P
Kan varmt rekommendera blå Bosch GTS 120. Har gått över från att använda Festool PS300 till denna, som jag tycker sågar bättre i tjockare material.
En mycket fin såg till ett mycket bra pris (2195 på Jula). Modellen verkar inte många känna till. Bosch 135 har enligt reparatörs uppgift en felkonstruktion som gör att den kan gå sönder invärtes om bladet fastnar eller slår i något hårt.

120an är säkert en jättebra såg men den är som sagt svår att motivera då den bara kostar en hundring mindre än 135an. Antagligen är den överprissatt i Sverige. Hade den kostat 16-1700 kanske den varit en större hit.

pingvinlakrits skrev:
Kan varmt rekommendera blå Bosch GTS 120. Har gått över från att använda Festool PS300 till denna, som jag tycker sågar bättre i tjockare material.
En mycket fin såg till ett mycket bra pris (2195 på Jula). Modellen verkar inte många känna till. Bosch 135 har enligt reparatörs uppgift en felkonstruktion som gör att den kan gå sönder invärtes om bladet fastnar eller slår i något hårt.
120n saknar bladstyrningen som 135an har, kanske är det som kan ställa till det?
Dock har jag inte upplevt några bekymmer själv med 135an, eller läst om några problem.

H
pingvinlakrits skrev:
Låter konstigt att Festool inte skulle såga snyggt i tjockt material. Vad använder du för sticksågsblad?

Bezt skrev:
Ja man tvingar ju inte folk att bjuda och beskrivningen av varan är bra, det är ju värre när de säljer piratgrejer med riktiga proffsmärken på och lurar folk.

Såg på bilderna att jag inte fick med någon manual till min, har ni fått med manual till er AEG?
Jag fick en manual till min iaf...
Men i värsta fall kanske du kan ladda ned den på nätet - det var ju inte direkt rocket-science att klura ut hur man använde den annars :)

Snabbfästet hade varit mumma att ha - undrar hur mkt ett sånt kostar som reservdel ? :)

/K

Det verkar vara lite mer som skiljer än endast färgen på AEG ST 700 E. Den blå verkar desutom blivit en skruvdragare om man tittar på kategorin ;-)

Pendelsticksåg AEG ST 700 E proffsmaskin i kraftigt utförande med elektronisk konstantfarthållning och mjukstart. Ergonomiskt grepp som minskar vibrationer. Justerbar bottenplatta. Ställbar pendelrörelse i 4 steg. Fixtec fäste för nyckellösa bladbyten. Steglös hastighet 600-2700 slag/min. Sågkapacitet: trä 110 mm, stål 10 mm. Effekt 705 W. Sågblad fäste T. Levereras med sågblad, dammsugaradapter och väska. Vikt 2,3 kg
Verktyg & Maskiner > Maskiner > Elsågar > Sticksågar
1 599,00 PENDELSTICKSÅG AEG ST 700 E 40-7049
Kategori: Produkter, Elsågar: Sticksågar

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134163146

Pendelsticksåg AEG ST 700 E
Pendelsticksåg AEG ST 700 E proffsmaskin i kraftigt utförande. Justerbar bottenplatta. Ställbar pendelrörelse i 4 steg. Steglös hastighet 600-2700 slag/min. Sågkapacitet: trä 110 mm, stål 10 mm. Effekt 700 W. Sågblad fäste T. Levereras i väska. Vikt 2,2 kg
Verktyg & Maskiner > Maskiner > Skruvdragare
899,00 (1 299,00) PENDELSTICKSÅG AEG ST 700 E

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=70100918

Har själv köpt en AEG ST 700 E på rean och den fungerar utmärkt. För ungerfär en vecka sedan var jag i Clas Ohlsons butik i Falun och såg att dom hade fått in den oranga modellen.
På omslaget till väskan så ser det ut som om den nya har fått aluminiumsula med snabbjustering, men samma fäste på bladet som den gamla blå, dvs med skruv. Nyfiken som man är öpnnar jag väskan och finner att den nya oranga saknar snabbfäste för sulan och sulan är i plåt. Den är alltså exakt likadan som den blåa (förutom färgen då..).

Att den nya har nyckellåst bladbyte stämmer alltså inte, ialla fall inte på maskinen i Falun. Intressant kvalitetskontroll av AEG och Clas Ohlson...

P
Nimajneb: kanske det, det beror på vad man betalar för sin såg. ;)
Gamla GST 85:an kostar ju runt 1600-1700kr och det är den ju värd tycker jag. Lägg på en femhundring så får du större kapacitet, smidigare vinkling av sulan och snabbyte på bladet - helt ok tycker jag.

HokanP: rätt blad för ändamålet ;) nä men seriöst; en sticksåg är ju inget superprecisionsverktyg om man ska kapa ner tjockare material. Självklart med rätt och nytt blad. Eftersom den inte fixade att hålla 90 grader med rekommenderat blad så provade vi flera olika blad; Festool, Hilti och Bosch och flera av den sistnämnda.

Festool är jättebra, har kört hårt med dem och är inte missnöjd egentligen, tycker bara att Boschen är bättre och sågar jämnare och lugnare. Snittytan från Festool är ju suverän. Problemet med Festoolen är att den avviker lite från 90 grader mot slutet av kapningen och ibland lite i början och sedan åt andra hållet åt slutet vid kapning i tjockt material. Då har vi testat tre olika Festool och ingen av dem höll exakt 90 grader vid kapning av 45x120 byggreglar - trots sin skrytfina bladstyrning. Festoolen blir lite skakigare än Boschen i sågning av tjockare material dessutom.

Jag har mer än min beskärda del av Festoolgrejer och de jag har kvar är det bästa jag haft råd med i sin kategori, jag tycker bara att PS300 inte hör till den gruppen - utan att för den skull vara en dålig produkt.

Min kollegas 15 år gamla Bosch GST/GT60 sågar i korrekt vinkel i alla tjocklekar och den är "referens" och även om den är klart klenare så håller den spec. Man får inte ha så bråttom bara.

Redigerat av moderator:
pingvinlakrits skrev:
Gamla GST 85:an kostar ju runt 1600-1700kr och det är den ju värd tycker jag. Lägg på en femhundring så får du större kapacitet, smidigare vinkling av sulan och snabbyte på bladet - helt ok tycker jag.
.
Vad jag menade var att sågen inte är värd 2200kr då du kan få en 135a för 2300.

Kollade även upp vad den kostar i UK och här kostar den 1100-1200kr och har ett prisavstånd på ung 7-800kr till 135an vilket låter rimligt.

Därför menar jag att den borde kosta 1600-1700 i Sverige som mest, även om det fortfarande är dyrt.

P
Nimajneb: oj! Det var riktigt billigt! Då hade jag köpt två...

Ja, då håller jag med dig där. Då borde gst85:an kosta runt tusenlappen, 120:an runt 1500 och 135:an som den gör.

H
pingvinlakrits skrev:

HokanP: rätt blad för ändamålet ;) nä men seriöst; en sticksåg är ju inget superprecisionsverktyg om man ska kapa ner tjockare material. Självklart med rätt och nytt blad. Eftersom den inte fixade att hålla 90 grader med rekommenderat blad så provade vi flera olika blad; Festool, Hilti och Bosch och flera av den sistnämnda.

Festool är jättebra, har kört hårt med dem och är inte missnöjd egentligen, tycker bara att Boschen är bättre och sågar jämnare och lugnare. Snittytan från Festool är ju suverän. Problemet med Festoolen är att den avviker lite från 90 grader mot slutet av kapningen och ibland lite i början och sedan åt andra hållet åt slutet vid kapning i tjockt material. Då har vi testat tre olika Festool och ingen av dem höll exakt 90 grader vid kapning av 45x120 byggreglar - trots sin skrytfina bladstyrning. Festoolen blir lite skakigare än Boschen i sågning av tjockare material dessutom.

Jag har mer än min beskärda del av Festoolgrejer och de jag har kvar är det bästa jag haft råd med i sin kategori, jag tycker bara att PS300 inte hör till den gruppen - utan att för den skull vara en dålig produkt.

Min kollegas 15 år gamla Bosch GST/GT60 sågar i korrekt vinkel i alla tjocklekar och den är "referens" och även om den är klart klenare så håller den spec. Man får inte ha så bråttom bara.
Ska inte säga emot dig, har inte sågat tjockare än 35 mm och det gick bra. Men det låter konstigt, som du nämnde, det skryter över sin bladstyrning. Även bladen gör ju sitt till bra resultat. Köpe Irwin på blocket och de är mycket bra. Som att såga i smör jämfört med t.ex. Pirana eller vad de heter.

johanzz
har clasolle höjt priset på den utgående blå modellen nu ??

Redigerat av moderator:
P
hokanp: nä, det ör ju inte så ofta man sågar tjockare än 35mm. Ska man finsåga upp till den tjockleken ger Festool ett mycket fint resultat. Har som sagt använt Festool ett tag och tycker de är finfina och rekommenderar dem, men inte som byggsåg.

Makita 4341 (?) hade jag ett kort tag och den sågar fint i tunna material men den hade en dålig bladstyrning för det ändamål jag använder sticksågen till mest. (Instick och urtag)

Hade jag haft ännu mer användning för en sticksåg hade jag haft en Bosch GST 135:a också, för grövre byggjobb. Nu klarar jag mig fint på 120:an och dyker det upp problem med den så avrapporterar jag på forumet. Jag försvarar ingen produkt som inte gör jobbet. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.