18 406 läst · 153 svar
18k läst
153 svar
Kommunalråd vill stoppa folk från att besöka sina fritidshus
Då är jag med hur du tänker, jag utgick från att du hänvisade till länken du hade med i inlägget och där fanns inte något bra stöd för din slutsats men nu förstår jag att du inte avsåg statistiken utan att det är spridningsrisken som avses. Man kan ju dock tycka att det då vore en sund slutsats att så många som möjligt borde lämna Stockholm istället för att vara kvar där.L lordi skrev:Antal nya fall idag. Stockholm 86 st , Östergötland 0 st.
Andel smittade i förhållande till befolkningsmängd visar säkert en jämnare spridning, men det är ett faktum att ju trängre folk bor, desto fortare sprids en smitta.
Skulle det bli riktigt illa så skulle jag hellre bo i en stuga långt ut i skogen än i Stockholm, Göteborg eller Malmö.
Om vi ska se till att Sverige inte stängs ner så måste vi stänga in sthlm. Tyvärr men det är det säkraste för resten av landet. Jag är optimist och tror att till sommaren så kommer det vara okej. Att totalstänga allt funkar inte. Det kommer vara värre än viruset i längden. Vissa tror att vi är på väg in i digerdöden men så illa är det faktiskt inte.B b8q skrev:
Det bästa är att alla uppehåller sig runt sin dagliga viloplats (egentliga folkbokföringsadress) Är sthlm så tråkigt under påsk och sommaren? Jag tycker det verkar vara en intressant stad, men nu har jag bara varit där vid 2 tillfällen och båda handlade om tävlingar så har inte sett så mycket.B Byggdjuret skrev:Jag älskar dessa siffror... Man presenterar en siffra som egentligen inte säger något. För att man ska kunna göra en bedömning måste man få lite mer siffror. Sedan kan man konstatera att det bor ganska många i Stockholm. Då är det naturligt att det finns fler smittade.
Men eftersom Stockholm består av många utbölingar som flyttat hit i från landet. De borde ta sitt ansvar och flytta hem under den här perioden...
Nä jag tänker inte vara lika självisk som andra
Stockholm lever på "utbölingarna" som flyttat dit. Finns det så många urstockholmare kvar?
Tyvärr tror jag inte det hjälper mycket att isolera Stockholm, smittspridningen är redan utbredd i hela landet. Visst sprids det snabbare i Stockholm där alla bor så tätt, men jag är övertygad om att man får ståplats på bussarna ibland även i Malmö, Göteborg, Norrköping etc. En enda smittad blir snabbt tre, som blir tio, som blir 30, osv.
Många tycker att Stockholm är en fantastisk stad i vanliga fall där det finns mycket att göra. Men problemet nu är att så mycket är stängt och många är rädda att ens ta sig utanför sin dörr för att ex ta en promenad i lämplig park så då blir det en väldigt tråkig, deppig och instängd känsla även för de som i vanliga fall tycker om den vilket lätt gör att den psykiska hälsan dalar. När dessutom många har blivit av med jobbet eller inte vet om de har ett jobb efter sommaren så blir det ännu värre och den psykiska hälsan blir än värre. För en del kan det gå så långt att de fastnar i olika spel eller med en flaska i handen och för vissa går det så långt att de inte ens ser en anledning till att fortsätta sitt liv. Om då någon kan bli räddad av att åka till sin stuga där de kan leva ett mer normalt liv med fjällturer, renovering, pyssel i sin trädgård och liknande så tycker jag att det kan vara värt att de får åka. Men det förutsätter att de fortfarande är lika försiktiga med kontakten med andra människor som om de är hemma, att de tar egen bil och att de åker hem om de börjar känna sig sjuka.R Rkarlsson skrev:Om vi ska se till att Sverige inte stängs ner så måste vi stänga in sthlm. Tyvärr men det är det säkraste för resten av landet. Jag är optimist och tror att till sommaren så kommer det vara okej. Att totalstänga allt funkar inte. Det kommer vara värre än viruset i längden. Vissa tror att vi är på väg in i digerdöden men så illa är det faktiskt inte.
Det bästa är att alla uppehåller sig runt sin dagliga viloplats (egentliga folkbokföringsadress) Är sthlm så tråkigt under påsk och sommaren? Jag tycker det verkar vara en intressant stad, men nu har jag bara varit där vid 2 tillfällen och båda handlade om tävlingar så har inte sett så mycket.
Stockholm lever på "utbölingarna" som flyttat dit. Finns det så många urstockholmare kvar?
Precis så är det. Har man en stor mängd smittade inom ett begränsat område, så vill man behålla dem där.M marka skrev:Då är jag med hur du tänker, jag utgick från att du hänvisade till länken du hade med i inlägget och där fanns inte något bra stöd för din slutsats men nu förstår jag att du inte avsåg statistiken utan att det är spridningsrisken som avses. Man kan ju dock tycka att det då vore en sund slutsats att så många som möjligt borde lämna Stockholm istället för att vara kvar där.
Däremot så håller jag med om att många borde lämnat Stockholm, men detta innan sjukdomen spreds. Trångboddhet kan inte vara bra för mänskligheten på något sätt.
Tyvärr blir vi bara fler och fler och då tar Moder Jord till medel, som t ex sjukdomar, för att hålla oss decimerade. Ibland så startar vi krig och löser saken på egen hand utan naturens hjälp.
Jag är införstådd att det är tragiskt och jobbigt.H hjulia skrev:Många tycker att Stockholm är en fantastisk stad i vanliga fall där det finns mycket att göra. Men problemet nu är att så mycket är stängt och många är rädda att ens ta sig utanför sin dörr för att ex ta en promenad i lämplig park så då blir det en väldigt tråkig, deppig och instängd känsla även för de som i vanliga fall tycker om den vilket lätt gör att den psykiska hälsan dalar. När dessutom många har blivit av med jobbet eller inte vet om de har ett jobb efter sommaren så blir det ännu värre och den psykiska hälsan blir än värre. För en del kan det gå så långt att de fastnar i olika spel eller med en flaska i handen och för vissa går det så långt att de inte ens ser en anledning till att fortsätta sitt liv. Om då någon kan bli räddad av att åka till sin stuga där de kan leva ett mer normalt liv med fjällturer, renovering, pyssel i sin trädgård och liknande så tycker jag att det kan vara värt att de får åka. Men det förutsätter att de fortfarande är lika försiktiga med kontakten med andra människor som om de är hemma, att de tar egen bil och att de åker hem om de börjar känna sig sjuka.
Men så länge vi inte kan testa alla så bör folk faktiskt inte förflytta sig för mycket nu. Om man hade kunnat testa alla som vill ner till österlen eller till fjällen så hade de varit en annan sak.
Men samtidigt så är det ju så att även folk här sitter och är livrädda och deppiga. Och nu efter artiklar om att sthlmare ska resa ner hit gör de sju resor värre.
Problemet med människor är att de chansar för mycket, och blir man då akut sjuk så är 60 mil väldigt långt.
Lägg till att Ystads sjukhus är inte alls ett sjukhus med kapaciteten alls för sommargästerna. Visst kan de slänga upp fältsjukhus fort på revingehed som de gjort förr i övningar, men det finns inte kapacitet i antal personal. Kristianstad har haft stora problem med personal också genom åren.
Folk är till och med rädda för att gå utanför dörren. Vilket jag inte förstår alls, för så länge man håller sig borta från folk och håller hygienen så är risken lika med noll.
Jag själv vågar inte ens nysa heller även om de inte tillhörde symptom. Folk kollar snett på en, nackdelen att vara känslig mot pollen
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Fascinerande.... Dels att folk verkar ta förgivet att man blir så sjuk att man hamnar på intensiven. Dels hur man blir så uppe i sig själv att man inte vill låta någon annan ta plats på er intensivvård. De borde inte vara många av de smittade som hamnar på intensiven.
Sen vet jag inte om ni är ironiska när ni tycker man ska isolera Stockholm eller inte. Det framgår inte så tydligt. Men är det inte lite barnsligt?
Sen är folk överdrivet rädda dels för att bli smittade och för det ska gå åt helvete. Chansen att bli smittad lär inte vara speciellt stor. Och för de flesta blir symptomen väldigt små.
Nu har jag förstått att en av de som skrivit i den här tråden har en sambo som är multisjuk. Först beklagar att din sambos hälsa är så vissen.
Jag förstår att man i ett sådant fall inte vill chansa och jag förstår att man då undviker problemområden. De är tyvärr de som redan är sjuka som riskerar att både ta upp en plats på intensiven och en plats 1m ner i jorden. De som är sjuka ska få vård jag har inget emot någon tar en intensivvårdsplats.
Som sagt jag beklagar verkligen. Och jag förstår rädslan. Det finns en anledning tyvärr
Måste vi vara så barnsliga, ni får inte komma hit för ni behöver akutvård.
Släpp det va lite mänskliga. Istället för att prata skit om andra städer
...
Sen vet jag inte om ni är ironiska när ni tycker man ska isolera Stockholm eller inte. Det framgår inte så tydligt. Men är det inte lite barnsligt?
Sen är folk överdrivet rädda dels för att bli smittade och för det ska gå åt helvete. Chansen att bli smittad lär inte vara speciellt stor. Och för de flesta blir symptomen väldigt små.
Nu har jag förstått att en av de som skrivit i den här tråden har en sambo som är multisjuk. Först beklagar att din sambos hälsa är så vissen.
Jag förstår att man i ett sådant fall inte vill chansa och jag förstår att man då undviker problemområden. De är tyvärr de som redan är sjuka som riskerar att både ta upp en plats på intensiven och en plats 1m ner i jorden. De som är sjuka ska få vård jag har inget emot någon tar en intensivvårdsplats.
Som sagt jag beklagar verkligen. Och jag förstår rädslan. Det finns en anledning tyvärr
...
Man kan ju vända på det. Varför ska folk på landsbygden få vård när vi sedan länge inte får det i Stockholm? Akutmottagningarna har haft mer eller mindre konstant stabsläge långt innan Corona slog till. Jag har bott i nuvarande kommun i tre år och har inte fått en tid på vårdcentralen ännu. Det är ganska uppenbart för mig att om man blir dålig i Corona så kan man räkna med att dö. Det enda vi kan göra är att leva väl, inte supa och försöka ta hand om kroppen.
"Inför årets påskhelg väntar vi en tillströmning av cirka 78 000 turister, vilket motsvarar en ökning av vår egen befolkning med 60 procent. Det motsvarar en ökning med 580 000 invånare i Stockholms stad."
Läs, begrunda, stanna hemma.
https://www.op.se/artikel/debatt-at...OSvD4iBcMJpVrRbK_0c1wbJ_vSZtdgeh8xjFpTE0sqyLA
Om du ändå åker kan jag inte se annat än att du är ett riktigt ärkearsel.
https://www.op.se/artikel/debatt-at...OSvD4iBcMJpVrRbK_0c1wbJ_vSZtdgeh8xjFpTE0sqyLA
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Förstår du vilka pengar som turisterna står för?Jarlingar skrev:"Inför årets påskhelg väntar vi en tillströmning av cirka 78 000 turister, vilket motsvarar en ökning av vår egen befolkning med 60 procent. Det motsvarar en ökning med 580 000 invånare i Stockholms stad."
[länk]
Men varför skulle man vara ett prakrarsle bara för att man vill besöka sitt fritidshus?
Sen kan man fundera på hur många av dessa turister kommer behöva intensivvård pga corona?
Störst risk löper de som är multsjuka eller annan allvarlig sjukdom. Så man börja med att förbjuda multsjuka att åka till sitt fritidshus.
Men jag måste tillägga att inga bör åka till Stockholm i påsk. Vi har sedan lång tid fullt på sjukhusen sen innan corona. Så vi klarar inte av den anstormning av turister som brukar komma.
Sen får man inte glömma att turismen är en viktig inkomskälla. Som ingen kommun vill vara utan.
Så alla som kommer till Stockholm är trevliga människor.
Ang ekonomin så är den redan körd i botten i världen. När börsen rasade som exempel så stod den på minus 2400 miljarder kronor. Vet inte vad den ligger på idag.B Byggdjuret skrev:Fascinerande.... Dels att folk verkar ta förgivet att man blir så sjuk att man hamnar på intensiven. Dels hur man blir så uppe i sig själv att man inte vill låta någon annan ta plats på er intensivvård. De borde inte vara många av de smittade som hamnar på intensiven.
...
Även om en sthlmare inte är i riskzonen så är andra det. Och drar de med onödig smitta ner så riskerar dem andras liv. Precis som om alla med smittan riskerar fler sthlmares liv.
Varför är de så barnsligt att man måste mot alla odds ner till sin sommarstuga nu?
Jag hade planerat köpenhamn i påsk, jag får minsann säga till gränsvakterna att de är barnsliga som inte släpper in mig för jag ska minsann gå på ströget och jag ska käka pölse och dricka öl.
Det handlar inte om att snacka skit om andra städer, det handlar om den lilla mängd egoistiska människor som skall åka till sina stugor, vare sig du bor i sthlm, göteborg eller kiruna. Varför sthlm är på tapeten är för de är flest smittade.
Och att turism är viktigt det stämmer. Men den får stå vid sidan detta året.
Men hela frågan om att åka till ett fritidshus beror väl på hur det görs.
Vi (som är från ett område i Småland med låg smitta) hade bara tänkt övernatta och städa trädgården i fritidshuset.
Har med oss all mat, träffar inte en människa utan jobbar i den inhägnade trädgården. Åker hem nästa dag. Två som har körkort och kan åka hem tidigare om någon part uppvisar symptom.
Risken att vi belastar sjukvården där är mycket låg och innefattar egentligen bara olyckor och hjärtinfarkt.
(Verkar som alla tror att man - i dom här sammanhangen - träffas hela kompisgäng och dricker, påskfestar & kramas.)
Vi (som är från ett område i Småland med låg smitta) hade bara tänkt övernatta och städa trädgården i fritidshuset.
Har med oss all mat, träffar inte en människa utan jobbar i den inhägnade trädgården. Åker hem nästa dag. Två som har körkort och kan åka hem tidigare om någon part uppvisar symptom.
Risken att vi belastar sjukvården där är mycket låg och innefattar egentligen bara olyckor och hjärtinfarkt.
(Verkar som alla tror att man - i dom här sammanhangen - träffas hela kompisgäng och dricker, påskfestar & kramas.)
Redigerat:
För deras ekonomi skull
Vi turist byar kommer inte komma tillbaka på lång tid. För på 2-3 månader ska vi dra in hela årets intäkter. För går det åt helvete här så kommer det inte finnas några butiker eller affärer kvar så då kommer hela sommar byar gå åt helv...
och då måste turisterna åka5-10 mil för handel och då faller hus priser även turisternas hus blir billiga.
men vi behöver turister men medvetna turister.
WHO säger quarantine quarantine quarantine
Fhm säger vi kommer aldrig få smitta i Sverige.
Någon ljuger jag tror inte det är WHO.
Jag tror Åre inte skulle säga något om alla innan då åker upp sätter sig i karantän i 2-3veckor före avfärden
Vi turist byar kommer inte komma tillbaka på lång tid. För på 2-3 månader ska vi dra in hela årets intäkter. För går det åt helvete här så kommer det inte finnas några butiker eller affärer kvar så då kommer hela sommar byar gå åt helv...
och då måste turisterna åka5-10 mil för handel och då faller hus priser även turisternas hus blir billiga.
men vi behöver turister men medvetna turister.
WHO säger quarantine quarantine quarantine
Fhm säger vi kommer aldrig få smitta i Sverige.
Någon ljuger jag tror inte det är WHO.
Jag tror Åre inte skulle säga något om alla innan då åker upp sätter sig i karantän i 2-3veckor före avfärden
Det är väl ingen som har symptom av sjuka som reser till sitt fritidshus.
Oftast sämre möjlighet till sjukhus och inte lika tryggt som sin vanliga bostad.
De som reser är friska och behöver få frisk luft för att stärka sig med.
De flesta suttit instängda i lägenheter mm och behöver frihet.
Det går inte dra paralleller med skidorter i Italien.
Men givetvis inga fester eller träffa massa andra.
Fysisk distans gäller.
Ut och kratta löv och ställ i ordning för en ny vår/sommar.
Lite framtidstro måste finnas kvar.
Oftast sämre möjlighet till sjukhus och inte lika tryggt som sin vanliga bostad.
De som reser är friska och behöver få frisk luft för att stärka sig med.
De flesta suttit instängda i lägenheter mm och behöver frihet.
Det går inte dra paralleller med skidorter i Italien.
Men givetvis inga fester eller träffa massa andra.
Fysisk distans gäller.
Ut och kratta löv och ställ i ordning för en ny vår/sommar.
Lite framtidstro måste finnas kvar.