jeppeknaster skrev:
Kolla bara att drivaren från Kjell går att dimra. RKUB är väl inget måste, en del drar med vanlig FK.

Är det denna du tänker på så är den nog inte dimbar.
[länk]
Den fungerar ändå inte ihop med armaturerna som Berka81 har.
 
Ok. Varför funkar den inte med vanliga ledspottar?
 
Det gäller att hålla isär konstant spänning och konstant ström, båda är lika vanliga tror jag. De 3x1W-armaturer som nämns här antar vi vill ha konstant ström och då funkar inte det länkade drivdonet från kjell som ger konstant spänning 12 V.

Vid konstant spänning är det totaleffekten som begränsar antalet lampor.
Vid konstant ström är det både totaleffekt och total spänning som begränsar - drivdonet får inte mata ut mer än 50-60 V DC för då blir det inte längre klassat som skyddsklenspänning. Varje enskild LED behöver ca 3.5 V.
 
Tack för ett, som vanligt utförligt svar Bo.
 
Nu har jag bestämt mig för att montera downlight i takfoten på huset framför entre´n.
Funderar på om dom här 3w räcker för mig, vill bara ha lite mys belysning så det ser trevligt ut när man ska gå på gången fram till entre´n.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-1x1W-...Lamps_US&var=540248044958&hash=item4d09a8aa0b

Eller ska man satsa på typ dom som var på 1:a sidan i den här tråden?
Jag gilla dom med svart kant.

Jag har tänkt att använda 6 spotar i takfoten o sen sätta 2 ovanför garage dörren som får drivas från belysningen som sitter vid garaget. (2 får bli reservspotar).

Som det ser ut idag så har jag dragit ut ström till en rörelsevakt som tänder lampan över entre´dörren.
Jag tänkte man kunde fortsätta o ta ström från samma kabel till downlighten men har inte bestämt mig om jag ska dra 230v till varje spot eller om man ska montera 1 större central drivare bara?

Har funderingar på om jag ska köra med timer då jag bara vill att dom ska lysa 4-5 timmar på kvällen eller om jag ska satsa på en sån här?
http://www.clasohlson.com/se/Skymningsrelä-Steinel-NM3000/Pr321961002

Funderar lite på ip klassning(hittar inge sånt på knappt några kina spotar) o hur viktigt det är när dom sitter under takfoten?
Behövs kåpa ovanför spoten?
 
Godkväll

Fick i dag hem min första beställning från Aliexpress
http://www.aliexpress.com/item/10Pc...-LED-Downlight-CE-RoHS-2-Years/765021382.html

Dessa LEDar är tänkt att ersätta nuvarande 12 volt Halogen köket.

Kan jag använda nuvarande trafo till 4 st spottar? Om inte vad ska jag köpa istället?

Med vänlig hälsning, Christian

trafo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej. Har du inte läst spec. på de du har köpt?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Enligt Aliexpress ska dessa drivas med 220 V, via det medföljande drivdonet. Så din transformator kan inte användas då den ger 11.5 V DC. Du kan ju skippa det medföljande drivdonet för det ser inte speciellt bra ut, och driva armaturerna via ett annat drivdon som ger 350 eller 700 mA konstant ström. Det är lite oklart om hela armaturen ger 3 W, eller om varje LED ger 3 W. Drivdonet behöver i alla fall klara 12 st LED i serie - ca 40 V.
 
Då var de som jag misstänkte.

Var bara tvungen att fråga.

Vad jag har fattar är de 3x1 W per spott.
 
snaggletooth skrev:
Då åker du nog på att dra 3 st slingor.
Lämpliga drivare:
T.e.x. 1 st [länk] och 1 st (har dubbla utgångar) [länk]
Hittade denna drivare på ebay

"Dimmable constant Current led driver Input:180-250VAC 50/60Hz
Ouput: 50-80VDC 350mA"

Kan den funka till 8 lampor i serie?
 
Absolut. Du kan räkna grovt med en framspänningsfall på 3.5 V per LED. Så 8 st i serie behöver en drivspänning på 28 V.
 
Bo.Siltberg skrev:
Absolut. Du kan räkna grovt med en framspänningsfall på 3.5 V per LED. Så 8 st i serie behöver en drivspänning på 28 V.
Så man räknar inte 3,5V per diod? Isf är det ju 24st istället för 8...
 
Jo, 3.5 V per diod. Har du armaturer med 3 st dioder/LEDs så ska dom räknas som 3 st. Då blir det plötsligt svårt med ett enda drivdon.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jo, 3.5 V per diod. Har du armaturer med 3 st dioder/LEDs så ska dom räknas som 3 st. Då blir det plötsligt svårt med ett enda drivdon.
På den medföljande driven står det 300mh. 300x24= 68v?? (3 dioder per lampa x 8 lampor=24 dioder) Då borde det väl gå? Eller är jag ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.