H
Festool kör en höstdrive med sin sticksåg. Bra pris samt 25 blad medföljer.

Såg att Clas Ohlsson säljer en AEG ST 700 E för 899:-, är det en bra maskin?

ja, är helnöjd med min!

Leffe skrev:

Leffe skrev:
Det er en svært god sag for den prisen.

Leffe skrev:
Kör dom fortfarande ra på den mao :)
Jag är iaf helnöjd med min.
/K

klaskarlsson skrev:
Kör dom fortfarande ra på den mao :)
Jag är iaf helnöjd med min.
/K
Fast inte halva reapriset dock, jag betalade 450 spänn för min :D (som dock ska bli födelsdagspresent till svärfar) Själv har jag en Bosch 135:a

foppa72 skrev:
Fast inte halva reapriset dock, jag betalade 450 spänn för min :D (som dock ska bli födelsdagspresent till svärfar) Själv har jag en Bosch 135:a
Jo jag hittade också den för 1/2 reapriset - men tydlige är det en lång "normalrea" (899 istf 1300) :)

/K

Ångrar två saker senaste året:

1) Att jag inte köpte TVÅ AEG:s excenterslip för 250 spänn styck i st f bara en, så att jag sluppit släpa den till lantstället.

2) Att jag inte köpte en sticksåg för 450 pix.

Jag var nämligen av en slump inne på Clas Ohlson just när de öppnat första dagen på halvaprisetpåreaprisetrean, så båda grejorna fanns fortfarande kvar, flera stycken av varje, men jag hade en tokig treåring på axlarna och hade lite svårt att fokusera....

Men 900 spänn är fortfarande mycket såg för pengarna, såvitt jag kunde se när jag pillade på den i butiken.

Det fick bli AEG-sågen för 899:-. Men den fanns inte kvar i butiken hos Claes Ohlson, utan fick beställas per postorder. Under tusenlappen allt som allt. Inte jättebilligt, men det är ju en sak man har användning av några år förhoppningsvis.

P
Uppdatering:
Efter mer användande av GST135:an så kan jag konstatera att det är den hittills bästa sticksågen jag kört.

Min erfarenhet baserar sig på Bosch GST85PE, den äldre 60:an, Makita 4341, Festool PS300EQ, Bosch GST120 och 135:an.

För att bespara mig själv en hel del skrivande så kan jag konstatera följande; samtliga är bra sticksågar - men med vissa förbehåll.

Bosch GST85PE är ju egentligen kanon, prisvärd, slitstark och med relativt god precision. Nackdelen är ju att den inte har mjukstart eller snabbfäste.
Dammsug är ingen viktig parameter för mig så det utelämnar jag helt. En riktig arbetshäst. Sparkar lite vid instickssågning men håller mycket bra. Om man klarar sig utan snabbfäste och störst sågdjup är den ett mycket bra köp för pengarna.

Makita 4341 är välbalanserad med bra grepp men större än den ser ut. Faktum är att LED-belysningen är mycket användbar och mer än en gång har jag varit tacksam för den "innovationen". Nackdelar: klarar inte kurvtagning då bladet lätt hoppar ur styrrullen - även i tunnare material. Styrrullen är sämst av alla jag använt och jag kan inte rekommendera Makitan.
Dåligt dammutsug.

Festool PS300EQ:
Älskad av många och bäst systemmöjligheter. Lite halkig i greppet och känns tung men är hyfsat kompakt. Den går mycket bra men har sina brister och det är bland annat att den inte sågar speciellt bra i tjockare material - trots rätt blad och bladstyrning som de skryter med. Sanningen/verkligheten är att den gärna skevar i tjocklekar över 30mm (mjukt trä) och redan vid 22mm (hårt trä). I hårt trä, 22mm och djupare med parallellanslag fungerar den inte bra alls. Dessutom vibrerar den ganska kraftigt även vid enklare sågning och känns inte lika smidig i sågningen som Bosch GST135 eller Makitan. En såg som ger fina snitt i de flesta material - dock med reservation för att den inte klarar vinkelräta snitt i tjockare material. Jag vågar inte använda den för det längre utan sågar hellre för hand eller med Bosch GST 135:an.
Slutsats: en dyr maskin som klarar tunnare material och enklare bänkskivesågningar, men inte mer. Inte prisvärd. Dock den enda som fungerar "bra" med dammutsug.

Bosch GST 135:
Samma prisklass eller lite billigare än Makitan. Tung, men känns inte klumpig. Bra bladstyrning där man kan välja om man vill klampa fast bladet eller inte. Låg vibration vid sågning och mycket goda prestanda i tjockare material. Tar man det lugnt kan man såga mycket tjockt och med kurvtagning och fortfarande klara vinkelräta snitt tack vare en lyckad bladstyrning. Inga egentliga nackdelar förutom tyngden. Bra pris och "bäst" prestanda av alla jag jobbat med. Har ej testat dammutsuget.

Bosch GST120: samma maskin som ovan med lägre prestanda och utan bladstyrningen. Skillnaden är att den inte klarar vinkelräta snitt och kurvtagning lika bra som 135:an. I övrigt solid och låg vibration vid sågning i tuffa material. Liten prisskillnad mot 135:an och jag rekommenderar den inte då man för ca 200kr till får bättre prestanda och bättre bladstyrning.

Har även kikat på AEG/Milwaukee och Hitachi men "avfärdat" dem då de påminner om de sämre maskinerna i bladstyrningen i uppbyggnaden och vid "torrtest" har bladet släppt enkelt ur styrrullen och jag inte skulle köpa dem otestat då jag misstänker att de inte klarar kurvtagningen som 135;an, eller ens lika bra som Festool.

En som jag vill testa är Mafell P1cc, med specialbladet på (dubbelblad), men har inte sett någon ännu.

Sticksågen är ju ingen finlirssåg men med Bosch GST 135:an törs jag ge mig på lite fetare sågningar med förtroende.

/ Henrik

Redigerat av moderator:
Utmärkt genomgång henrik - mycket intressant!

Tack för en bra genomgång, Henrik! Kul att du tittar in ibland. Annars ser man dig mest på FOG. Jag har för mig att någon här på forumet hade beställt en P1cc. Det skall bli mycket intressant att få höra om den petar ned 135:an från tronen.

mattiasp skrev:
Tack för en bra genomgång, Henrik! Kul att du tittar in ibland. Annars ser man dig mest på FOG. Jag har för mig att någon här på forumet hade beställt en P1cc. Det skall bli mycket intressant att få höra om den petar ned 135:an från tronen.
Ikke si sånt, da kan det hende jeg må kjøpe ny stikkis om Bosch ikke blir best lengre :surprised:

Blir ett rejält trådlyft här, men jag orkar inte starta en tråd...
Velar mellan en Bosch gst 160ce och en Hitachi CJ160VA

Någon som testat dem och kan peta mig i rätt riktning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.