J Johan456 skrev:
Sluta, det finns ingen upplysningsplikt, däremot en långtgående undersökningsplikt.
Därtill undrar jag om det är ett dödsbo som sålt eftersom det inte går att rikta anspråk korvett dödsbo dom är upplöst.
Tror som ALlA andra att du inte har något att hämta. Jättetråkigt såklart.
Läskunnig?
https://www.boupplysningen.se/skatt-juridik/saljarens-upplysningsplikt
Är ju solklart spec med säljarnas kommentar vid kontraktsskrivningen och att vi frågade. Barnen ägde 1/3 var så bodelningen hade redan skett, står inget om dödsbo i köpekontraktet eller några friskrivningsklausuler.
Vill gärna se en källa på ditt påstående eller killgissar du?

Ska kontakta VVS-firman de inte rekommenderade samt värmepumpstället igen och be om en besökslogg och kontaktpersonerna till besöket.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Nej absolut inte. Men jag förvänta mig ett hus som var beboeligt vid temperaturer under -15.
Ok om någon termostat fastnat eller nått annat normalt underhåll men vårat problem har visat sig vara allvarligare än så.
Jag är inte expert, men jag tror du har missförstått hur "dolda" defineras i en "dolda fel"-försäkring.
Det är alltså inte att säljaren har undanhållit information, döljt det, utan den täcker fel som är dolda, dvs inte möjliga att undersöka före köp.
Det är inte omöjligt för dig att undersöka vad för typ av rörsystem det är i huset. Även om det kan verka orättvist, för som du säger, "hur ska en vanlig knegare..." osv.., men en dolda fel försäkring kan inte ta höjd för köparens kompetensnivå.
Men jag vet hur surt det känns, vi råkade ut för liknande saker när vi köpte vårt nuvarande hus.

• Gilla
Tubes och 7 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Ska kontakta VVS-firman de inte rekommenderade samt värmepumpstället igen och be om en besökslogg och kontaktpersonerna till besöket.
De har inga skyldigheter att ge dig någon information alls om tidigare utförda jobb som annan person/ägare har beställt/betalat.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Ännu en som inte fick medhåll och sitter och gråter krokodiltårsr och slutar kommentera sin tråd
Nope ska ta mig tid och svara de flesta frågeställningar som kommit upp i tråden, har kommit mycket matnyttig och intressanta feluppslag. - tack till alla som tagit sig tid.

är föräldraledig och min partner jobbar oregelbundet. På vilket sätt bidrar du till denna tråd just nu?

Vi har inte bestämt oss om vi ska föra detta
vidare, annat är det om det dyker upp en triumfkort som bevisar säljarnas kunskap.

• Haha
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Verkar som TS inte vill ta sig till råd. Jag säger bara "Good luck". Gör vad du vill. Det är din tid och dina pengar.

• Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Det är värdefullt att TS återkommer här med synpunkter. Många svar går i samma riktning, som innebär att köparens ansvar för undersökning är stort jämfört med säljarens ansvar för upplysning. Ni kan förmodligen inte få ett svar som helt stämmer in på er situation, så ni kan välja att gå till juridiskt stöd. Personligen skulle jag snarare råda er att lägga pengar på uppdatering av värmesystemet. Det finns många källor på internet, men i den som TS anger säga bland annat :

”Säljarens upplysningsplikt innebär inte att den måste berätta allt den vet om bostadens skick, men om köparen ställer en specifik fråga som säljaren har ett svar på får säljaren inte undanhålla svaret från köparen.”

Det innebär i praktiken att det ska finnas en utfästelse från säljaren för att man ska kunna använda den, typ ”värmesystemet fungerar utmärkt vid låga temperaturer”. Om säljaren är osäker bör denne inte göra sådana utfästelser. En utfästelse bör vara konkret och tydlig, och helst skriftlig, om det ör muntligt finns alltid osäkerhet om exakt vad som sagts. Det finns däremot inte någon generell plikt att upplysa om alla problem, även om detta är lämpligt. Men vi upplever problem olika, en del tycker det är ok med låga vintertemperaturer, man tar bara på sig mer. Ibland har säljaren begränsad förmåga till upplysningar, särskilt om det är ett dödsbo, men kan även gälla andra situationer.

• Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Nope ska ta mig tid och svara de flesta frågeställningar som kommit upp i tråden, har kommit mycket matnyttig och intressanta feluppslag. - tack till alla som tagit sig tid.

är föräldraledig och min partner jobbar oregelbundet. På vilket sätt bidrar du till denna tråd just nu?

Vi har inte bestämt oss om vi ska föra detta
vidare, annat är det om det dyker upp en triumfkort som bevisar säljarnas kunskap.
Trevligt att du är kvar i tråden även om många svar är... sisådär.
Gillar det (y)

Ett annat tipps är om du känner nån som är hantverkare att fråga de om vem de rekommenderar på vvs.
Det är ju oftast så att de som är rekommenderade av en kompis som är hantverkare är kompetenta.
Har själv fått tag i både elektriker och vvs:are som är extremt duktiga på det sättet.

Och även om de är dyra som satan så är de värda varje krona och jag pyntar bara det de vill ha.
Har själv varit IT-konsult och vet hur kompetens ska värderas. Högt.
( men med det sagt, det är få hantverkare som jag träffat som jag tycker har den där extra kompetensen som jag är villig att betala mycket för )

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
O Opus skrev:
Mockfjärdshus?
Yes eller elementhus som dem hette då? Låg oavsett i orten Mockfjärd.

M MrDizzy skrev:
Trevligt att du är kvar i tråden även om många svar är... sisådär.
Gillar det (y)

Ett annat tipps är om du känner nån som är hantverkare att fråga de om vem de rekommenderar på vvs.
Det är ju oftast så att de som är rekommenderade av en kompis som är hantverkare är kompetenta.
Har själv fått tag i både elektriker och vvs:are som är extremt duktiga på det sättet.

Och även om de är dyra som satan så är de värda varje krona och jag pyntar bara det de vill ha.
Har själv varit IT-konsult och vet hur kompetens ska värderas. Högt.
( men med det sagt, det är få hantverkare som jag träffat som jag tycker har den där extra kompetensen som jag är villig att betala mycket för )
Tråden blev definitivt mer av en frisk fläkt än jag förväntat mig, detta är ju som att hänga på ett forum innan FB dök upp, många som delar med sig av tankar, erfarenheter och ställer bra frågor. underbart!

Har försökt köra det rejset, De snickare som jag känner är tok-less på alla rörmokare som lovar och lovar och aldrig dyker upp osv, har varit en bygg-bom här i stan i några år så dem har mycket att göra.
Fick ringa 4-5 firmor innan jag hittade en som ville eller hade tid att kolla på jobbet.
Men träffade nog helt rätt, dök upp 2 erfarna rörmokare som granskade och felsökte mitt system innan de gav förslaget om en knäpptank osv.
Sen dess har vi haft ett helt nytt hus, ser fram emot att se hur det fungerar i vinter.

Är en envis gubbe till "gör det självare" men när jag väl tar in hjälp så får det kosta vad det vill så länge det låter rimligt :)

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är värdefullt att TS återkommer här med synpunkter. Många svar går i samma riktning, som innebär att köparens ansvar för undersökning är stort jämfört med säljarens ansvar för upplysning. Ni kan förmodligen inte få ett svar som helt stämmer in på er situation, så ni kan välja att gå till juridiskt stöd. Personligen skulle jag snarare råda er att lägga pengar på uppdatering av värmesystemet. Det finns många källor på internet, men i den som TS anger säga bland annat :

”Säljarens upplysningsplikt innebär inte att den måste berätta allt den vet om bostadens skick, men om köparen ställer en specifik fråga som säljaren har ett svar på får säljaren inte undanhålla svaret från köparen.”

Det innebär i praktiken att det ska finnas en utfästelse från säljaren för att man ska kunna använda den, typ ”värmesystemet fungerar utmärkt vid låga temperaturer”. Om säljaren är osäker bör denne inte göra sådana utfästelser. En utfästelse bör vara konkret och tydlig, och helst skriftlig, om det ör muntligt finns alltid osäkerhet om exakt vad som sagts. Det finns däremot inte någon generell plikt att upplysa om alla problem, även om detta är lämpligt. Men vi upplever problem olika, en del tycker det är ok med låga vintertemperaturer, man tar bara på sig mer. Ibland har säljaren begränsad förmåga till upplysningar, särskilt om det är ett dödsbo, men kan även gälla andra situationer.
Aj, den biten med utfästelse hade jag missat. men intressant svar! Tack för du tog dig tid

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Verkar som TS inte vill ta sig till råd. Jag säger bara "Good luck". Gör vad du vill. Det är din tid och dina pengar.
Alternativt så har TS en ide om vad han ska göra, men vill inte "outa" den då en granne redan klurat ut vem jag är...

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
S skon skrev:
Yes eller elementhus som dem hette då? Låg oavsett i orten Mockfjärd.
Dom hade ett väldigt speciellt värmesystem men det går att få iordning på det oxå

S skon skrev:
Inte ens när säljarna döljer att värmesystemet är defekt och att fastigheten inte kan upprätthålla beboliga temperaturer? Har även fått fatt på en av ägarnas vänner som påstår att

Har inte skrivit på några friskrivningsklausuler, Använde det som ett argument vid mitt första bud (för att slippa budgivning) säljarna var inte intresserade av något sådant.

Storyn är den att det bodde ett par här som var sambos (inte gifta), huset var skriven på tjejen och när hon gick bort 2008 så ärvde ungarna huset, Farsan bodde kvar i några och och blev dement och flyttade in på hemmet, då sålde ungarna fastigheten utan hans vetskap. Är lite sugen på och gå in på hemmet och höra med honom då han förfarande är vid liv.
Sedan 08 har det genomförts minst 5 åtgärder på värmeanläggningen, bla byte av slangpaket, cirkulationspump osv. detta är sånt jag fått reda på efter köpet.
Låter som om du/ni har köpt huset utan budgivning och till ett (mycket?) förmånligt pris?

Hur mycket billigare i procent var ert köp jämfört med köp av jämförbara fastigheter i närheten? - kolla på Booli för att se slutpriser.

Om det är så att ert köp låg 30-40% lägre än jämförbara fastigheter så borde ni kunna ana att det finns saker att reparera.

Jag köpte en nybyggd villa för över 15 år sedan och vi blev tvungna att riva förstutrappan och balkongen ovanpå efter enbart 9 år. Nu är det bryggvirke som inte kan ruttna. (y)

Att ägaren innan inte byggde den delen ordentligt från början var förvånande då resten av kåken var väldigt välbyggd och påkostad, men vi försökte inte få någon delersättning av kostnaden som gick på runt 70.000 då 2014. Dels för att vi hade köpt fastigheten till ett relativt förmånligt pris och dels för att vi kunde stycka av mark och sälja.

Men huset hade kanske istället varit ute länge till försäljning och ingen var intresserad? Då förstår jag er lite mer, men betänk att att det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt. Har ni otur kan det kosta betydligt mer än det smakar…

Mvh

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H HilleviHansson skrev:
Hej
Kontakta mäklarfirman.
Har precis bråkat själv med Anticimex och dolda fel på 3 punkter. Verkar vara lättare att vinna på lotto än att få igenom ett dolt fel. Enligt Anticimex ska man t.ex ta bort all isolering runt rören till värmepumpen vid besiktning, så trasiga rör som läcker när man fyller på glykol är INTE dolt fel.
Mitt egna försäkringsbolag säger att pumpen är 11 år gammal och därför åldersavskriven.
Gå på mäklarbyrån med allt vad du har!

QUOTE="skon, post: 4987022, member: 373917"]Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.
[/QUOTE]
Ja dolda fel är svåra att få igenom som köpare, då din undersökningsplikt är omfattande. Du måste visa att säljaren känt till felet, eller borde känt till felet. Och oftast ät då felet så tydligt att du som köpare ser det. Det bästa är att ta in en egen besiktningsman och lägga det ansvar på besiktningsmannen och därmed kan du klämma besiktningsmannen på detta som oftast har en ansvarsförsäkring hos ett försäkringsbolag

H Hocke68 skrev:
Ja dolda fel är svåra att få igenom som köpare, då din undersökningsplikt är omfattande. Du måste visa att säljaren känt till felet, eller borde känt till felet. Och oftast ät då felet så tydligt att du som köpare ser det. Det bästa är att ta in en egen besiktningsman och lägga det ansvar på besiktningsmannen och därmed kan du klämma besiktningsmannen på detta som oftast har en ansvarsförsäkring hos ett försäkringsbolag
Nej, dolda fel behöver definitivt inte varit kända av säljaren.

• Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.