Vägars kapacitet är som högst vid ca 70km/h.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vägars kapacitet är som högst vid ca 70km/h.
Kan du utveckla det?

I min värld så beror det på.
 
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
En sänkt hastighet är säkrare. Det var inte andra förändringar som orsakade ökningen? Min bil går inte i 300km/h, den verkar snålast runt 60km/h.
Det absolut säkraste är att inte ha någon hastighet alls.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
För den som kört en hel del på motorvägar i USA så är ökad mängd olyckor vid lägre hastigheter inte så oväntat. Det finns en del som kör zick-zack mellan filerna och detta innebär mindre risker när avståndet mellan bilarna är större i högre hastigheter.

Kommer så väl ihåg en Fort F150 som zick-zackade extremt tight på en motorväg i Florida (mycket nära att orsaka flera olyckor) och jag utbrast: Vart f-n är polisen när man behöver dem?

Jag blev extremt nöjd när jag ett par minuter senare såg samma Ford F150 stå vid vägrenen med en bil från "highway patrol" bakom sig...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
I sällhet för att böka med anmälan som förmodligen ändå lägga ner skulle jag skicka videon till bussbolaget med kopia till ansvarig chef och be dem kommentera saken och återkoppla hur de tänker agera för att stoppa liknande beteenden framöver. Att skicka videon till företaget och kopiera berörda chefer svider nog mer än en nedlagd polisutredning.

Bara en liten tanke 😉
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S stefan_steffansson skrev:
I sällhet för att böka med anmälan som förmodligen ändå lägga ner skulle jag skicka videon till bussbolaget med kopia till ansvarig chef och be dem kommentera saken och återkoppla hur de tänker agera för att stoppa liknande beteenden framöver. Att skicka videon till företaget och kopiera berörda chefer svider nog mer än en nedlagd polisutredning.

Bara en liten tanke 😉
Videon är inskickad till Västtrafik som "lovar att agera kraftfullt", jag räknar dock inte med någon feedback...
 
  • Haha
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan du utveckla det?

I min värld så beror det på.
Det var en uppgift jag hört för länge sedan. När jag rotade reda på fakta visade det inte riktigt stämde. Men den ökar inte särskilt mycket i högre hastigheter.
 
På den sträcka jag kör frekvent finns det vissa på farter där många stannar. Av dem är en en motorvägspåfart. Jag är inte snabbast på vägen, men jag hör inte till dem som stannar på påfarter, om inte bilen framför gör det.
 
B Boggi skrev:
Det var det jag också kom fram till då jag för många år sedan skaffade en dashcam. Så det är man själv som åker dit - inte de som blir filmade när de bryter mot trafikreglerna.
Detta synes vara en klassisk svensk rättstillämpning - de goda åker dit - medan man inte får peta på dom som bryter mot reglerna.
Vad åker "de goda" dit för? Har de, eller har de inte, brutit mot någon lag?
Eller menar du att rättsväsendet hittar på och dömer folk för saker som inte är olagliga?

Edit: stav/skrivfel
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Nämen....

Föraren kommer så snart som möjligt att ges ett samtal med sin närmaste chef. Där kommer det att klargöras vilka förväntningar och krav Västtrafik och dess kunder har rätt att ställa på honom som yrkesförare. Självklart kommer tidigare synpunkter att tas med om detta finns för att sedan avgöra vilken åtgärd som behöver tas med berörd förare.
...ibland så blir man positivt överraskad (eller så skriver de bara så här för att man skall sluta gnälla).
 
  • Gilla
stefan_steffansson och 3 till
  • Laddar…
Om vi vänder på steken och frågar oss: varför har han så bråttom
att han struntar i trafikljuset?
Jo, för han ska hålla tiden och gör han inte det då är det en massa
gnällspikar som spyr ut sin ilska över chauffören.

Summan av kardemumman, det är bussbolagets fel att mannen har
alltför bråttom genom att deras tidtabeller inte håller måttet , eller så är
det någon resenär som sinkat bussen genom att inte vilja betala.

Så som det ser ut i landet så förstår jag att polisen inte lägger tid på
din anmälan, de har fullt upp med gängbråk, skjutningar och sprängningar.
 
  • Gilla
TompaZaza
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Att man inte utreder så fort någon anmäler vid trafikförseelser är försåtligt.
Försåtligt är precis vad det är. Jag inser att det är en felskrivning från din sida, men det var en mycket passande felskrivning.

Nu är förstås det här inte vilken enkel trafikförseelse som helst. Att köra mot rött är ett tämligen allvarligt trafikbrott som kan leda till olyckor med allvarliga personskador.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
ClasseClas ClasseClas skrev:
Polisanmälan tror jag tyvärr inte på i det här fallet.
Det är väldigt sorgligt och säger en del om tillståndet i vårt samhälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.