M maxmsm skrev:
GDPR-polisen borde väl vara datainspektionen eller liknande?
De har bytt namn till Integritetsskyddsmyndigheten. IMY
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är av den anledningen som den som kommer på påfartssträckan SKA anpassa sin hastighet till den som är på motorvägen!
Det går liksom inte ihop. Om trafiken på motorvägen håller 130 och det kommer in en lastbil som inte får köra mer än 80km/h eller något udda fordon med lägre hastighet så går inte det. Även de som finns på vägen ska underlätta för anslutande trafik. Något många är dåliga på, men jag kan hålla med om att många även är dåliga på att anpassa farten när de ska in. Men det är definitivt en ömsesidig skyldighet. Till sist är det ju den som byter fil som måste höra det på ett säkert sätt. Men det betyder inte att man måste köra i samma hastighet.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
De har bytt namn till Integritetsskyddsmyndigheten. IMY
Man önskar ju spontant att du hade samma kapacitet med högerfoten vid motorvägspåfart som du har när det gäller att hålla på sånt här och andra grejer. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Har jag varit i vägen för dig?
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
j.f.s
Kika på Stalker på SVT så kommer du tyvärr inse att det där blir avskrivet i samma sekund som du lämnar in anmälan. Trist men sant
 
  • Gilla
  • Ledsen
Görancdt och 2 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Har jag varit i vägen för dig?
Vet inte, om du var framför mig så skulle jag tro det. Men det antagandet är endast baserat på det faktum att min bil inte riskerar att sota igen och att jag tyvärr skulle kunna bli av med körkortet varje dag. Men jag baserade min kommentar i mitt förra inlägg på att du verkar tycka att det är både lämpligt och helt ok att snigla bäst man vill vid motorvägspåfart.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går liksom inte ihop. Om trafiken på motorvägen håller 130 och det kommer in en lastbil som inte får köra mer än 80km/h eller något udda fordon med lägre hastighet så går inte det. Även de som finns på vägen ska underlätta för anslutande trafik. Något många är dåliga på, men jag kan hålla med om att många även är dåliga på att anpassa farten när de ska in. Men det är definitivt en ömsesidig skyldighet. Till sist är det ju den som byter fil som måste höra det på ett säkert sätt. Men det betyder inte att man måste köra i samma hastighet.
Nu har vi inte 130 på våra motorvägar men ditt exempel är väl undantaget som bekräftar regeln, man får framföra mobilkranar på motorväg också trots att de bara får köra 50Km/h.
 
Nej, maxfart är 120km/h men det är inte direkt ovanligt att folk ligger 10km/h över gällande gräns.
 
F fsn skrev:
Vet inte, om du var framför mig så skulle jag tro det. Men det antagandet är endast baserat på det faktum att min bil inte riskerar att sota igen och att jag tyvärr skulle kunna bli av med körkortet varje dag. Men jag baserade min kommentar i mitt förra inlägg på att du verkar tycka att det är både lämpligt och helt ok att snigla bäst man vill vid motorvägspåfart.
Hm, hade en liten debatt härom året med en tjej som inte kunde åka saktare på E6:an mellan Göteborg och Malmö än 250 km/h - med risk att hennes bil annars skulle sota igen - var det möjligen du?
Jag försökte - sannolikt fruktlöst - övertyga henne om att den risken nog var något överdriven.
Har själv en bil som går uppåt 300 km/h, men jag har inte märkt några som helst problem med att hålla mig till skyltade fartgränser - tidigare. Men vid senaste omskyltningen - då man sänkte goda 90-vägar till 80 - då spårade det ur fullständigt. Det höjde bla. min bränsleförbrukning från 0,70 till 0,77 - 10 % helt i onödan.
Graf som visar bränsleförbrukning mot hastighet och varvtal, med minimipunkt runt 70 km/h; två trendlinjer indikerar förbrukningsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Boggi skrev:
Det höjde bla. min bränsleförbrukning från 0,70 till 0,77 - 10 % helt i onödan.
Jag tror inte din bil är representativ för bilparken i gemen, men du har ju koll så kör i 75 i stället för 80 (skillnaden märks knappt) så är du tillbaka på 0,7.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag tror inte din bil är representativ för bilparken i gemen, men du har ju koll så kör i 75 i stället för 80 (skillnaden märks knappt) så är du tillbaka på 0,7.
Hade vägen varit byggd för 80 hade det inte varit något problem - men det var den inte. Den var byggd för 90 och att ligga och såsa i 80 - eller ännu värre 75 - på en 90-väg är inte bra för trafiksäkerheten.
Före energikrisen i början på 70-talet var USA:s highways som regel byggda för 75 M/h - men för att spara bränsle sänktes hastigheten till i regel 60 M/h. Detta ledde till en kraftig ökning av trafikolycksfall och omkomna i trafiken.
 
En sänkt hastighet är säkrare. Det var inte andra förändringar som orsakade ökningen? Min bil går inte i 300km/h, den verkar snålast runt 60km/h.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Boggi skrev:
för att spara bränsle sänktes hastigheten till i regel 60 M/h. Detta ledde till en kraftig ökning av trafikolycksfall och omkomna i trafiken.
Det låter som en typisk skröna. Har du någon källa till påståendet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Polisen orkar nog inte dra igång en utredning efter att du visat den här filmen. Effektivast är nog att antingen bita i det sura äpplet och en gåmg ta smällen, dvs krocka med bussen eller skicka filmen till lokaltidningen som kan skriva om det. Vid alternativet att ta smällen kommer det drabba den enskilde bussföraren som får böter och indraget körkort i en månad, vid alternativet med lokaltidningen kommer du få en effekt på ungefär en månad, sen återfaller busschaufförerna i samma beteende.
 
useless useless skrev:
Det låter som en typisk skröna. Har du någon källa till påståendet?
Jag såg rapporten när jag bodde och arbetade i USA under ett antal år - men jag missade att kopiera den - tyvärr. Men sänker man hastigheten med 20 % så blir det också 20 % fler bilar på vägen samtidigt - det blir trängre - och det har sina konsekvenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.