S skon skrev:
Är kvar i tanken att ägarna väl kände till felet och har aktivt dolt det eller inte berättat om det. Så klassa det som dolt fel är egentligen fel.
Problemet är bevisa samt det ser ut som att kostnaderna för att driva det vidare överstiger beloppet för att åtgärda problemet - så där sitter vi i en rävsax.
(Står rätt tydligt i Anticimexs försäkringsppaper att deras försäkring inte täcker eventuella problem värmesystem.)
det är förståss fullt möjligt /rimligt att de kände till det.
Vad får dig att tro att de döljde det?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
P
visst hade det vart enklare om dom solklart berättat att värmesystemet är gammalt skit som inte funkar och behöver fixas / bytas...

Å andra sidan så har ett värmesystem rätt kort livslängd och redan efter 10 år kan man säga att värmepumpen är gammal och kan packa ihop vilken dag som helst och ett helt rörsystem och element har ju också en livslängd och efter 15-20 år skulle jag säga att det också kan vara helt slut och dags att det behöver lagas / bytas.. Så jag tror inte du kommer att komma nånstans i att driva dolda fel mot säljaren och att det är enrörssystem hade vem som helst kunnat se innan köp .. dessutom är väl allt förbi teknisk livslängd och kan gå sönder när som helst och det kostar pengar och det är ju förbättringar om man sätter in nya grejer och den förbättringen ska inte förra ägaren betala utan det är du som ska stå för den..

förra ägaren ska ju bara betala laga felet i teorin och om du får en förbättring ska du betala den, men det är ju snårigt med det här felet och i slutändan så blir ju alla ändringar för att det ska funka en ny del som förbättrar och förlänger livslängden

Så lägg dina pengar på att fixa ett bra värmesystem istället för att låta advokater ta alla pengarna i arvode i ett fall där ni mest troligt kommer få noll kronor från föregående ägare pga omständigheterna

Dessutom så hade man ju kunnat prova och undersöka värmesystemet bättre innan köp så jag tror du har flera saker som säljaren kan dra upp som argument att det ramlar utanför dolda fel.. har det dessutom köpts billigt så är ju frågan om det trasiga värmesystemet verkligen påverkade värdet vid försäljning och det är inte upp till vår tycka och tro utan det ska nån kunnig mäklare avgöra som kan området.. gamla hus där mycket är förbi teknisk livslängd så påverkas ofta inte värdet så mycket då alla ändå räknar och ska räkna med att byta allt som gammalt och slut..
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ett helt rörsystem och element har ju också en livslängd och efter 15-20 år skulle jag säga att det också kan vara helt slut och dags att det behöver lagas / bytas.
Jag tror väldigt få räknar med att "ett helt rörsystem och element" ska haverera och behöva bytas ut efter bara 15-20 år.

Länsförsäkringar exempelvis pratar om en livslängd för rören på uppemot 80 år.
Vit bakgrund, svart text på svenska, antyder ämne relaterat till värmeledning, livslängd upp till 80 år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror väldigt få räknar med att "ett helt rörsystem och element" ska haverera och behöva bytas ut efter bara 15-20 år.

Länsförsäkringar exempelvis pratar om en livslängd för rören på uppemot 80 år.
[bild]
Vad utgår du ifrån för livslängd på värmekällan? Typ en värmepump?

Tänker du att rörkopplingarna också håller i 80år?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Vad utgår du ifrån för livslängd på värmekällan? Typ en värmepump?
Exempelvis CTC anger 15-20 år som rimlig förväntning och det tycker även jag verkar rimligt. Men här handlade det inte om en avancerad maskin som en vämepump utan ganska simpla saker som "ett helt rörsystem och element".

J Janne Nilsson skrev:
Tänker du att rörkopplingarna också håller i 80år?
Jag har inte tänkt så mycket kring detta utan citerar bara länsförsäkringars bedömning. Men det finns nog massvis med hus från 40-50-talet som fortfarande har ursprungliga värmerör, radiatorer och kopplingar så direkt orimligt är det nog inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis CTC anger 15-20 år som rimlig förväntning och det tycker även jag verkar rimligt. Men här handlade det inte om en avancerad maskin som en vämepump utan ganska simpla saker som "ett helt rörsystem och element".

Jag har inte tänkt så mycket kring detta utan citerar bara länsförsäkringars bedömning. Men det finns nog massvis med hus från 40-50-talet som fortfarande har ursprungliga värmerör, radiatorer och kopplingar så direkt orimligt är det nog inte.
nä, det är inte orimligt att de håller…
(Jag har själv ett hus från 1930.)

det är heller inte orimligt att det inte håller.
(Hade vattenläcka för 1v sedan)

min l/v värmepump (svensktillverkad), 2010, behöver åtgärdas regelbundet, med saker som går sönder resp ”antagligen kommer” att gå sönder.

att någon har gjort dessa underhåll/uppdateringar är inget du som köpare kan räkna med. Men du kan ju alltid fråga..

Om du vill ha allt i nyskick och garantier, köp ett nytt hus.

vi du frysa, frustreras, mecka, ringa oändliga samtal till hantverkare, läsa div forum, googla dig gul! Och inland lyckas fixa problemet. Köp ett äldre hus!

Eller ännu hellre, bygg till ett äldre hus.
;-)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mitt rörsystem är från 1955 och håller än. Att det blir läckage i nån koppling eller ventil får man räkna med, men det betyder inte att hela rörsystemet är utdömt och måste bytas.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mitt rörsystem är från 1955 och håller än. Att det blir läckage i nån koppling eller ventil får man räkna med, men det betyder inte att hela rörsystemet är utdömt och måste bytas.
nä, men det betyder inte heller att det inte är rostbeläggning i rören så att cirkulationen e kass, stopp i någon krök, fastärgade slottsventiler, läckade i radiatorer etc etc…

är vörmekällan också från 55?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nej, 2014
 
P
Visst finns det såklart element och rörledningar som är säkert både 80 år och liknande men det finns också fall där element rostat hål i efter 8 år och efter 10-15 år så är det tråkigt att det går sönder men det är liksom ändå ingen annan än du själv som betalar då.. och tendensen är att nyare system tyvärr får allt kortare livslängd.. stor skillnad på rörgrejer från 50 talet tex mot vissa 90 tals grejer och lågpris saker från billiga rördelar kan vara slut redan efter 5-8 år och ingen tillverkare eller nån annan än en själv kommer betala för det.

Att det kan hålla i 80 år javisst men ingen kommer att garantera det och stå för risken

Så jag skulle vidhålla att värmepump 10 år element och rördelar 10-15 år sen är det allt utöver det en vinstlott inget man kan kräva eller räkna med

Så dolda fel kommer liksom inte funka på gammla värmesystem för man är förbi teknisk livslängd och det kan då behöva bytas nu eller kan hålla i 50 år till ingen vet risken ligger hos ägaren

Man måste skilja på kan hålla i 50-80 år och vad det finns nån som garanterar
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, 2014
Vet du skicket på rörsystemet?
 
K Kirre2 skrev:
Två frågor dyker upp när jag läser tråden: brukar man få se dokumentation och kvitton innan man köpt huset? Och har det inte bott nån där tidigare? Då borde ju de märkt om det var orimligt kallt?
Men just det är ju en bedömningsfråga. Satt hemma och höll på med nåt. Maken kom in genom dörren och hojtade: eldar du inte? Det är 12 grader inne! Det var mycket riktigt 12 grader inne, men det störde inte mig. Så väldigt olika vad man tycker är kallt.
Hej, bra frågeställningar! Vårat första husköp och mäklaren berättade att det var ett pedantskött och välunderhållet hus och nämnde att det fanns mycket dokument rörande allt.
Frågade inför en extra visning om vi fick titta på detta, och det var inga bekymmer, har dessvärre ingen aning vad som är normalt.

Barnen som sålde var uppvuxna i huset (Första VP installerades 82 om jag minns rätt, då bodde några av dem hemma), likadant så är dotterns rum "tillägsisolerat" med några skivor på vinden och dem hade helteckningsmattor överallt i kåken. vi avfärdade det som en modegrej men med facit i hand så borde vi ha blivit mer misstänksamma.
Det märkligaste var hur syskonen/mäklaren glodde och försökte avbryta det äldsta när han berätta att dem inte hade någon aning om "Komforten" i huset som han sa såklart så fort affären var klar.

Absolut så är komfort en individuell upplevelse, hyresgästföreningen nämner 20c vilket borde vara en hyffsat riktlinje. Däremot så gick inte värmepumpen som den ska vid temperaturer under -12 och börja larma för att senare nödstoppa just pga att systemet gick för trögt.
 
S skon skrev:
Är kvar i tanken att ägarna väl kände till felet och har aktivt dolt det eller inte berättat om det. Så klassa det som dolt fel är egentligen fel.
Problemet är bevisa samt det ser ut som att kostnaderna för att driva det vidare överstiger beloppet för att åtgärda problemet - så där sitter vi i en rävsax.
(Står rätt tydligt i Anticimexs försäkringsppaper att deras försäkring inte täcker eventuella problem värmesystem.)
Du slår huvudet på spiken här: Du kan inte bevisa det.

Så släppt det och gå vidare och njut av ert nya hus istället.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Skon: Du måste kunna visa att säljaren faktiskt såg det som ett stort problem. Dessutom måste det signifikant påverka fastighetsvärdet.
Enrörssystem är inget unikt, att det inte är optimalt tillsamman med värmepump är inget unikt. Jag skulle påstå att det är förväntat att det inte fungerar optimalt. Även om din anläggning fungerar något sämre än den borde så är det sådant man får räkna med i äldre hus.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det här med att barnen är uppväxta i huset och borde ha koll håller åtminstone inte jag med om. Jag och mina syskon växte upp i det hus min mamma bor i nu. Jag har lite koll, lite. Övriga syskon vet nog ytterst lite. Enda anledningen natt jag har lite koll är att jag hjälper mamma nu när pappa gått bort och jag har eget hus och lite intresse. Jag tror inte vi är så udda. Mina barn har ungefär.lika mycket koll på det hus de bor i nu, som jag hade som barn, dvs ingenting i princip.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.