38 972 läst · 115 svar
39k läst
115 svar
köpråd: Sticksåg
Med limpan kan du såga uppochner. Det blir betydligt lättare att följa streck och du kan ha fin-sidan upp när du sågar utan att det flisar sig så.
Sågar du från "rätt" håll så är det väl egentligen lättare att hålla i en vanlig sticksåg.
Sågar du från "rätt" håll så är det väl egentligen lättare att hålla i en vanlig sticksåg.
Limpa.Mattias_Jo1 skrev:
Du får, enligt mig, bättre precision på sågningen, mindre vingelrisk, håller i närmare sågens tyngdpunkt.
Samt möjlighet att såga underifrån (fula snittytan hamnar mot sågen, och du ser linjen/markeringen du sågar efter utan problem).
%uellt blir det ju lite skillnad, men jag är rätt att du får samma? %ella minskning i sågresultatet.e3henri skrev:
Jag förstod inte hur stor användning man kan ha av en bra sticksåg innan jag skaffat min första, som var en Bosch GST135CE (limpmodell med helt ok bladstyrning).
AEG håller nog inte högre klass än grön Bosch, tyvärr, snarare tvärtom.
Känns limpan obekväm i handen kan det ju vara värt att klämma på några andra fabrikat av limpor.e3henri skrev:
Men är det bara en ovan känsla är mitt råd att köra på GST90´n.
Inte obekvämt, men ovant att inte ha "avtryckaren" i handtaget.Känns som man måste byta grep mellan att man startar sågen och ta den i sågposition, men jag kanske tänkte fel. Med handtag så håller man ju rätt direkt.
Får väl sova på saken
Får väl sova på saken
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Jag har en AEG (ngt äldre blå variant, typ 5-6 år) den har både limpa och "handtag" - så den funkar för både vanlig och uppochned sågning.
Är jätttenöjd hitills iaf
/K
Är jätttenöjd hitills iaf
/K
Produkter som diskuteras i tråden