34 075 läst · 227 svar
34k läst
227 svar
Kommer polisen att bry sig? - videobevis från dashcam!
Vem?RoTe skrev:
Det är helt korrekt. Motorvägar med separata körbanor och 2+1-vägar med vajerräcken utgör säkrare trafikmiljöer än vanliga landsvägar.RoTe skrev:
Ordentlig separation mellan bilar i samma färdriktning är också trafiksäkerhetshöjande. Det verkar som att det rätt många bilister som har glömt allting de lärt sig om fysik i skolan.
Renoverare
· Stockholm
· 18 323 inlägg
Finns inga sämre förare än busschaffisar, taxi kommer tvåa.
Renoverare
· Stockholm
· 18 323 inlägg
Föraren kanske var lite trött och hade missat att han inte hade passerat dej utan du hade hamnat i hans döda vinkel, du skulle provat om din tuta funkade.Elpatrone skrev:Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
För bilister.P pmd skrev:Vem?
Det är helt korrekt. Motorvägar med separata körbanor och 2+1-vägar med vajerräcken utgör säkrare trafikmiljöer än vanliga landsvägar.
Ordentlig separation mellan bilar i samma färdriktning är också trafiksäkerhetshöjande. Det verkar som att det rätt många bilister som har glömt allting de lärt sig om fysik i skolan.
Visst är det lite roligt att 100 km/h 2+1-väg är tillåten att cykla på och ibland del av cykelled?
Generellt sett är det tillåtet med cyklar, traktorer och gående på alla vägar. Det är det motsatta som är specialfall. Då behövs alternativa vägar för den övriga trafiken.