18 406 läst · 153 svar
18k läst
153 svar
Kommunalråd vill stoppa folk från att besöka sina fritidshus
Skulle 10 av de äldre som åker bli sjuka och behöva iva vård är det väl ca 100' per dygn, och 8-12 dagar i snitt? Om dessa platser öht finnsA Andy78 skrev:
Blir nog billigare med att ta sopkostnaden på 3000 fritidshus en långhelg..
Friskriver mig för faktafel dock, men tror mig ha läst ca 10 per plats och dygn
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Finns det ingen vettig människa?
Varför ska man inte åka till sitt fritidshus? Men visst man borde undvika tåg och buss. Annars är det saker och ting har gått överstyr.
Ingenstans väntar man och ser om åtgärderna hjälper. Sen behöver man inte göra allt som andra länder gör. Det är olika länder olika förutsättningar...
Läkarvård? Just nu får du ingen vård om du är sjuk så någon större belastning utgör man inte.
Varför ska man inte åka till sitt fritidshus? Men visst man borde undvika tåg och buss. Annars är det saker och ting har gått överstyr.
Ingenstans väntar man och ser om åtgärderna hjälper. Sen behöver man inte göra allt som andra länder gör. Det är olika länder olika förutsättningar...
Läkarvård? Just nu får du ingen vård om du är sjuk så någon större belastning utgör man inte.
Vad hjälper egen bil.
Hörde just en intervju med en professor i smittskydd, han bevittnade bla om folk som kommit till vårdcentralen lite krassliga, för att 3 timmar senare legat på intensiven.
Tror ni nån som känner sig så dålig att man måste besöka sjukvården, sätter sig i bilen för att åka hem från sommarstugan 20-70 mil bort.
Hörde just en intervju med en professor i smittskydd, han bevittnade bla om folk som kommit till vårdcentralen lite krassliga, för att 3 timmar senare legat på intensiven.
Tror ni nån som känner sig så dålig att man måste besöka sjukvården, sätter sig i bilen för att åka hem från sommarstugan 20-70 mil bort.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja... Du kommer inte in på vc om du är sjuk... Än mindre om du har symtom som i influensa.
Det är klart bättre om jag åker egen bil
Än buss eller tåg ur smittsynpunkt. Enkelt att räkna ut.
Visst man kan bli sjuk när man är i sitt fritidshus. Men det är inte samma sak som att man åker till läkaren eller blir så sjuk att man måste in på intensiven. De allra flesta behöver inte intensivvård. Många får knappt några symptom alls.
Det finns
Tja att en professor befinner sig på vc är intressant. Där brukar den mest kompetenta vara städaren
Det finns många exempel där folk börjat på vc för att någon timme senare ligga på intensiven.
Det är klart bättre om jag åker egen bil
Än buss eller tåg ur smittsynpunkt. Enkelt att räkna ut.
Visst man kan bli sjuk när man är i sitt fritidshus. Men det är inte samma sak som att man åker till läkaren eller blir så sjuk att man måste in på intensiven. De allra flesta behöver inte intensivvård. Många får knappt några symptom alls.
Det finns
Tja att en professor befinner sig på vc är intressant. Där brukar den mest kompetenta vara städaren
Det finns många exempel där folk börjat på vc för att någon timme senare ligga på intensiven.
Varför skall dem det? Det går att göra uppehåll under den tiden med.A Andy78 skrev:
Utomsocknes borde hålla sig härifrån och om de blir sjuka så får de betala privata läkare så sjukhusen här är till för boende här. Det är fruktansvärt oansvarigt och idiotiskt ens när delar av världen har stängt helt och hållet. Men vi får fortfarande ha den frihet vi har.
Men då ska folk se till att sprida de ännu mer.
Men de är kanske inte lika intressant om du får betala för vården eller för de du kan smitta?
Jo du får fortfarande läkarvård i skåne, vi var inne på vc, en släkting får fortfarande sin regelbundna vård i Kristianstad.B Byggdjuret skrev:Finns det ingen vettig människa?
Om ni stockholmare överbelägger våra sjukhus pga er egoism så blir vi lidande och de som behöver sin regelbundna vård får inte det.
Vettigt? Svårt att uppoffra en tid i sitt liv för att hjälpa till ?
Ovsett om man blir smittad eller inte så hjälper det med egen bil då man minimerar risken att både bli smittad och att smitta andra.Isakare skrev:
Sen så de flesta jag vet som åker till sina stugor är minst två vuxna personer så är man för dålig för att köra själv kan någon annan köra. Och med tanke på att de absolut flesta som blir sjuka får milda symtom så är det inga problem för merparten att köra genom halva Sverige för att ta sig hem om man blir sjuk.
Så egen bil hjälper väldigt mycket, men självklart finns det tillfällen där det inte gör det.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag antar att själv inte har något fritidshus. Men är det inte jobbigt och gå runt å hata människor? Bara för att vi inte bor där du bor?R Rkarlsson skrev:Varför skall dem det? Det går att göra uppehåll under den tiden med.
Utomsocknes borde hålla sig härifrån och om de blir sjuka så får de betala privata läkare så sjukhusen här är till för boende här. Det är fruktansvärt oansvarigt och idiotiskt ens när delar av världen har stängt helt och hållet. Men vi får fortfarande ha den frihet vi har.
Men då ska folk se till att sprida de ännu mer.
Men de är kanske inte lika intressant om du får betala för vården eller för de du kan smitta?
Jo du får fortfarande läkarvård i skåne, vi var inne på vc, en släkting får fortfarande sin regelbundna vård i Kristianstad.
Om ni stockholmare överbelägger våra sjukhus pga er egoism så blir vi lidande och de som behöver sin regelbundna vård får inte det.
Vettigt? Svårt att uppoffra en tid i sitt liv för att hjälpa till ?
Tycker det låter väldigt bra om er vc fortfarande tar emot sjuka människor.
För den turen har vi inte här.
Sen eftersom du oroar dig för intensivvården så kan jag lugna dig.
Alla som blir sjuka behöver Läkarvård... Å framför allt inte intensiv vård. Men om du får för dig å komma hit till 08 landet och du blir sjuk. Så är du välkommen att ta upp en plats på intensiven. Om du skulle bli så sjuk.
Men jag hoppas inte att du blir så sjuk
Nej de har jag inte, brukar hyra istället.B Byggdjuret skrev:Jag antar att själv inte har något fritidshus. Men är det inte jobbigt och gå runt å hata människor? Bara för att vi inte bor där du bor?
Tycker det låter väldigt bra om er vc fortfarande tar emot sjuka människor.
För den turen har vi inte här.
Sen eftersom du oroar dig för intensivvården så kan jag lugna dig.
Alla som blir sjuka behöver Läkarvård... Å framför allt inte intensiv vård. Men om du får för dig å komma hit till 08 landet och du blir sjuk. Så är du välkommen att ta upp en plats på intensiven. Om du skulle bli så sjuk.
Men jag hoppas inte att du blir så sjuk
Nej det handlar inte om ett hat. Det handlar om förstånd.
Vår vc har omvandlat sig till endast bokade tider, och de spritar av hela utrymmet mellan varje gång. De är inte ens oroliga för det.
Jag hoppas verkligen ingen blir sjuk, och ni är såklart välkomna att nyttja sjukhusen här också. Men inte just nu. Jag håller mig ifrån det planerade besöken i påsk och de borde även stockholmare klara av och ta påsken hemmavid. Det handlar ju förhoppningsvis inte om så lång tid till. Fritidshusen står kvar efter den stora vågen helt enkelt.
Inte vill du väl att det blir totalstägning av Sverige om vi kan hindra att sprida onödigt mycket? Det var ju så det började med just resor. Av 89 nya fall idag var 86 i Sthlm enl länken på folkhälsomyndigheten.
Jag hoppas verkligen att det är över till efter semestern, har som planerat att springa i augusti på söder. Men jag avbokar om de är som idag för att inte riskera något =)
Jag tror du kan glömma att detta är över inom kort. Vi är bara i början av början. Det kommer troligen ta minst ett år innan det finns ett vaccin, och ska vi se till att sjukvården inte överbelastas innan dess måste Sverige förbli nedstängt. Så.... kanske nästa sommar?R Rkarlsson skrev:Nej de har jag inte, brukar hyra istället.
Vår vc har omvandlat sig till endast bokade tider, och de spritar av hela utrymmet mellan varje gång. De är inte ens oroliga för det.
Jag hoppas verkligen ingen blir sjuk, och ni är såklart välkomna att nyttja sjukhusen här också. Men inte just nu. Jag håller mig ifrån det planerade besöken i påsk och de borde även stockholmare klara av och ta påsken hemmavid. Det handlar ju förhoppningsvis inte om så lång tid till. Fritidshusen står kvar efter den stora vågen helt enkelt.
Inte vill du väl att det blir totalstägning av Sverige om vi kan hindra att sprida onödigt mycket? Det var ju så det började med just resor. Av 89 nya fall idag var 86 i Sthlm enl länken på folkhälsomyndigheten.
Jag hoppas verkligen att det är över till efter semestern, har som planerat att springa i augusti på söder. Men jag avbokar om de är som idag för att inte riskera något =)
Min multisjuka särbo funderade tidigt på att åka till Gotland där hon tillbringat somrarna hela livet, för att gå i karantän, men det var när Gotland bara hade ett fall.
Hon har tidigare legat på Visby sjukhus, och vet att de inte har bästa kompetensen och kapaciteten.
Dessutom är det nära nog hatisk stämning på de Gotländska FB grupperna hon är med i, så nu har hon övergett den idén.
Hon har tidigare legat på Visby sjukhus, och vet att de inte har bästa kompetensen och kapaciteten.
Dessutom är det nära nog hatisk stämning på de Gotländska FB grupperna hon är med i, så nu har hon övergett den idén.
tänk vad olika man kan uppfatta saker, jag uppfattar det som att Östergötland ligger ganska nära Stockholm i andel smittade så jag hänger inte riktigt med i din slutsats?L lordi skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag älskar dessa siffror... Man presenterar en siffra som egentligen inte säger något. För att man ska kunna göra en bedömning måste man få lite mer siffror. Sedan kan man konstatera att det bor ganska många i Stockholm. Då är det naturligt att det finns fler smittade.R Rkarlsson skrev:Nej de har jag inte, brukar hyra istället.
Men eftersom Stockholm består av många utbölingar som flyttat hit i från landet. De borde ta sitt ansvar och flytta hem under den här perioden...
Nä jag tänker inte vara lika självisk som andra
Antal nya fall idag. Stockholm 86 st , Östergötland 0 st.M marka skrev:
Andel smittade i förhållande till befolkningsmängd visar säkert en jämnare spridning, men det är ett faktum att ju trängre folk bor, desto fortare sprids en smitta.
Skulle det bli riktigt illa så skulle jag hellre bo i en stuga långt ut i skogen än i Stockholm, Göteborg eller Malmö.