D Daniel 109 skrev:
Släpp av så att du hamnar bakom. Du behöver inte ligga bredvid lastbilen.
Men förstår du inte. Att lastbilen såg till att ligga jämsides med mig vad jag än gjorde. Som en jvla dålig amerikansk film.
 
Det låter ju udda.
 
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
Jag förstår hur du kände dig - påminde om min första resa till USA. Landade på Pir 90 och tog en hyrbil på 42:a gatan och sedan Cross Bronks Highway norr ut för att lämna NY. Uppe i Springfield vill jag minnas checkade jag in på Interstate Highway 90. Direkt efter betalboxarna noterade jag att jag fått 3 Tradare bakom mig. Det var 55 M/h och jag hade hade fått rådet före avresan - vad du än gör HÅLL HASTIGHETSGRÄNSERN. Det var en trefilig väg och Tradarna låg parallellt med varandra - och kom allt närmare. Efter någon ½-minut kollade jag i backspegeln och såg då bara delar av en jättestor motorgrill. Han låg bara någon meter bakom - och då drog han på sitt starktonhorn. Att inte asfalten smälte av det ljudet var ett rent under. Jag hade ingenstans att ta vägen - så det var bara att "stepp on it" - och glömma hastighetsgränserna - där i varje fall. Lastbilar skall man inte leka med.
 
Nissens
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
Nu har lastbilarna hastighetsregulatorer, så om lastbilen kom ikapp dig som du beskriver det så måste du ha kört betydligt långsammare än den övriga trafiken. Testa att lägga dig närmare hastighetbegränsningen näst gång. :)
 
P
B Boggi skrev:
Hade vägen varit byggd för 80 hade det inte varit något problem - men det var den inte. Den var byggd för 90 och att ligga och såsa i 80 - eller ännu värre 75 - på en 90-väg är inte bra för trafiksäkerheten.
Nej, det ökar trafiksäkerheten. Förutsättningen är förstås att det inte förekommer för många trafikanter som är sura över att hastighetsbegränsningen har sänkts och därför envisas med att bryta mot den.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe
P pmd skrev:
Nej, det ökar trafiksäkerheten. Förutsättningen är förstås att det inte förekommer för många trafikanter som är sura över att hastighetsbegränsningen har sänkts och därför envisas med att bryta mot den.
Fanns någon som mätte en medelhastighetsminskning på 2km/h när skyltad hastighet sänktes med 10km/h... Den verkliga livräddaren är mötesseparering, inte hastighetssänkning.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Blandade resultat vid hastighetshöjningar i USA:
- [länk]
Hm, en bloggartikel av en amerikansk trafikadvokat …
Var är hans källhänvisningar?
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är klart, gör man så här så ökar nog olyckorna:
- [media]
Det var tydligen lite fejkat.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Nja, om lastbilen kom ikapp dig så snart efter påfarten så måste du ha kört rätt långsamt.
Men knappast för långsamt på påfarten.
 
P
tveksamt tveksamt skrev:
Vad åker "de goda" dit för? Har de, eller har de inte, brutit mot någon lag?
Eller menar du att rättsväsendet hittar på och dömer folk för saker som inte är olagliga?

Edit: stav/skrivfel
Det handlade nog snarade om ett moraliskt resonemang än ett juridiskt.
 
P
AndersPS AndersPS skrev:
Nej. Det krävs inte alls, det är 1 möjlighet att få samtycke, men inte enda möjligheten.
Visst, det var förenklat. Lagen om namn och bild i reklam stipulerar att man måste ha samtycke för att publicera en bild i marknadsföringssyfte. För redaktionell publicering behövs dock inget medgivande från den avbildade.
(Det här är också lite förenklat, så jag rekommenderar lite lagstudier för den som är riktigt intresserad).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
tveksamt tveksamt skrev:
Varför ligger du i mittenfilen från första början?
Den mest reevanta frågan är snarare: varför försökte lastbilden preja Elpatrone av vägen?
 
P pmd skrev:
Nej, det ökar trafiksäkerheten. Förutsättningen är förstås att det inte förekommer för många trafikanter som är sura över att hastighetsbegränsningen har sänkts och därför envisas med att bryta mot den.
Vilket genidrag i debatten - måla ut alla som inte anser att den senaste hastighetssänkningsvågen var bra - som "sura".
Min uppfattning är att de tidigare hastighetsgränserna var relativ väl anpassade till vägens (med dess omgivning), samt normala fordons förutsättningar för en relativt komfortabel (säker och trygg), och ekonomiskt försvarbar res-hastighet.
Även om jag kanske lite vanvördigt tagit mig friheterna att betrakta hastighetsgränserna som "rekommenderade" (det finns ex vis förhållanden - väder, halka och mörker - där dessa är klart för höga) har jag som regel hamnat på hastigheter väl i linje med dessa. Man måste som förare också "tänka själv". Vad innebär ex vis +1℃, fuktig vägbana och molnfri himmel - med den däcksstandard jag för närvarande har?
Men den senaste justeringen härom året, synes för mig snarast vara resultatet av politiskt aktivism - inte trafiksäkerhet.
 
  • Gilla
Magnus_vb och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst, det var förenklat. Lagen om namn och bild i reklam stipulerar att man måste ha samtycke för att publicera en bild i marknadsföringssyfte. För redaktionell publicering behövs dock inget medgivande från den avbildade.
(Det här är också lite förenklat, så jag rekommenderar lite lagstudier för den som är riktigt intresserad).
Det finns fler aspekter att ta hänsyn till, vilket är GDPR, eftersom en persons avbildning är en personuppgift om det går att identifiera personen. Dessutom utifall det kan anses vara en kränkande publicering.

Lagen om namn och bild i reklam är inte alltid tillämplig bara för att det är ett kommersiellt sammanhang som publiceringen sker.

Fortfarande sjukt förenklat, och ska den diskussionen fördjupad kanske det ska lyftas till en egen tråd.
 
P
B Boggi skrev:
Min uppfattning är att de tidigare hastighetsgränserna var relativ väl anpassade till vägens (med dess omgivning), samt normala fordons förutsättningar för en relativt komfortabel (säker och trygg), och ekonomiskt försvarbar res-hastighet.
Är du trafikingenjör?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den mest reevanta frågan är snarare: varför försökte lastbilden preja Elpatrone av vägen?
Därav att jag skrev att det är förkastligt, men jag ville förstå situationen. Och för att förstå hur de inblandade förhöll sig till varandra är frågan om varför lastbilen gjorde ett prejningsförsök helt irrelevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.