Jag skulle tro att ditt problem löser sig om du sätter in större element som kan avge högre effekt vid de låga framledningstemp som pumpen ger.
Vi fick felkoder för "för hög temp på returen" på vår VP pga att elementen var små, enkelradiga och dimentionerade för oljepanna med högre framledningstemperatur.
Efter vi bytt till större och dubbelradiga så fick vi bättre temp och inga felmeddelanden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Jag skulle tro att ditt problem löser sig om du sätter in större element som kan avge högre effekt vid de låga framledningstemp som pumpen ger.
Vi fick felkoder för "för hög temp på returen" på vår VP pga att elementen var små, enkelradiga och dimentionerade för oljepanna med högre framledningstemperatur.
Efter vi bytt till större och dubbelradiga så fick vi bättre temp och inga felmeddelanden.
e konvektorradiatorer en lösning?

J Janne Nilsson skrev:
e konvektorradiatorer en lösning?
Det beror på vad du menar med konvektorradiator...
Kovektor betyder bara att du har plåtar på elementet som ökar luftströmningen runt elementet (Konvektion -strömning eller flöde, en av de tre sätten för värmeöverföring).
Beroende på vad du har nu så rekomenderar jag dubbelradiga element med konvektorplåtar mellan för att få max effekt.
Ibland tänker man konvektorelement =med fläkt och så är det inte alltid.
Jag hade inte använt fläkt pga ljud etc...

Bästa svaret

P
Om felkoden ang för stor tröghet i systemet om det är på elementrörskretsen vilket väl är mest troligt pga enrörsystemet så är det ju viktigt att ingen papphatt har vridit igen termostaterna utan se till att dessa är fullt öppna och att ingen element termostat har hängt sig i stängt läge.. vanligt när det är sommar och varmt att nån tycker det är varm och vrider igen termostaten.. har man enrörsystem och värmepump så är det nog full gas fullt öppet på alla termostater vid elementen som gäller och totalförbud för alla i familjen att röra dom..

Sen att värmepumpar i olika hus orkar olika mycket kyla innan det blir ren elpatrondrift är normalt och att folk är dumsnåla vid installation och vill ha en så billig offert som möjligt får många att välja en värmepump i minsta laget och två identiska hus med likvärdig belastning men där den ena valt 40 m extra borrhål och ett eller två snäpp större pump kan ju ge skillnaden att elpatronen i värmepumpen startar vid -3 i det enda huset och vid -18 i det andra.. vad det gör för skillnad på elräkning i dagens elpriser behöver vi knappast gå igenom men troligen har huset med liten värmepump mer än dubbel elräkning eller tredubbel en kall vintermånad..

Så även om ett enrörsystem såklart är ett fungernade värmesystem så är det ju inte optimalt med ett lågtemperatur system som värmepump.. enrörsystemen uppfanns i en tid man körde olja och hade 60-70 grader rakt ut på elementen medans bergvärmepumps system behöver störrre element och det är en stor fördel om det istället räknas på att bara köra ut 40 grader på elementen som max

så man borde nog bygga om med större element och börja bygga om med tvårörsystem istället för bättre värmekomfort och bättre reglering och effektivare funktion med värmepump.. ibland OM element är i bra skick så kan man ju flytta element så man bara behöver några nya.. man köper nya större där man har störst element och så flyttar man så alla rum får större element och ibland finns det ju möjlighet att kombinera med nåt extra element på nån plats.

Ofta med enrörsystem så skruvar folk igen en termostat i tex sovrummet eller liknande där man inte vill ha så varmt med resultatet att det blir stopp i hela elementslingan och ingen eller dålig värme i huset..
Alla termostater måste vara öppna med enrörsystem precis som gamla adventljustakar ta ur en lampa så slocknar alla samma här stäng en termostatventil och alla element förlorar vattenflödet och därmed värmekapacitet

hoppas det gav nån en aha upplevelse

• Gilla
  • Älska
guggen och 4 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Alla termostater måste vara öppna med enrörsystem precis som gamla adventljustakar ta ur en lampa så slocknar alla samma här stäng en termostatventil och alla element förlorar vattenflödet och därmed värmekapacitet
Men brukar inte radiatorkopplet vara justerat så att en del av vattnet passerar vidare även om termostaten är stängd?

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Men brukar inte radiatorkopplet vara justerat så att en del av vattnet passerar vidare även om termostaten är stängd?
Det ska vara så om det är korrekt gjort men några klåfingriga klåpare senare så brukar det inte alltid vara som det ska.. dessutom ligger det ibland i termostaterna att dom inte stänger helt men lite smuts senare så är det igenkorkat. har även hitttat såna system där det inte är korrekt byggt eller nån har byggt om utan att förstå vad man gör så anta inte att det går att stänga nån termostatventil helt utan man börjar med alla fullt öppna i enrörsystem pga risken att det inte finns tillräcklig cirkulation.

Hittade hos en där det visade sig att man bytt termostater och vissa elemement och stänger man en termostat så blev det tvärstopp i hela elementkretsen.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har begränsad kunskap om alla radiatorsystem som har installerats i sverige under många decennier men en VVS-ingenjör här på forumet berättade nyligen att enrörssystem introducerades på 50-talet. Hur dessa var dimensionerade har jag ingen kunskap om. Vårt hus hade i originalutförande AGA Thermopanel radiatorer vilka introducerades 1969. Det var vid den tiden som enrörsystem började bli vanliga. Det finns ett rationellt skäl för detta. Enrörssystem med små radiatorer är kostnadsoptimalt givet en värmeproducent som utan problem producerar 80-gradigt vatten till låg kostnad. Så var läget i Sverige fram till för några år sedan innan mupperegeringen började förstöra vårt energisystem.

De enrörssystem som jag har träffat på har samtliga en "bypassfunktion" som fördelar vattenflödet ungefär 30-35% genom radiatorn och resten förbi radiatorn. Jag har på bordet en enrörsfördelare från Purmo som med fabriksinställningen har en öppning hos "bypassventilen" som enligt ögonmåttet är 3-4 mm. Det är osannolikt att "skräp" inne i rörsystemet skulle täppa igen den ventilen. Med ett riktigt dimensionerat enrörssystem så stänger inte en enskild thermostatventil flödet i hela den enrörsslingan, den stryper den enskilda radiatorn vilket fördelar mer effekt "nerströms".

• Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag har begränsad kunskap om alla radiatorsystem som har installerats i sverige under många decennier men en VVS-ingenjör här på forumet berättade nyligen att enrörssystem introducerades på 50-talet. Hur dessa var dimensionerade har jag ingen kunskap om. Vårt hus hade i originalutförande AGA Thermopanel radiatorer vilka introducerades 1969. Det var vid den tiden som enrörsystem började bli vanliga. Det finns ett rationellt skäl för detta. Enrörssystem med små radiatorer är kostnadsoptimalt givet en värmeproducent som utan problem producerar 80-gradigt vatten till låg kostnad. Så var läget i Sverige fram till för några år sedan innan mupperegeringen började förstöra vårt energisystem.

De enrörssystem som jag har träffat på har samtliga en "bypassfunktion" som fördelar vattenflödet ungefär 30-35% genom radiatorn och resten förbi radiatorn. Jag har på bordet en enrörsfördelare från Purmo som med fabriksinställningen har en öppning hos "bypassventilen" som enligt ögonmåttet är 3-4 mm. Det är osannolikt att "skräp" inne i rörsystemet skulle täppa igen den ventilen. Med ett riktigt dimensionerat enrörssystem så stänger inte en enskild thermostatventil flödet i hela den enrörsslingan, den stryper den enskilda radiatorn vilket fördelar mer effekt "nerströms".
Så vitt jag förstått det, så är det du beskriver ett korrekt uppsatt enrörs-system.
Problemet många har är att den som satt upp det / ändrat under tidens gång inte vetat vad de håller på med och stoppat in felaktiga komponenter.
Dessa har då en tendens att klogga igen , stänga helt osv.
Men jag har ingen som helst erfarenhet av enrörs-system, utan detta är bara vad jag läst mig till så jag kan ju ha missförstått

Jag delar din uppfattning. På liknande sätt kan man fördärva ett tvårörssystem. Tvårörssystemet är lite mer tolerant mot felaktig hantering. Skillnaderna i tolerans mot felaktig hantering är i detta fall för små för att ha någon avgörande inverkan på val av lösning.

P
Har vart med och både petat ur stopp ur dessa hål som ska säkerställa cirkulation till element längre ner på slingan såväl som hittat där man bytt ett eller flera element och där satt en vanlig termostat som stänger helt så ja det finns många såna här system som nån har i brist på kunskap syltat till helt och gjort systemet icke fungerande.. Ibland kombinerat med några automat termostatventiler så det stänger och öppnar som det vill på olika element och i kombination med annan värmekälla så beter sig systemet minst sagt underligt innan man fattat vad som pågår..

Ja från början om det är rätt gjort så ska det gå att stänga en termostatventil helt och det fungerar ändå men det finns mycket okunnigt folk som pillar med element och värmesystem och då kan allt hända och det verkar hända rätt ofta just med enrörsystem troligen pga att många inte förstår vad man har framför sig och hur det funkar..

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.
har för mej att säljaren har ett ett ansvar för dolda fel i 10 år enligt jordabalken eller vad det heter, om man inte kan förutsätta att köparen kunde upptäcka felen, men finns där en friskrivnings klausul i köpekontraktet är det kört.

Jag håller med de som tidigare har tyckt att det är bättre att göra något åt det istället för att försöka få ut pengar från säljarna, så mitt förslag blir att starta en ny tråd under värme för att försöka bena ut precis vad som är fel och vad som går att göra åt det, det behövs mer information än "blir inte varmt i huset"

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A anLUn291 skrev:
har för mej att säljaren har ett ett ansvar för dolda fel i 10 år enligt jordabalken eller vad det heter, om man inte kan förutsätta att köparen kunde upptäcka felen, men finns där en friskrivnings klausul i köpekontraktet är det kört.
En privatsäljare som säljer ett gammalt hus? Källa på det?

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En privatsäljare som säljer ett gammalt hus? Källa på det?
Dolda fel stämmer
Men detta var definitiv inte dolt

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.