43 485 läst · 109 svar
43k läst
109 svar
Köparen annonserar om uthyrning innan tillträde
Har du insett att TS är nöjd och gått vidare i livet?TRJBerg skrev:Några tankar:
- Du som säljare har fullt ansvar för att husets skick bibehålls mellan kontraktskrivning och tillträde.
- Om någon annan (än köparen) skadar huset etc har du ansvar för det. Kan inte se att faktumet att det är köparen som skickat denne ändrar på den saken.
- När du ger främlingar tillträde till hus/fastighet är det alltid risk för problem. (Kriminella, obalanserade etc.)
- Det går åt tid för visning. Speciellt om det blir många visningar. Och ännu mer om du inte längre bor på platsen.
- Beträffande bildfrågan är det helt en sak mellan köparen och mäklaren vad gäller upphovsrätt och liknande. Dvs inte alls din sak eller intresse.
Men det kan kanske vara en integritetsfråga om man är känslig gällande bilderna på hemmet. Vet inte hur man hanterar sådant juridiskt eller praktiskt. Annat än att tala med köparen (ev även mäklaren).
Vad gäller mäklarens inställning kan jag inte se att denne har något intresse i frågan. Efter avslutad affär är ju bilderna värdelösa för mäklaren.
Men för i helvete hur ogina kan folk vara. Utgår från att ni är nöjda med försäljningen, varför då sätta er på tvären med köparen plus att det är en tillbyggnad den vill titta på, herregudA AnnieS22 skrev:Hej,
Jag vill få tips från er då jag inte hittar liknande fall innan i mina googlingar.
Jag har sålt en fastighet (villa) och tillträdet för nya ägaren är om 2 månader.
Köparen annonserar ut komplementsbyggnaden för uthyrning och har nu en spekulant som vill komma på visning. (I annonsen står tillträdet för hyrestagare efter köparens tillträde, så den biten är ok).
Annonsen innehåller bilder från vår försäljning (mäklarbilder).
Vad hade ni gjort i denna situation?
Tacksam för inputs.
Med vänlig hälsning, Annie
Angående bilderna sätt dit köparen om det får er att må bättre annars lägg er inte i nåt som inte drabbar er överhuvudtaget, folk alltså
omg ditt första inlägg är helt utdaterat rekomenderas att då läsre tråden först så hade du sett att tS gåttvidareB Bygglason skrev:Men för i helvete hur ogina kan folk vara. Utgår från att ni är nöjda med försäljningen, varför då sätta er på tvären med köparen plus att det är en tillbyggnad den vill titta på, herregud
Angående bilderna sätt dit köparen om det får er att må bättre annars lägg er inte i nåt som inte drabbar er överhuvudtaget, folk alltså
Väldigt osannolikt att mäklarbilder skulle uppnå verkshöjd. Lyckas du anlita Åke E'son är det en annan sak, men det kan vi nog bortse ifrån.
Fast att en fotografisk bild (till skillnad från ett fotografiskt verk) skulle vara fri att använda stämmer inte. Om du vill fota av en bild och på det sättet skapa ett eget "verk" du får använda fritt, behöver du enligt praxis tillföra något mer än att bara fota av.
Fast att en fotografisk bild (till skillnad från ett fotografiskt verk) skulle vara fri att använda stämmer inte. Om du vill fota av en bild och på det sättet skapa ett eget "verk" du får använda fritt, behöver du enligt praxis tillföra något mer än att bara fota av.
Kul att du har släppt detta och gått vidare.A AnnieS22 skrev:
För resten av forumet funkar det (uppenbarligen) inte så. Här kommer det ältas minst ett par hundra inlägg till, varav de flesta inte ens orkar läsa tråden innan de svarar
Jag hade varit schysst och visat upp, alt köperen får komma förbi och visa. Vad ser du egentligen för problem?A AnnieS22 skrev:Hej,
Jag vill få tips från er då jag inte hittar liknande fall innan i mina googlingar.
Jag har sålt en fastighet (villa) och tillträdet för nya ägaren är om 2 månader.
Köparen annonserar ut komplementsbyggnaden för uthyrning och har nu en spekulant som vill komma på visning. (I annonsen står tillträdet för hyrestagare efter köparens tillträde, så den biten är ok).
Tacksam för inputs.
Trist med en så oförskämd köpare.A AnnieS22 skrev:Hej,
Tacksam för inputs.
Man kan inte hyra ut innan man äger, är det enkla svaret. Ni har inte heller någon skyldighet att låta en köpare utnyttja er för att underlätta sina kommande affärer, dvs självklart behöver ni inte stå ut med visningar.
Ni har dessutom rätt att skicka en faktura angående bildstöld.
Vid juridiskt stöd i den processen kan ni snegla på hur Bildleverantörernas förening BLF brukar agera. Er bild används i ett kommersiellt sammanhang vilket gör stölden allvarligare och konsekvensen dyrare. Är det mäklarens bilder bör ni uppmärksamma mäklaren på vad som händer
Alternativet är att ni och köparen avslutar affären mycket tidigare. Först när den processen är klar, kontraktet underskeivet och bi har hela köpesumman så får köparen tillträde och först då kan de göra som de vill.
Herre gud, karl! Det handlar om att visa ett Attefallshus några minuter. Jösses. Inte konstigt att det startas krig.OlssonX skrev:Trist med en så oförskämd köpare.
Man kan inte hyra ut innan man äger, är det enkla svaret. Ni har inte heller någon skyldighet att låta en köpare utnyttja er för att underlätta sina kommande affärer, dvs självklart behöver ni inte stå ut med visningar.
Ni har dessutom rätt att skicka en faktura angående bildstöld.
Vid juridiskt stöd i den processen kan ni snegla på hur Bildleverantörernas förening BLF brukar agera. Er bild används i ett kommersiellt sammanhang vilket gör stölden allvarligare och konsekvensen dyrare. Är det mäklarens bilder bör ni uppmärksamma mäklaren på vad som händer
Alternativet är att ni och köparen avslutar affären mycket tidigare. Först när den processen är klar, kontraktet underskeivet och bi har hela köpesumman så får köparen tillträde och först då kan de göra som de vill.
Lille vän, det blir inte krig för att man säger nej till en grandios nolla som inte håller avtal.Intet skrev:
Men varför slutar inte tråden? Trådstartaren har fått svar och tackat, men ”debatten” fortsätter. Varför spårar nästan alla trådar ur här på forumet?A AnnieS22 skrev:
För att det är ett forum och inte en frågelåda.C Carpen63 skrev:
Ett forum är inte till för att någon ska ställa en fråga och få gratis expertsvar utan för folk att diskutera en frågeställning fritt.
Vill man ha svar från expertis enbart på sin egen fråga och bestämma när det är slutdiskuterat får man oftast betala för tjänsten.