115 629 läst · 227 svar
116k läst
227 svar
Köparen kräver STORT skadestånd eller återköp av villa
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 430 inlägg
Och fuktproblem uppstår inte på några veckor. Golvet kan vara dåligt även om ventilationen varit igång konstant
Håller med dig, spot on MEN bortsett från punkt 1. Ge ingen förklaring till vad eller varför eller hur. Förklara bara att du bestrider samtliga krav. Motivering och bevis tas i tingsrätten. Ev strategi som du kommer använda vid förhandligen behöver och skall du inte upplysa om i bestridandet. Man tenderar att ge för mycket information för att få slut på stressen, Vid fel formulering kan det användas mot dig i ett senare skede.H hugosell skrev:Rekommendation
- Bestrid kraven skriftligen: Hänvisa till köparens undersökningsplikt och att ni inte känt till problemen.
- Kontakta en jurist: För att säkerställa att ni agerar korrekt och skyddar er juridiskt.
- Dokumentera allt: Spara alla handlingar från er tid som ägare samt kommunikationen med köparen.
Slutsats: Köparens krav verkar svaga, och en juridisk tvist skulle troligen falla till er fördel.
Du har två alternativ, du vet mkt väl skick o status på huset. Nu handlar det bara om juridik.
1.Fortsätta spela blond och bedyra er oskuld.
2.Spela in en jurist som har till uppgift att lägga ansvaret på besiktningsmannen och därmed flytta över ansvaret till köparen och dennes undersökningsplikt. Beroende på protokollet så kommer köpare o besiktningsman att få reda ut ansvaret.
Hursom, sjukt fult när folk säljer hus med såna här fel och sen ska spela ovetande.
2.Spela in en jurist som har till uppgift att lägga ansvaret på besiktningsmannen och därmed flytta över ansvaret till köparen och dennes undersökningsplikt. Beroende på protokollet så kommer köpare o besiktningsman att få reda ut ansvaret.
Hursom, sjukt fult när folk säljer hus med såna här fel och sen ska spela ovetande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 430 inlägg
Det enda en säljare eventuellt gjort fel är ifall man avsiktligt dolt allvarliga fel man vet om i huset.T Torben61 skrev:Du har två alternativ, du vet mkt väl skick o status på huset. Nu handlar det bara om juridik.
Bara för att köparna ångrar sig (krav på återköp tyder på det) eller köpt sig mer renoveringsbehov än dom förväntat sig betyder det inte att säljaren gjort något fel. I Sverige lever vi ofta i någon tro att allt måste utföras på ett specifikt väldigt bra sätt som är godkänt av överförmyndaren.
Säljarens enda fel i detta skall då vara att han stängt av golvventilationen under besiktningen/tillträde och det finns inget som tyder på att denna tillfälliga avstängning orsakat något problem.
Köparen vet kanske inte ens om att golvet var ventilerat vid köp och då bör tanken och förväntningen varit att det är en riskkonstruktion med uppreglat golv på oisolerad platts. All inredning i källare kan man i viss mån betrakta som riskkonstruktion
Medlem
· Stockholm
· 4 264 inlägg
Vad skulle skälet till att avsiktligt stänga av ftx vid tillträdet vara?Workingclasshero skrev:
Jag kan varken jag rätt eller fel om det. Vi diskuterar olika möjliga sanningar.Nissens skrev:
Enligt TS stängde hen av fläkten vid filterbyte och glömde att sätta på den igen.K karlmb skrev:
Har du inte ens läst TS inlägg?
TS säger att hen stängde av fläkten, och du tror inte på det. Rätt märkligt.K karlmb skrev:
De flesta inser nog att TS vet bäst.
Detta är ett mycket klokt råd.E Eld skrev:
Ge er absolut inte in i några byggnadstekniska diskussioner. Kom ihåg : Allt ni säger kan och kommer att användas emot er. Gäller även allt ni ev skriver i detta forum.
Suck
Dessa eviga frågeställningar kring dolda fel är förvisso underhållande läsning men hur xxx hamnade vi här?
Varför skall ansvar för all världens brister alltid läggas på någon annan än att inse att det oftast är ens egen inkompetens som är orsaken?
Personligen tycker jag att de flesta regler kring dolda fel och eventuella garantikrav på begagnade hus, bilar och andra varor skulle kunna skrotas helt.
Då fick alla räkna med det värsta och hantera det utifrån sitt eget utgångsläge. Samtidigt skulle de som erbjuder någon form av garanti ha en kraftig konkurrensfördel.
Jag blev inte förvånad när jag läste en undersökning om vilka saker som var ”köptrigger” för olika åldrar där ordet ”garanti” påverkade yngre människor (under 35 år) mer än äldre..
/ Björkskär
Dessa eviga frågeställningar kring dolda fel är förvisso underhållande läsning men hur xxx hamnade vi här?
Varför skall ansvar för all världens brister alltid läggas på någon annan än att inse att det oftast är ens egen inkompetens som är orsaken?
Personligen tycker jag att de flesta regler kring dolda fel och eventuella garantikrav på begagnade hus, bilar och andra varor skulle kunna skrotas helt.
Då fick alla räkna med det värsta och hantera det utifrån sitt eget utgångsläge. Samtidigt skulle de som erbjuder någon form av garanti ha en kraftig konkurrensfördel.
Jag blev inte förvånad när jag läste en undersökning om vilka saker som var ”köptrigger” för olika åldrar där ordet ”garanti” påverkade yngre människor (under 35 år) mer än äldre..
/ Björkskär
Så länge säljaren inte ändrat förutsättningarna mellan besiktning och tillträde har jag svårt att se de kan hållas ansvariga oavsett vad de gjort eller inte gjort
Hade ventilationen varit igång under besiktning, och säljaren sedan stängde av vilken i sin tur leder till en skada så anser jag är de kan klandras. Detta verkar inte alls vara fallet här
Hade ventilationen varit igång under besiktning, och säljaren sedan stängde av vilken i sin tur leder till en skada så anser jag är de kan klandras. Detta verkar inte alls vara fallet här
Det gör han säkert. Jag diskuterar utifrån ett juridiskt perspektiv. Det är inte samma sak.Nissens skrev:
Det enda som spelar roll är ifall avstängningen av ventilationen orsakade någon betydande skada mellan kontraktskrivning och tillträde. Verkar högst osannolikt. Andra krav och påståenden saknar betydelse. Det är köparens problem om de inte såg till att ventilationen fungerade efter tillträde, eller om det redan var skadat i konstruktionen vid visningen.