P
Nissens Nissens skrev:
Polisen har nog viktigare saker att pyssla med än sådant ”som höll på att hända”….
Folk som kör mot rött bör stoppas från att köra. Körkortsindragning är en möjlig och passande åtgärd.
Att inneha körtkort är ett privilegium och inte en rättighet. Om man inte kan hantera det privilegiet ska man fråntas sitt körkort.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det vet du inte med säkerhet, eftersom det ljuset och passagen inte finns med på filmen.
Under alla omständigheter bör då trafikljusstyrningen vid den korsningen ses över.
Mig veterligen är dock trafikljus tämligen pålitliga så troligen körde bussen mot en trafiksignal som signalerade "stanna".
 
P
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst ska de bry sig om stölder. Men är ett platsbesök en kostnadseffektiv åtgärd? Finns det något att hitta där?
Det kan finnas fingeravtryck. Tjuvar är inte alltid så smarta att de har kirurghandskar på sig när de stjäl.
Eller DNA-spår som kan matchas mot kända brottslingar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H Hay Sway skrev:
Det gör han inte alls det. I kommersiellt syfte ja. Men om du syftar på GDPR så får han ta bilder eller video från allmän plats (han befinner sig utanför bussen) och fotografera/filma mot bussen även om man kan identifiera personerna på bussen. Så länge inte TS tar bilder som är direkt kränkande eller kommersiella så förstår jag inte varför han skulle ”åka dit”.
Det går bra att publicera bilderna kommersiellt också, men då måste den som publicerar ha identifierbara personers tillstånd för det.
 
P
J jonasz skrev:
Varför inte köra ut i tillräcklig hastighet för att inte bromsa upp trafiken som redan är på vägen?
Du skulle ju kunna agera som man skall i trafiken, istället för att ligga och söndagsköra så hjälper du till att få trafiken att flyta.
Din premiss är inte fastställd, men om vi utgår från den så var den ändå inget skäl för lastbilschauffören att försöka preja Elpatrone av vägen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det vet du inte med säkerhet, eftersom det ljuset och passagen inte finns med på filmen.
Det kan man mycket enkelt ta reda på. Med 100% säkerhet. Hur trafiksignalen fungerar vet ansvariga och de kan svara på vad som visades för bussen.
Det man vet med säkerhet är att trafiksignalen aldrig någonsin under någon omständighet får visa "grönt"/"kör" för sk fientliga grupper. Dvs för grupper av filer som riskerar att frontalkrocka. Vid minsta fel går signalen automatiskt över i gul-blink.

Många signaler har sk kollektivtrafikprioritering. Dvs när en buss eller spårvagn närmar sig en signal får den "Grönt" för att kunna passera snabbt och smidigt. De som är i vägen får "rött" och måste vänta. Så var det tydligen inte här. Men en ouppmärksam bussförare kanske trodde det skulle bli "grönt" och därför inte var beredd på att stanna.

Det är nog en väldigt bra idé att skicka video och info till Göteborgs Stad Stadsmiljöförvaltningen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det har jag mycket svårt att se. Det handlar typiskt om bevakning i ditt hem.
Fotografering och videoupptagning är inte förbjuden på offentlig plats.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Varför kör du ut i för låg fart på E6?

Du vet väl att du skall ta hänsyn till den befintliga trafiken när du kör ut på motorvägen?

Hade du gjort rätt så hade det aldrig inträffat. Antingen skulle du släppt förbi trafiken eller ökat hastigheten innan du körde ut…
Att anpassa hastigheten efter omständigheterna och att ta hänsyn till andra trafikanter gäller alla som framför ett fordon i trafiken.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Trafiken på den vägen ska ta hänsyn till anslutande trafik också. Det är inte bara åt ett håll hänsyn ska tas.
Trafikreglerna i Texas är bättre. Där måste den som kör på motorvägen släppa in den som ska köra in på den.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Är jag verkligen ensam om att reagera på att du står still i 5 sek med grönt ljus? Sov du och blev väckt av att bussen svängde? 😄
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fotografering och videoupptagning är inte förbjuden på offentlig plats.
Precis, alltså behövs inget privatundantag.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Du kanske inte vet att du måste anpassa din hastighet till hastigheten på vägen innan du lämnar en påfart?
Det verkar inte som att du har gjort så i detta fallet, jag kör mycket på E6:an i Skåne och det du gjorde är tyvärr mycket vanligt här.
Det var inte fråga om att jag körde långsamt. Då den lastbilen kom en stund efter jag kört ut på utfarten. Samt att det var 3 filer. Lastbilen bytte alltså fil inåt till min. Och gasade på. Bytte fil igen och försökte medvetet preja mig av vägen. En galning helt enkelt.
 
Redigerat:
J jonasz skrev:
Varför inte köra ut i tillräcklig hastighet för att inte bromsa upp trafiken som redan är på vägen?
Du skulle ju kunna agera som man skall i trafiken, istället för att ligga och söndagsköra så hjälper du till att få trafiken att flyta.
Det var inte fråga om att jag körde långsamt. Då den lastbilen kom en stund efter jag kört ut på utfarten. Samt att det var 3 filer. Lastbilen bytte alltså fil inåt till min. Och gasade på. Bytte fil igen och försökte medvetet preja mig av vägen. En galning helt enkelt.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Varför kör du ut i för låg fart på E6?

Du vet väl att du skall ta hänsyn till den befintliga trafiken när du kör ut på motorvägen?

Hade du gjort rätt så hade det aldrig inträffat. Antingen skulle du släppt förbi trafiken eller ökat hastigheten innan du körde ut…
Det var inte fråga om att jag körde långsamt. Då den lastbilen kom en stund efter jag kört ut på utfarten. Samt att det var 3 filer. Lastbilen bytte alltså fil inåt till min. Och gasade på. Bytte fil igen och försökte medvetet preja mig av vägen. En galning helt enkelt.
 
Redigerat:
Elpatrone Elpatrone skrev:
Det var inte fråga om att jag körde långsamt. Då den lastbilen kom en stund efter jag kört ut på utfarten. Samt att det var 3 filer. Lastbilen bytte alltså fil inåt till min. Och gasade på. Bytte fil igen och försökte medvetet preja mig av vägen. En galning helt enkelt.
Menar du att lastbilen körde över 110Km/h?
Isf hade jag ringt till Polisen och gjort en snabb anmälan, var det på E6 i söder så brukar Tungagruppen stå på påfarten trafikplats 22 söderut och vanliga Poliser vid trafikplats 20 norrut, trafikplats 21 har en stor och fin parkering där man kan ta in lastbilar för kontroll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.