Jag tror mer på drivdonen, det är ju dom som i sista änden reglerar strömmen på det sättet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vispen74 skrev:
hett tips:
[länk]

fick just en jag beställt som prov, beställde direkt fler. Jag har testat ett gäng olika.


Det set grönt ut, det är det inte, utan fin varmvit ton tycker jag.
Blev sugen på dom till uterummet. Tänkte köra dom på med en extern driver, vet du om dom går på konstant spänning eller konstant ström? Och isåfall vilken styrka?
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
snaggletooth skrev:
Jag tror mer på drivdonen, det är ju dom som i sista änden reglerar strömmen på det sättet.
Jo det kan mycket väl vara så men det är enklare att koppla förbi dimmern som ett test än att börja byta ut drivdon.
 
Bylow skrev:
Blev sugen på dom till uterummet. Tänkte köra dom på med en extern driver, vet du om dom går på konstant spänning eller konstant ström? Och isåfall vilken styrka?
Typ samma som dessa?
http://www.aliexpress.com/item/1pcs..._1&btsid=84a5f1dd-8be7-4994-838b-a617db4a18ff

Annan ip klass bara? Eller så är det samma men bara fejkat olika specar?
Tänkte i alla fall köpa 6st 10 watt, men vill klippa bort drivdonen och driva med ett stort.
Nån som vet vilket sorts drivdon som behövs?
Tacksam för svar... =)

Undrar oxå hur jag dimmrar dessa?
Både om jag behåller befintliga don eller om jag köper ett stort till alla 6?
 
Redigerat:
Det saknas en spec på dessa. Du behöver veta strömmen för att kunna leta efter ett centralt drivdon som fungerar.
 
12476786_1164704356893401_1950991593_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag fått tag på bilder på drivdonen, har ändrat mig angående inkopplingen, tänker behålla alla drivdon. Då blir min nästa fråga, vilken sorts dimmer kan jag använda? Helst en återfjädrande tryckknappsdimmer? Förstår att det inte är lätt att svara på sådana här difusa fakta, men uppskattar om ni försöker...
 
IMG_2688.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom, vad tror ni om placeringarna av spottarna i detta rum? I plattan närmast förstret i mitten ska det vara ventilation så i den plattan går det ej att ha någon spott. Super tack för ev input! =)

Iden är att köra på 10watts led spottar....
http://www.aliexpress.com/item/1pcs..._1&btsid=28ba3069-571b-4310-8860-9c50f9ec34aa
 
Hej,
utan att vara helt säker på min sak så skulle jag säga att det inte går att dimmra med den medföljande drivningen, eller jo det går men då får du dimmra på "fel" sida(strypa volten mellan drivningen och leden.

Jag kör med lite olika varianter hemma hos oss, jag har i alla fallen köpt leden på Ebay eller aliexpress och drivningen har jag köpt över disk här i Sverige.

/Stefan
 
CandyManX skrev:
Nu har jag fått tag på bilder på drivdonen, har ändrat mig angående inkopplingen, tänker behålla alla drivdon. Då blir min nästa fråga, vilken sorts dimmer kan jag använda? Helst en återfjädrande tryckknappsdimmer? Förstår att det inte är lätt att svara på sådana här difusa fakta, men uppskattar om ni försöker...
Det framgår inte av drivdonet vilket ström det ger..men nu skulle du behålla dessa. Men det framgår inte heller vilken typ av primärdimmer som fungerar, men de brukar i allmänhet fungera bäst med framkantsdimmers. Att peka på en som garanterat fungerar går dock inte utan du måste chansa. Vadsbo och Eltako har diummers som brukar rekommenderas allmänt som du kan prova
http://www.elbutik.se/product.html/eltako-dosdimmer-uni--led
http://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-dosdimmer-ld-220-1-200w
 
Bo.Siltberg: Tack för svar! Ja, det blir ju en viss chansning, men det är jag beredd på, funkar det inte bra så har jag annan användning för dom. Med ett sådan dimmer så kan man använda en fjädrande tryckknapp?
Vad tror ni om placeringen då?
Och antalet....
 
Ja båda dimrarna styrs med tryckknapp.

En annan sak är ledarna på primärsidan av de medföljande drivdonen. Vad är det? Enkel eller dubbelisolerade? Troligen får dessa endast kopplas in en godkänd kopplingsdosa, inte ligga "löst" ovan undertak, inte ens om det är i en potta.

Placering får någon annan svara på, och de kommer troligen att ställa motfrågan hur du vill att det ska lysa, vad du ska ha dem till.
 
"En annan sak är ledarna på primärsidan av de medföljande drivdonen. Vad är det? Enkel eller dubbelisolerade?"
Vet inte.
Min tanke (som kan vara helt galen) är att koppla på
http://outlet.nexa.se/sv/ovrigt/sladdstall-1-5m.html
på varje drivdon, sen sätta dessa i en grenuttag, som i sin tur sitter i ett uttag över undertaket taket, som i sin tur drivs från dimmern. Är man helt ute och cyklar då?
 
Ja. Fast installerad belysning ska också vara fast ansluten. För utanpåliggande armaturer som levereras med stickpropp kan det gå an, men här handlar om det infällda spottar med infällda ledningar. Där duger inte stickpropp och lampsladd. Det behövs alltså en behörighetskrävande installation här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.