B Boggi skrev:
Jag såg rapporten när jag bodde och arbetade i USA under ett antal år - men jag missade att kopiera den - tyvärr. Men sänker man hastigheten med 20 % så blir det också 20 % fler bilar på vägen samtidigt - det blir trängre - och det har sina konsekvenser.
Klart att det inte blir en större mängd fordon på vägen om du sänker hastigheten, hur tänkte du där?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Blandade resultat vid hastighetshöjningar i USA:
- [länk]

Men det är klart, gör man så här så ökar nog olyckorna:
- [media]
I USA finns det undersökningar som bevisar allt, för kanske 20 år sedan så läste jag en där det påstods att nyttan med att använda hjälm när man körde/åkte MC var störst upp till 70Km/h och i hastigheter över detta så kunde hjälmen istället orsaka dödsfall.
För min del så använder jag alltid hjälm om min MC ska flyttas med motorn igång.
 
P pmd skrev:
Under alla omständigheter bör då trafikljusstyrningen vid den korsningen ses över.
Mig veterligen är dock trafikljus tämligen pålitliga så troligen körde bussen mot en trafiksignal som signalerade "stanna".
Det var väl genom ett EU beslut för en del år sedan som man kortade ner tiderna mellan rött och grönt, man förbjöd samtidigt att köra mot gult.
 
Kelvinmeter per timme är inte en etablerad enhet för hastighet.
 
  • Gilla
  • Haha
bakterie och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det var inte fråga om att jag körde långsamt. Då den lastbilen kom en stund efter jag kört ut på utfarten. Samt att det var 3 filer. Lastbilen bytte alltså fil inåt till min. Och gasade på. Bytte fil igen och försökte medvetet preja mig av vägen. En galning helt enkelt.
Nja, om lastbilen kom ikapp dig så snart efter påfarten så måste du ha kört rätt långsamt. Lastbilar kan inte köra speciellt fort…
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Trafikreglerna i Texas är bättre. Där måste den som kör på motorvägen släppa in den som ska köra in på den.
Håller med och samma sak i Massachusetts, men tog man inte den chansen direkt - så hamnade man ohjälpligt i break down line. Man fick bara en chans.
 
P pmd skrev:
Det går bra att publicera bilderna kommersiellt också, men då måste den som publicerar ha identifierbara personers tillstånd för det.
Nej. Det krävs inte alls, det är 1 möjlighet att få samtycke, men inte enda möjligheten.
 
M maxmsm skrev:
Klart att det inte blir en större mängd fordon på vägen om du sänker hastigheten, hur tänkte du där?
Du har en visst konstant trafikflöde som rör sig med en viss hastighet. Om du då sänker hastigheten blir det fler fordon per definierad vägsträcka.
Det är samma sak som händer vid en kö-situation - blir hastigheten noll - blir hela vägen fylld av bilar - med armbågs lucka.
Om du har ett visst trafikflöde som rör sig med en viss hastighet på ett visst vägavsnitt - du har i princip storheten X antal fordon per minut, som rör sig med en viss hastighet.
Detta ger att det mellan varje fordon finns ett avstånd på X antal meter. Om du då minskar hastigheten till hälften - blir också avståndet mellan respektive fordon principiellt halverat.
Om du å andra sidan ökar hastigheten till det dubbla - blir också avståndet mellan varje fordon dubblerat.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Man brukar säga att man får högst genomströmning på en motorväg i stadsmiljö vid 60-70 km/h (enligt denna länk 50-80 https://www.diva-portal.org/smash/g...oQFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw27_iBgfJU0DdLTheC4cMRF).

Notera också att risken för olyckor ökar kraftigt när man närmar sig maximal kapacitet för hastigheten. Dvs med överdimensionering så kan man hålla högre hastigheter och minska olycksrisken.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, om lastbilen kom ikapp dig så snart efter påfarten så måste du ha kört rätt långsamt. Lastbilar kan inte köra speciellt fort…
Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
 
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det var 80 km där. Lastbilar kan köra fortare än 80 km/h…. Du verkar ha missat att föraren försökte preja mig sidledes av vägen en längre sträcka på ett par minuter. Han lade sig alltså utanför mitt körfält jämsides min bil och tryckte på inåt. Så jag var tvungen att köra ut mot vägrenen.
När det fanns två andra körfält han lätt kunde köra om mig på om han nu ville det.
Det hade inget med att göra att jag körde för långsamt enligt honom.
Det var en livsfarlig action som kunde slutat väldigt illa för mig. Om jag inte bromsade in då och då och höll mig hårt i ratten för att parera emot. Jag fick parera emot i ett par minuter medan han pressade på. En mardröm. Jag var chockad o grät medan det pågick. Det här var ingen vanlig trafiksituation.
Vänta nu få se om jag har förstått rätt (helt oavsett prejningen, den är givetvis förkastlig):
Det är en trefilig motorväg med hastighetsbegränsning 80 km/h. Du ligger i 80 (eller långsammare?) i mittfilen. Det är tomt i övriga två filer. Lastbilen kommer i högerfilen och går ut i vänsterfilen för att köra om dig.
Varför ligger du i mittenfilen från första början?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nja, om lastbilen kom ikapp dig så snart efter påfarten så måste du ha kört rätt långsamt. Lastbilar kan inte köra speciellt fort…
Jodå, det kan dem.

Prova att rycka ur säkringen till hastighetsregulatorn och se vad lastbilen helt plötsligt kan prestera när alla kusarna släpps fria.
 
Om allt är som det ska så ligger spärren på 90km/h vilket är mer än 80km/h. Dessutom visar bilars hastighetsmätare i allmänhet märkbart för mycket. Så de ger intryck av att köra fortare än 90km/h.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vänta nu få se om jag har förstått rätt (helt oavsett prejningen, den är givetvis förkastlig):
Det är en trefilig motorväg med hastighetsbegränsning 80 km/h. Du ligger i 80 (eller långsammare?) i mittfilen. Det är tomt i övriga två filer. Lastbilen kommer i högerfilen och går ut i vänsterfilen för att köra om dig.
Varför ligger du i mittenfilen från första början?
Jag ligger inte i mittfilen. Jag ligger i högerfilen. Lastbilen ligger bakom i högerfilen. Går ut i mittfilen och börjar preja mig inåt i ett par minuter.
 
Släpp av så att du hamnar bakom. Du behöver inte ligga bredvid lastbilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.