K Kontoristen7 skrev:
Jag skulle tro att ditt problem löser sig om du sätter in större element som kan avge högre effekt vid de låga framledningstemp som pumpen ger.
Vi fick felkoder för "för hög temp på returen" på vår VP pga att elementen var små, enkelradiga och dimentionerade för oljepanna med högre framledningstemperatur.
Efter vi bytt till större och dubbelradiga så fick vi bättre temp och inga felmeddelanden.
Låter som en annan felkod än som sköts här, här var diffen för stor på det han skicka ut och fick tillbaka. Ibland pumpa den ut 70c vatten samtidigt som returen var 32c, vid 20c diff så larmar den och sen nödstoppar den.
funkar super hitills med knäpptanken utan några bekymmer, inga loggade fel alls, ser fram emot när det blir kallare än -5
 
P polaris78 skrev:
Om felkoden ang för stor tröghet i systemet om det är på elementrörskretsen vilket väl är mest troligt pga enrörsystemet så är det ju viktigt att ingen papphatt har vridit igen termostaterna utan se till att dessa är fullt öppna och att ingen element termostat har hängt sig i stängt läge.. vanligt när det är sommar och varmt att nån tycker det är varm och vrider igen termostaten.. har man enrörsystem och värmepump så är det nog full gas fullt öppet på alla termostater vid elementen som gäller och totalförbud för alla i familjen att röra dom..

Sen att värmepumpar i olika hus orkar olika mycket kyla innan det blir ren elpatrondrift är normalt och att folk är dumsnåla vid installation och vill ha en så billig offert som möjligt får många att välja en värmepump i minsta laget och två identiska hus med likvärdig belastning men där den ena valt 40 m extra borrhål och ett eller två snäpp större pump kan ju ge skillnaden att elpatronen i värmepumpen startar vid -3 i det enda huset och vid -18 i det andra.. vad det gör för skillnad på elräkning i dagens elpriser behöver vi knappast gå igenom men troligen har huset med liten värmepump mer än dubbel elräkning eller tredubbel en kall vintermånad..

Så även om ett enrörsystem såklart är ett fungernade värmesystem så är det ju inte optimalt med ett lågtemperatur system som värmepump.. enrörsystemen uppfanns i en tid man körde olja och hade 60-70 grader rakt ut på elementen medans bergvärmepumps system behöver störrre element och det är en stor fördel om det istället räknas på att bara köra ut 40 grader på elementen som max

så man borde nog bygga om med större element och börja bygga om med tvårörsystem istället för bättre värmekomfort och bättre reglering och effektivare funktion med värmepump.. ibland OM element är i bra skick så kan man ju flytta element så man bara behöver några nya.. man köper nya större där man har störst element och så flyttar man så alla rum får större element och ibland finns det ju möjlighet att kombinera med nåt extra element på nån plats.

Ofta med enrörsystem så skruvar folk igen en termostat i tex sovrummet eller liknande där man inte vill ha så varmt med resultatet att det blir stopp i hela elementslingan och ingen eller dålig värme i huset..
Alla termostater måste vara öppna med enrörsystem precis som gamla adventljustakar ta ur en lampa så slocknar alla samma här stäng en termostatventil och alla element förlorar vattenflödet och därmed värmekapacitet

hoppas det gav nån en aha upplevelse
Tack för ett välskrivet inlägg, la det som favorit ifall någon annan hamnar i likande sits.

Japp märkte det där med termostaterna the ”hard way” då jag första vintern fick för mig att optimera/trimma värmen till de ytor vi vistades på… blev kallare i hela kåken. Röck dem sen och kollade ventilerna gick fritt. Har googlat massor av snålhet och min övertygelse att det skulle gå och fason på det utan ingrepp.

har varit lite fundersam över effekten på elementen i vissa rum, förstår inte hur dem räkna
Då ett litet rum har ett lika stort element som ett betydligt större.
 
S skon skrev:
har varit lite fundersam över effekten på elementen i vissa rum, förstår inte hur dem räkna
Då ett litet rum har ett lika stort element som ett betydligt större.
En radiator som sitter sist i slingan måste automatiskt vara större än en som sitter först i slingan för att avge samma värmeenergi.
 
  • Gilla
Lemans och 1 till
  • Laddar…
@Demmpa länkade tidigare till många nyttiga dokument https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446

Idag läste jag Handbok 3 från IMI TA och fick mycket bättre förståelse för en massa väsentliga detaljer som jag inte riktigt hade förstått tidigare. Alla som vill förstå hur radiatorsystemet fungerar och trimmas in bör läsa dessa dokument.

Att köra Purmo Calculator som jag tidigare har tipsat om ger också en väldigt bra förståelse för radiatorsystemets funktion och husets effektbehov. När man har matat in alla data om sitt hus så är det mycket enkelt att förändra parametrar och direkt få resultatet.
 
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
Det går utmärkt att be att få köra grejorna och se med egna ögon. Det gjorde jag när jag köpte kåk. Jag begärde att ägaren slog på värmen och visa så att det gick att få en uppfattning om funktionen.
Om ägaren som i ditt fall inte bott i kåken och vet hur det fungerar får man ju ta dit någon som vet. Lämpligen en besiktningsgubbe eller annan vvs- kunnig. Som sagt undersökningsplikten är långtgående och den stöder inte förväntningar i någon större utsträckning.
Man måste tyvärr vara jäkligt kritisk när man köper beg kåk på samma sätt som beg bil.
Bara för att någon bott i huset man köper går det inte att förvänta sig att deras uppfattning om standard stämmer med ens egen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Om felkoden ang för stor tröghet i systemet om det är på elementrörskretsen vilket väl är mest troligt pga enrörsystemet så är det ju viktigt att ingen papphatt har vridit igen termostaterna utan se till att dessa är fullt öppna och att ingen element termostat har hängt sig i stängt läge.. vanligt när det är sommar och varmt att nån tycker det är varm och vrider igen termostaten.. har man enrörsystem och värmepump så är det nog full gas fullt öppet på alla termostater vid elementen som gäller och totalförbud för alla i familjen att röra dom..

Sen att värmepumpar i olika hus orkar olika mycket kyla innan det blir ren elpatrondrift är normalt och att folk är dumsnåla vid installation och vill ha en så billig offert som möjligt får många att välja en värmepump i minsta laget och två identiska hus med likvärdig belastning men där den ena valt 40 m extra borrhål och ett eller två snäpp större pump kan ju ge skillnaden att elpatronen i värmepumpen startar vid -3 i det enda huset och vid -18 i det andra.. vad det gör för skillnad på elräkning i dagens elpriser behöver vi knappast gå igenom men troligen har huset med liten värmepump mer än dubbel elräkning eller tredubbel en kall vintermånad..

Så även om ett enrörsystem såklart är ett fungernade värmesystem så är det ju inte optimalt med ett lågtemperatur system som värmepump.. enrörsystemen uppfanns i en tid man körde olja och hade 60-70 grader rakt ut på elementen medans bergvärmepumps system behöver störrre element och det är en stor fördel om det istället räknas på att bara köra ut 40 grader på elementen som max

så man borde nog bygga om med större element och börja bygga om med tvårörsystem istället för bättre värmekomfort och bättre reglering och effektivare funktion med värmepump.. ibland OM element är i bra skick så kan man ju flytta element så man bara behöver några nya.. man köper nya större där man har störst element och så flyttar man så alla rum får större element och ibland finns det ju möjlighet att kombinera med nåt extra element på nån plats.

Ofta med enrörsystem så skruvar folk igen en termostat i tex sovrummet eller liknande där man inte vill ha så varmt med resultatet att det blir stopp i hela elementslingan och ingen eller dålig värme i huset..
Alla termostater måste vara öppna med enrörsystem precis som gamla adventljustakar ta ur en lampa så slocknar alla samma här stäng en termostatventil och alla element förlorar vattenflödet och därmed värmekapacitet

hoppas det gav nån en aha upplevelse
Jag har idag ett enrörsystem och eldar med ved. Pannan är 22 år och tanken var att byta till ett borrat hål med värmepump.

Mitt system shuntar ut 65 gradigt vatten när det är närmare 10 minus ute.

Eftersom att en värmepump ger ca 55 grader, betyder det då att en elpatron går in och värmer de sista 10 graderna för att komma upp i 65 grader?
 
P Putte 9497 skrev:
Jag har idag ett enrörsystem och eldar med ved. Pannan är 22 år och tanken var att byta till ett borrat hål med värmepump.

Mitt system shuntar ut 65 gradigt vatten när det är närmare 10 minus ute.


Eftersom att en värmepump ger ca 55 grader, betyder det då att en elpatron går in och värmer de sista 10 graderna för att komma upp i 65 grader?
jag tror dom nya pumparna går högre än 55 grader, 60 iallafall, gissar jag på. Någon annan kanske har bättre koll.
Jag kör ut 38 grader vid noll med mitt ettrörssytem från 1971. Det verkar inte som alla gamla ettrörsystem var gjorda som högtempsystem?
 
M Mapet890 skrev:
jag tror dom nya pumparna går högre än 55 grader, 60 iallafall, gissar jag på. Någon annan kanske har bättre koll.
Jag kör ut 38 grader vid noll med mitt ettrörssytem från 1971. Det verkar inte som alla gamla ettrörsystem var gjorda som högtempsystem?
Men vad hade du för uppvärmning när huset var nybyggt?
 
P Putte 9497 skrev:
Men vad hade du för uppvärmning när huset var nybyggt?
Original måste det varit oljepanna, sen ved, pellets och nu bergvärme sen 2020
 
P Putte 9497 skrev:
Jag har idag ett enrörsystem och eldar med ved. Pannan är 22 år och tanken var att byta till ett borrat hål med värmepump.

Mitt system shuntar ut 65 gradigt vatten när det är närmare 10 minus ute.

Eftersom att en värmepump ger ca 55 grader, betyder det då att en elpatron går in och värmer de sista 10 graderna för att komma upp i 65 grader?
Att du shuntar ut 65 gradigt vatten betyder ju inte att det behövs så varmt vatten. Det kan fungera med lägre temperatur om det justeras in bra. Med ved vinner man ju inget på att hålla nere framledningstemperaturen.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Jag har idag ett enrörsystem och eldar med ved. Pannan är 22 år och tanken var att byta till ett borrat hål med värmepump.

Mitt system shuntar ut 65 gradigt vatten när det är närmare 10 minus ute.

Eftersom att en värmepump ger ca 55 grader, betyder det då att en elpatron går in och värmer de sista 10 graderna för att komma upp i 65 grader?
ja det beror ju såklart på om man måste hålla 65 gradigt vatten ut på elementen för att klara en kall vinterdag eller om det räcker med 45 grader även en kall vinterdag för att orka hålla värmen i huset..
Om man behöver mer temperatur än värmepumpen vill ge utan elpatronstöd så finns det ju stora vinster att bygga om sitt värmesystem och sätta upp fler element eller större element eller flytta runt elementet så man sätter dit större element på många platser för att kunna sänka den behövda framledningstemperaturen.

Så du kan ju laborera och prova att sänka framledningstemperturen för att se om det verkligen behövs så hög temperatur. ibland är det bara ingen som brytt sig om att ändra det och ibland är det så illa att element och så är i minsta laget för lägre framledningstemperatur
 
P Putte 9497 skrev:
Jag har idag ett enrörsystem och eldar med ved. Pannan är 22 år och tanken var att byta till ett borrat hål med värmepump.

Mitt system shuntar ut 65 gradigt vatten när det är närmare 10 minus ute.

Eftersom att en värmepump ger ca 55 grader, betyder det då att en elpatron går in och värmer de sista 10 graderna för att komma upp i 65 grader?
Nej, man byter ut till effektivare radiatorer eller stoppar helt enkelt in några till så att man kan köra med 45-50c vid sen utetemperaturen. Ingen med värmepump vill frivilligt producera 65c vatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nej, man byter ut till effektivare radiatorer eller stoppar helt enkelt in några till så att man kan köra med 45-50c vid sen utetemperaturen. Ingen med värmepump vill frivilligt producera 65c vatten.
nja... Nibes nya Luft/vatten värmepump S2125 ska klara att köra 75C ut.
Och kunna leverera 65C framledning vid -25C
Tror att det är gör att de kör propan som värme/köld-medie i pumpen som gör att de kan skrämma upp så höga temperaturer
 
Även om moderna värmepumpar kan producera 65 grader så får man bättre verkningsgrad och längre livslängd på värmepumpen om man kan hålla en lägre temperatur.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
nja... Nibes nya Luft/vatten värmepump S2125 ska klara att köra 75C ut.
Och kunna leverera 65C framledning vid -25C
Tror att det är gör att de kör propan som värme/köld-medie i pumpen som gör att de kan skrämma upp så höga temperaturer
Det flesta bättre märken har kunnat leverera 60c+ vid -20 i 10 år.A
Att den kan leverera några kW till 75c vid låga temperaturer är till för nödlösningar och för utbyte av vedanläggningar eller gaspannor (tyska och brittiska marknaden), sedan är nog rådet att byta radiatorer.
Ingen vill köra höga temperaturer för man får kass cop och dålig ekonomi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.