M MagHam skrev:
Alla butiker har inte egenscanning eller tillräckligt många sådana. Annars är det en bra tanke.
Nej, så är det absolut och det var det jag menade med att använda dem i så stor utsträckning som möjligt. Men när 15-20 personer ställer sig i en och samma kö när det finns minst 10-12 lediga kassor för självscanning så har något slagit slint hos folk och det var dessutom första gången på 6-8 år som jag såg så många köa och så få använda självscanningen på Citygross... Så av någon anledning väljer folk i dessa tider att låta bli självscanningen och köa istället :rolleyes:

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nej, men butiksansvariga som inte prioriterar upp att kassaflödet går snabbt!
Dom väntar väl på expertråd från FHM fastän det borde vara lätt att räkna ut själv att det inte är bra när folk står och "flåsar varann i nacken"
Men att få ner köerna är inte så enkelt.

J jenslundholm skrev:
Stanna hemma säger dom! Stadsministern sa häromdagen att de var på allvar nu... hur ska man tolka de om inte att stanna hemma?
[länk]

men ja, vi är väl de landet där rättigheterna står över ALLT!
Så du vill förlora dina rättigheter? Kolla om du kan få uppehållstillstånd i nord Korea. Då slipper du dina rättigheter.
Själv vill jag gärna ha kvar mina rättigheter som människa tur att det finns alternativ

H hjulia skrev:
Nej, så är det absolut och det var det jag menade med att använda dem i så stor utsträckning som möjligt. Men när 15-20 personer ställer sig i en och samma kö när det finns minst 10-12 lediga kassor för självscanning så har något slagit slint hos folk och det var dessutom första gången på 6-8 år som jag såg så många köa och så få använda självscanningen på Citygross... Så av någon anledning väljer folk i dessa tider att låta bli självscanningen och köa istället :rolleyes:
Jag använde själv scanning så mycket det går. Har alltid gjort. Tänkte inte sluta med det nu heller. Oavsett corona

M MagHam skrev:
Heureka!
Västra Götalandsregionen har 3,5 ggr så många fall som Jönköping...
Vad kommunalrådet i Sotenäs egentligen tänker är att jag ska undvika att ta hem mer smitta hit?.
I Västra Götalandsregionen ingår Göteborg.

Jag bor inte i Sotenäs och har inte hundra koll i läget i den kommunen, men jag skulle inte bli förvånad om dom har noll fall hittills. Det kommer med största säkerhet ändras ganska radikalt när sommarstugeägarna har påsklov. För det finns visst någon del i meningen "Åk inte på någon ickenödvändig resa" som dom inte begriper.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
M
B Byggdjuret skrev:
Så du vill förlora dina rättigheter? Kolla om du kan få uppehållstillstånd i nord Korea. Då slipper du dina rättigheter.
Själv vill jag gärna ha kvar mina rättigheter som människa tur att det finns alternativ
Man blir ju mörkrädd av ditt beteende, herregud det är ju inte permanent. Att du nu ”blir av” med dina rättigheter i någon/några månader gör ju ingenting om vi nu kan stoppa spridningen?

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
M Marcusskold skrev:
Man blir ju mörkrädd av ditt beteende, herregud det är ju inte permanent. Att du nu ”blir av” med dina rättigheter i någon/några månader gör ju ingenting om vi nu kan stoppa spridningen?
Tror inte det är så enkelt som att det handlar om några månader. Se tex på vad som händer i Ungern, många där är rädda för att mista demokratin.

• Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
M
tttomten tttomten skrev:
Tror inte det är så enkelt som att det handlar om några månader. Se tex på vad som händer i Ungern, många där är rädda för att mista demokratin.[/QUOTE

Precis!
Kan verkligen vara mer än bara några månader, det är ju mer än folkhälsan som riskeras...

• Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Ansvar under frihet är något detta land har fungerat med för i tiden, idag är alla som ett ungdomsgäng, vadå, vi gör väl vad vi vill, de ska ju ingen annan säga något om!

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Alla är inte som ett ungdomsgäng.
Min egen medvetenhet om vad jag pillar på, nysa i armvecket och att träffa så lite folk som möjligt fanns där långt innan Corona dök upp.
Men eftersom det finns en så stor klick folk som sk*ter i att ta ansvar, så kan det leda till kollektiv bestraffning med allmängiltiga bestämmelser för t ex resor.
Återigen: Jag utgör ingen risk om jag krattar löv vid fritidshuset och äter min medhavda matsäck. Men reglerna sätts för alla utifrån Åres after-ski beteende.

M Marcusskold skrev:
Eller så är det ditt beteende..
Själv tror jag på frihet under. Ansvar.
Om du vill bli inlåst så är det helt okej för mig. Själv är jag livrädd för att bli inlåst. Det kanske är okej för dig att massa företag går i konkurs? Bara för paniken kring corona? Vars dödlighet troligtvis ligger på samma nivå som vanliga influensan. Nu när folk stannar hemma för en liten nysning så skriker alla corona. Själv tror jag på eget ansvar. Att du inte klarar av det är en annan sak.

• Gilla
Buke och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du tillhör den kategorin permanent boende som inte gillar turisterna eller sommarstuga ägarna.?

Läste du att det var kris i Stockholm också? Läste du om någon politiker eller läkare som tiggde och bad åk inte till Stockholm?
Troligtvis inte.
Jo jag gillar turister. Men inte nu. Jag har vett nog att hålla mig från att resa nu. Tror du bara fritidshusägarna blir drabbade för att de inte behöver åka till stugan? Vi blir väl för tusan drabbade allihop att inte resa som stollar nu.
Jag lovar att inte åka till Stockholm under tiden detta pågår, om ni inte vill ha mig efter det så fine, då är det lugnt =) När jag är med i loppen jag springer där så kan jag ta med egen mat och slagga hos en släkting så slipper jag ge er ett enda öre (efter epidemin)
Vårt område så är det majoritet av danskar och tyskar, men de har vett att stanna hemma, kan inte komma hit.

B Byggdjuret skrev:
Tja... Jag gick och handlade mat härom dagen. Det var kö. Var jag oansvarig då? Viktigt att tänka på är att corona inte är luftburen. Så bara för att jag går ut och äter är det inte så hemskt. Men har man inte koll på hur corona sprids så är det lätt att bli orolig.
Det finns 2 typer av corona den ena sprids via media och är ganska farlig. Den andra sprids via nysningar och hosta.
Du fattar inte vad de handlar om?
Menar du att alla de som var i Italien innan de visste vad de handlade om är oansvariga med?
Om du bor i sthlm och har 60 mil till din stuga, eller tvärtom om du bor i kiruna och ska till sthlm då är de bara korkat. Ska du max en timme från ditt hem är det en jävla skillnad.

Men just det, dina rättigheter, men dina rättigheter du hävdar kan skada andra människor enormt.
Alla jag talat med här nere lär inte bemöta er med vänlighet så länge detta håller på, med all rätta.
Och vi är inte inlåsta ännu, vi får röra oss utomhus. Många företag kommer gå under om de stänger resten av landet för att ingen lyssnade och åkte till stugan.

• Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Skistar stänger sina anläggningar! :D(y)

• Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Det löjligaste är att alla pratar om italienska skidåkare ⛷
Men ingen pratar om Iran eller liknande som flögs i i Sverige fritt
Tror inte det är somalier som åker skidor
Vi har en bred spridning från olika länder
Det är många som ljuger om detta
Även våra överhuvuden.
Vården ska inte använda skydd mm
Det är inte bara sommar gäster som skiter i andra.
Säger bara gör om gör rätt!!!!
FHM. MSB Riksdagen. Mm
Skulle inte tro att våran Stefan löven skulle stå och jobba på sjukhus utan skyddskläder bland Corona sjuka
Det är dubbla budskap hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.