18 409 läst · 153 svar
18k läst
153 svar
Kommunalråd vill stoppa folk från att besöka sina fritidshus
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
De heter att man ska undvika resor.J jenslundholm skrev:
Sjukvården är inte beräknad efter de som är skrivna på en viss ort. Men en bra tanke. Men normalt sett så finns det ingen som kan förbjuda folk att flytta som de vill och skriva sig där. Läkarvården har inget att säga till om.
Stanna hemma?
Bättre att folk lärde sig att hosta och nysa på rätt sätt. Och att man inte pillar sig själv i ansiktet. En kollega föreslog att man skulle sätt dumstrut (sådan som djuren får efter op) på alla människor då skulle mycket kliande i ansiktet försvinna
Bor i Småland och har fritidshus i Småland, var där senast nu i helgen. Finns mängder med sommar/fritidshus här nere som ligger enskilt ute i skogarna, där man oftast bara ser de besökandes bilar. Runt "vår" sjö finns det ett tiotal hus och inte en människa syntes till, så det finns många platser i vårt land som passar alldeles utmärkt för frisk luft och utomhusvistelse även i dessa tider. Så jag följer FHMs råd att resa när det passar och gärna vara ute i skogen i enskildhet.
Sedan är jag medveten om att det finns platser där det flockas människor och då är det en andra förutsättningar.
Sunt förnuft ska gälla och medvetenhet enligt FHM.
Sedan är jag medveten om att det finns platser där det flockas människor och då är det en andra förutsättningar.
Sunt förnuft ska gälla och medvetenhet enligt FHM.
Fakta till påståendet om att man smittar av corona långt innan man blir sjuk?K kimmens skrev:
Du vill även begränsa att folk träffas och då utgår jag från att det gäller de bosatta också.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m8mj1/vadjar-res-inte-i-pask--dodsiffran-stigit-till-146
Samtidigt vädjar myndigheterna att stanna hemma i påsk.
– Det är för att vi inte ska belasta sjukvården ytterligare, säger krisberedskapschef Taha Alexandersson.
”Ta dig inte till andra regioner”
På pressträffen gick även myndigheterna ut med en uppmaning till kommande påsklovsfirare.
– Påskloven som började redan den här veckan för många familjer, och nästa vecka för familjer i Stockholmsområdet, utifrån de dagliga bedömningar som Socialstyrelsen gör av hälso- och sjukvården, så vill vi vädja till alla som kan avstå från resor i påsk att göra så, säger Taha Alexandersson, stf krisberedskapschef på Socialstyrelsen.
Varför inte respektera detta ? Nä sommarstugan står ju där så den måste man till ju.
Falsterbonäset börjar fyllas med stockholmare nu. Den hade i för sig varit enkel att lösa med att låta bron stå uppe. Men folk som bor permanent där blir oroliga.
Närmaste sjukhus är malmö.
– Det är för att vi inte ska belasta sjukvården ytterligare, säger krisberedskapschef Taha Alexandersson.
På pressträffen gick även myndigheterna ut med en uppmaning till kommande påsklovsfirare.
– Påskloven som började redan den här veckan för många familjer, och nästa vecka för familjer i Stockholmsområdet, utifrån de dagliga bedömningar som Socialstyrelsen gör av hälso- och sjukvården, så vill vi vädja till alla som kan avstå från resor i påsk att göra så, säger Taha Alexandersson, stf krisberedskapschef på Socialstyrelsen.
Varför inte respektera detta ? Nä sommarstugan står ju där så den måste man till ju.
Falsterbonäset börjar fyllas med stockholmare nu. Den hade i för sig varit enkel att lösa med att låta bron stå uppe. Men folk som bor permanent där blir oroliga.
Sommarstuge åkandet är nog ett mindre problem än de som intervjuades på tv nyss, personer i sina bästa år på en uteservering i Stochholm.
" Nä jag är inte rädd, jag har ju jobbat i 10 timmar, och då måste jag ju få umgås med mina vänner"
" Nä jag är inte rädd, jag har ju jobbat i 10 timmar, och då måste jag ju få umgås med mina vänner"
Man får ju verkligen ändå hoppas att de som väljer att gå ut och partaja inte jobbar nära människor. Tyvärr är det så att många går ut på krogen på helgerna fortfarande står nära folk och arbetar i veckorna. Väldigt respektlöst mot sina kollegor och medmänniskor kan jag tycka.Isakare skrev:
Antag att stugan ligger 4-5 mil bort och inom samma region, är det fortfarande no no till att åka dit?R Rkarlsson skrev:[länk]
Är det då fortfarande ok att ha påskfest för 10 gäster där?
Eller är det mer ok att åka 20 mil bort och ha påskfest med enbart frugan?
Jag kommer använda sunt förnuft och åka dit jag vill. Jag har som mål att inte bli smittad eller smitta någon annan.
Det har gått väldigt bra hittills.
Men är de så svårt ?optimum skrev:Antag att stugan ligger 4-5 mil bort och inom samma region, är det fortfarande no no till att åka dit?
Är det då fortfarande ok att ha påskfest för 10 gäster där?
Eller är det mer ok att åka 20 mil bort och ha påskfest med enbart frugan?
Jag kommer använda sunt förnuft och åka dit jag vill. Jag har som mål att inte bli smittad eller smitta någon annan.
Det har gått väldigt bra hittills.
Sthlm-Falsterbo ca 65 mil.
Sthlm-Ystad 61 mil
4-5 mil bort för att sitta i stugan handlar om ca 40 minuter bilväg. Medans att köra 60 mil handlar om drygt 7 timmar sträckkörning.
De vädjar om att folk INTE ska ut och resa och då antar jag att de menar att du inte ska köra till en annan region som det står. Inte jättesvårt egentligen.
Det är ju som det är. Men folk lär köra ändå. De kan ju hålla sig borta från de som bor permanent och fylla bilen med mat och inte gå i butikerna på iallafall 14 dagar. Det gäller ju hela Sverige.
Heureka!
Västra Götalandsregionen har 3,5 ggr så många fall som Jönköping...
Vad kommunalrådet i Sotenäs egentligen tänker är att jag ska undvika att ta hem mer smitta hit? Fast hur skulle det gå till om man klipper häcken, räfsar, äter den medhavda maten, och sedan åker hem nästa eller nästnästa dag utan att ha träffat en människa?
Här krävs situationsanpassning och individuell riskbedömning! Alla samlar inte 30 kompisar och fylletafsar bara för att det är påsk(resa).
Det verkar som Stockholm->Åre är "bedömningsmallen" för alla tyckare.
Västra Götalandsregionen har 3,5 ggr så många fall som Jönköping...
Vad kommunalrådet i Sotenäs egentligen tänker är att jag ska undvika att ta hem mer smitta hit? Fast hur skulle det gå till om man klipper häcken, räfsar, äter den medhavda maten, och sedan åker hem nästa eller nästnästa dag utan att ha träffat en människa?
Här krävs situationsanpassning och individuell riskbedömning! Alla samlar inte 30 kompisar och fylletafsar bara för att det är påsk(resa).
Det verkar som Stockholm->Åre är "bedömningsmallen" för alla tyckare.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Risken för att man ska hamna på sjukhus när man åker till sommarstugan är inte så jättestor. Risken att jag ska hamna på sjukhus när jag åker för att åka slalom är mycket större.
Självklart kan allting hända. Men slalom är farligare än att ta det lugnt i sommarstugan.
Om man då pratar om corona och intensivvård så är det ganska liten risk att jag skulle bli så sjuk under den tiden. Förvisso åker man när man är ordentligt sjuk så finns det en större risk. Men att åka iväg när man är sjuk är korkat corona eller inte
Självklart kan allting hända. Men slalom är farligare än att ta det lugnt i sommarstugan.
Om man då pratar om corona och intensivvård så är det ganska liten risk att jag skulle bli så sjuk under den tiden. Förvisso åker man när man är ordentligt sjuk så finns det en större risk. Men att åka iväg när man är sjuk är korkat corona eller inte
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du tillhör den kategorin permanent boende som inte gillar turisterna eller sommarstuga ägarna.?R Rkarlsson skrev:[länk]
Läste du att det var kris i Stockholm också? Läste du om någon politiker eller läkare som tiggde och bad åk inte till Stockholm?
Troligtvis inte.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja... Jag gick och handlade mat härom dagen. Det var kö. Var jag oansvarig då? Viktigt att tänka på är att corona inte är luftburen. Så bara för att jag går ut och äter är det inte så hemskt. Men har man inte koll på hur corona sprids så är det lätt att bli orolig.R Rkarlsson skrev:
Det finns 2 typer av corona den ena sprids via media och är ganska farlig. Den andra sprids via nysningar och hosta.
Nej, men butiksansvariga som inte prioriterar upp att kassaflödet går snabbt!B Byggdjuret skrev:
Dom väntar väl på expertråd från FHM fastän det borde vara lätt att räkna ut själv att det inte är bra när folk står och "flåsar varann i nacken"
Eller så kan folk ta sitt vett till fånga och använda handscanners i så stor utsträckning som möjligt för att slippa köa och är man orolig för att bli smittad av dem kan man sprita dem eller använda handskar. Sist jag var på Citygross så var det närmare 20 personer som stod i kö till den enda öppna bemannade kassan, men i självscanningen var vi helt själva. I vanliga fall brukar det vara fullt eller nästan fullt vid alla sjäövscanningskassor och 1-2 personer i en bemannad kassa. Men tydligen ska man stå tätt i kö i väntan på att kassörskan ska bli klar med alla framför i kön så att man själv kan stå nära kassörskan...