Hmm, helt i plast. Är inte risken med plast att den gulnar och blir ful med åren?
 
Har ett bekymmer..
Har beställt 9w cob led spottar till badrummet men vill då ta bort drivarna som följer med och ersätta med en godkänd som klarar att driva 5 st.. .. Vilken drivare klarar det och hur skall jag räkna ?? Det är ju om jag förstår en viss skillnad på COB och vanlig LED..
 
För att göra en beräkning behövs specen på Led-chipet.
Vet du vad det är för chip som är monterat?
 
Det enda jag vet är att det är ett Epistar chip 3000-3500K Har försökt att hitta specen på deras hemsida men inte lyckats än..
 
Den som säljer lampan borde kunna ge dig specen.

Annars, titta på drivdonet om det står vad det är för ström som det ger så kan man göra en kvalificerad gissning.
 
Skall göra det när jag får dom.. Men om dom drar 350ma och jag skall ha en konstant ström drivare så får jag det till att den måste klara minst 128 V ..Räknar jag rätt ??
 
Det beror på hur man belastar chipet.
Om man ligger nära tillåten max ström minskar verkningsgraden.

För tex Cree är normal spänning ca 36-37V medan max är strax över 41V.

Så, 128V + en säkerhetsmarginal för att vara säker på att inte få några problem.
 
När det gäller drivdon, titta på Helvar, Osram och Tridonic som har varianter med högre sekundär spänning.
 
Tack för infon.. Skall kolla upp dom...
 
Du måste ha CC driver som kan leverera höga Watt med bara 350ma om du ska driva alla 5st 9W på samma driver.
Dvs, 45w i 350ma. Jag använder DALI så mitt utbud är lite mindra gällande drivers men jag kör med Meanwell lcm-40da
Så jag kan bara köra 4st 9W på samma driver.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Obs att LCM-40 bara ger 35 W i 350 mA.
Det lär heller inte finns något drivdon som ger 45 W i 350 mA för spänningen överstiger då 120 V DC som är gränsen för SELV. Det kanske finns, men då blir sekundsidan behörighetskrävande att installera, plus att alla ledningar etc måste hålla en isolation jämförbar med 230 V.
 
Tack för all expert info..
Låter som att den smidigaste lösningen är att dela upp dom på minst två drivare ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.