P pmd skrev:
På vissa 2+1-vägar, ja. Inte på alla.
Vore det bättre om det vore förbjudet att cykla på alla 2+1-vägar? Att något är tillåtet betyder inte att det är påbjudet.
Jag tycker det vore bättre om det fanns säker och gen infrastruktur även för cyklister, men vi har kanske kommit väl offtopic där nu...
 
P
Jag håller med, i båda frågorna.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Skaffa ett anonymt Youtube konto. Lägg upp alla filmer där. Och var noga med att det framgår med all tydlighet i namn på filmer. Sökord osv att västtrafik framgår. Sånt brukar till slut bli obekvämt.

Polisen bryr sig sällan, jag lämnade in film från en övervakningskamera på firman när ett rattfyllo körde på 3bilar. Exakt 24h senare var det nerlagt. Det saknades underlag..
 
  • Ledsen
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.