turister.
WHO säger quarantine quarantine quarantine
Fhm säger vi kommer aldrig få smitta i Sverige.
Någon ljuger jag tror inte det är WHO.
Jag tror Åre inte skulle säga något om alla innan då åker upp sätter sig i karantän i 2-3veckor före avfärden
Huspriserna på österlen är bra skeva. Många ungdomar har inte råd att köpa där utan blir tvingade att flytta från området för att turister köpt upp villorna till överpriser.

optimum optimum skrev:
Det är väl ingen som har symptom av sjuka som reser till sitt fritidshus.
Oftast sämre möjlighet till sjukhus och inte lika tryggt som sin vanliga bostad.

De som reser är friska och behöver få frisk luft för att stärka sig med.
De flesta suttit instängda i lägenheter mm och behöver frihet.

Det går inte dra paralleller med skidorter i Italien.

Men givetvis inga fester eller träffa massa andra.
Fysisk distans gäller.
Ut och kratta löv och ställ i ordning för en ny vår/sommar.
Lite framtidstro måste finnas kvar.
Nu vet jag att du inte kan svara på detta.
Men det är ju upp till 14 dagar innan man blir sjuk.

Lite vett kanske ska finnas i dessa tiderna? Eller ska vi stänga hela skiten och göra ekonomiskt självmord för 100% av företagen?

optimum
R Rkarlsson skrev:
Om de är för att ställa iordning och bara vara där 2 dagar är ju inte det de handlar om. Österlen som exempel är sommargästerna där x antal veckor.
Det finns områden där som är stendöda vintertid men som är proppfullt från påsk och fram.

Huspriserna på österlen är bra skeva. Många ungdomar har inte råd att köpa där utan blir tvingade att flytta från området för att turister köpt upp villorna till överpriser.

Nu vet jag att du inte kan svara på detta.
Men det är ju upp till 14 dagar innan man blir sjuk.

Lite vett kanske ska finnas i dessa tiderna? Eller ska vi stänga hela skiten och göra ekonomiskt självmord för 100% av företagen?
Klipp och klistra får du inte svar på.
Dessutom rätt så jobbiga att ta del av.
Avstår att läsa sådant.

optimum optimum skrev:
Klipp och klistra får du inte svar på.
Dessutom rätt så jobbiga att ta del av.
Avstår att läsa sådant.
Du är för rolig =)

• Haha
optimum
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
behöva intensivvård pga corona
Det är inte det som är problemet.
Det är den "vanliga" sjukvården som blir en omänsklig belastning.
Hur många tex benbrott och stukade handleder tror du Åre HC och Östersunds sjukhus behandlar på en påsk...?
Detta i en tid när det är extremt många i personalen som är sjukskrivna pga minsta förkylningssymptom.
Det finns helt enkelt inte kapacitet för en normal säsong. Ekonomiska förluster eller ej.
Och jag har inte pekat ut Stockholmare heller, utan detta gäller ALLA.

• Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
Att åka till sin stuga för att åka slalom eller andra kroppsligt "krävande" sporter som man inte är van vid håller jag med om att det är bra att undvika eftersom risken ökar att man gör sig illa när inte kroppen är van vid de rörelserna. Men att åka till sin stuga och ta sin dagliga löptur på en mil är antagligen ingen större risk för skada då kroppen redan är van vid det så det ser inte jag att det borde vara något större problem att göra. Eller att åka till sin stuga för att ta det lugnt, planera lite blommor i trädgården och liknande är inte heller något som jag tror riskerar att belasta vården. Men självklart gäller det att vara noga med hygien och smittminimering även i stugan för att det inte ska bli en större risk att åka än det är hemma

• Gilla
Buke
  • Laddar…
Men det problemet med ökade benbrott gäller bara där skidåkning är ett nöje.
Alla andra ställen i Sverige?
Jag ska till Småland... Skulle jag få för mig att åka slalom så är det nog det andra sjukhuset jag måste besöka:D

• Haha
hjulia
  • Laddar…
Ska man inte stanna hemma enligt rekommendationer?
Hemma måste ju endå anses där man är skriven och således där vården är beräknad för att klara en viss belastning?

Sen är ju inte "landet" en fristad mer än hemmet, lika mycke isolering här so där!

Skärpning, stanna hemma!!!

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
J jenslundholm skrev:
Ska man inte stanna hemma enligt rekommendationer?
Hemma måste ju endå anses där man är skriven och således där vården är beräknad för att klara en viss belastning?

Sen är ju inte "landet" en fristad mer än hemmet, lika mycke isolering här so där!

Skärpning, stanna hemma!!!
Undvika resande är de rekommendationer jag har sett. Att ta sig till stan för att handla eller jobba är okej så länge man följer hygienrutinerna.
Men som nämnts ovan, vart ska man dra gränsen för att få åka?
Ex så bor vi i ett gammalt, litet sommarstugeområde med 12 hus, varav 3 fortfarande är sommarstugor, ca 2,5 mil från närmaste stad. Mat kan vi handla i närmaste samhälle ca 5 km bort, men allt annat måste vi åka in till staden 2,5 mil bort för att handla/göra. I den staden bor ena sommarstugans ägare. Ska inte de heller få åka till sin stuga fast att hela området där stugan ligger i princip dagligen åker in till staden där sommarstugeägarna är skrivna? Smittoområdena vi rör oss i är de samma och så är även vård, apotek, nöjen mm. Enda skillnaden är vart man handlar sin mat och sina pizzor. Så att då säga att de inte får åka hit när vi alla åker till deras bostadsort känns väldigt konstigt. Så det är inte så enkelt som att säga att ingen ska åka till sin stuga. För vart ska vi sätta gränsen?
Att däremot uppmana folk att åka så korta sträckor som möjligt, stå över den årliga slalomveckan och att hålla sig till hygienrutinerna är däremot mycket vettigare och enklare.

Redigerat:
D09
När man ändå är inne och taffsar på grundlagen så kan man ju likväl införa dödstraff.

2000-talets häxjakt kan starta ;)

8 § Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot frihetsberövanden. Den som är svensk medborgare är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket och att lämna det. Lag (2010:1408).”

• Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
När man ändå är inne och taffsar på grundlagen så kan man ju likväl införa dödstraff.

2000-talets häxjakt kan starta ;)
Ja kriser lockar verkligen fram det sämsta hos vissa.

• Gilla
Buke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.