C Carina Widlund skrev:
Gör det bara inte gratis! Din tid är lika mycket värd som den eller de månader köparen vinner på uthyrning! Att gå medelvägen är väl relevant!
Är inte det höjden av snålhet. Kräva timlön av en person man antagligen just sålt sitt hus för ett mångmiljonbelopp för att visa ett uthus. Vad kan det ta? 15-30 minuter. Finns ju inget krav att man ska städa/styla huset innan.

Vad gör man om köparen efter köpet ringer och undrar om man kan förklara t.ex. något med värmesystemet. Börjar man samtalet med att fråga om han går med på att betala 19,99 per påbörjad minut eller? För man kan väl inte ge bort sin tid gratis.

Så hade jag också gjort. Man har nog att tänka på ändå inför en flytt. Om den nya ägaren vill syssla med uthyrning så är det enda rimliga att personen hanterar detta på egen hand efter att överlämningen är genomförd. Låter inte vidare vettigt att boka in visningar på ett hus man inte fått tillgång till än. Stor risk att det blir bad will!
W whak skrev:
Jag hade avböjt.
Vill dom kika så får dom göra det när köparen är ägare.
.

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Är inte det höjden av snålhet. Kräva timlön av en person man antagligen just sålt sitt hus för ett mångmiljonbelopp för att visa ett uthus. Vad kan det ta? 15-30 minuter. Finns ju inget krav att man ska städa/styla huset innan.

Vad gör man om köparen efter köpet ringer och undrar om man kan förklara t.ex. något med värmesystemet. Börjar man samtalet med att fråga om han går med på att betala 19,99 per påbörjad minut eller? För man kan väl inte ge bort sin tid gratis.
I detta fall det är inte köparen som vill komma och titta, snarare hens hyresgäst..
Köparen får visa själv tycker jag

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
I detta fall det är inte köparen som vill komma och titta, snarare hens hyresgäst..
Köparen får visa själv tycker jag
Jo, men det är ju köparen som ligger bakom det hela. Ska köparen visa själv får man ju ge honom nycklar. Att lämna ut nycklar till ett hus jag äger hade jag varit betydligt mer tveksam till än att offra några minuter på att visa huset själv.

L lbgu skrev:
Jo, men det är ju köparen som ligger bakom det hela. Ska köparen visa själv får man ju ge honom nycklar. Att lämna ut nycklar till ett hus jag äger hade jag varit betydligt mer tveksam till än att offra några minuter på att visa huset själv.
Köparen får skötta detta efter köpet hav avslutats tycker jag.
Jag har haft liknande erfarenheter där köparen bokade in mig men sen kom det en hel klan som tog tid att få ut och svara tusen frågor..

T TypRätt skrev:
Får väl svara att du kan göra det mot en flaska whisky?
En?

Henningelvis Henningelvis skrev:
Några erfarenheter med Blocketköpare som verkade mer intresserade av att titta på hus och garage rent allmänt än av att köpa det som var utannonserat. Ett par spektakulära fall i stan av rån i hemmet med folk som trängde sig in. Riskminimering helt enkelt.
fan jag läste rasdiskriminering...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad vinner man på det. ”Straffa” köpare som man snart ska träffa, eller för principens skull? Att inte agera dörrvakt på visning förstår jag, men varför inte vara lite trevlig?
Köparen skulle ha vidtalat säljaren innan och förvissat sig om att det är ok med säljaren. Köparen har ett eget ansvar. ”Strafftänkande” om säljaren inte har intresse av att gå köparens ärenden, låter mer som problem med konflikträdsla. Säljaren behöver inte alls känna skuld.

A AnnieS22 skrev:
Tack för alla svar!

Återkoppling:

- Bilderna bryr jag mig inte om. Blev mest förvånad över att se välbekanta foton på mitt (än så länge) hus en uthyrningsannons.

- Visning kommer att ske.

Nu går jag vidare i livet!
Fantastiskt och tråden hålls i liv minst lika länge till

• Haha
Fru Uggla
  • Laddar…
S Shaft1 skrev:
Köparen får skötta detta efter köpet hav avslutats tycker jag.
Jag har haft liknande erfarenheter där köparen bokade in mig men sen kom det en hel klan som tog tid att få ut och svara tusen frågor..
Samtidigt handlar det ju om en person (köparen) som du just gjort antagligen en mångmiljonaffär med. Känns snålt att då inte kunna offra lite tid på att hjälpa till ifall det önskas. Om antalet på visningen är en dealbreaker är det ju bara att vara tydlig att du bara går med på att det kommer en person som får titta. Det är antagligen inga problem.

A AnnieS22 skrev:
Tack igen för engagemanget!

Situationen är löst redan och visning bokad denna vecka.

Eftersom jag inte är en van husförsäljare var frågan ny för mig och det råder väldigt delade meningar här i forumet.

Jag har släppt detta och gått vidare.
Att DU släppt detta innebär inte att skrivklådan hos forumdeltagana har gjort detta
Nu måste det utredas varför du gav med dig i närmaste 97 inläggen

• Haha
Stuff
  • Laddar…
returen returen skrev:
Att DU släppt detta innebär inte att skrivklådan hos forumdeltagana har gjort detta
Nu måste det utredas varför du gav med dig i närmaste 97 inläggen
Men TS är nog liiiite kränkt iallafall. Så, nu när det är bevisat, gäller det bara att lista ut varför och hur mycket. 😃

• Gilla
returen
  • Laddar…
A AnnieS22 skrev:
Hej,

Jag vill få tips från er då jag inte hittar liknande fall innan i mina googlingar.

Jag har sålt en fastighet (villa) och tillträdet för nya ägaren är om 2 månader.
Köparen annonserar ut komplementsbyggnaden för uthyrning och har nu en spekulant som vill komma på visning. (I annonsen står tillträdet för hyrestagare efter köparens tillträde, så den biten är ok).

Annonsen innehåller bilder från vår försäljning (mäklarbilder).

Vad hade ni gjort i denna situation?

Tacksam för inputs.

Med vänlig hälsning, Annie
Det bör vara köparen och du som kommer överens om ev visningar. Inte någon spekulant att hyra.
Har köparen meddelat att det ligger annons ute?
Ni avgör om ni vill visa något

M Maggan Maxie Wennberg skrev:
Det bör vara köparen och du som kommer överens om ev visningar. Inte någon spekulant att hyra.
Har köparen meddelat att det ligger annons ute?
Ni avgör om ni vill visa något
Om du läser inläggen först innan du desperat knackar på tangentbordet så ser du att TS är nöjd och har gått vidare i livet

• Gilla
Maggan Maxie Wennberg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Några tankar:
- Du som säljare har fullt ansvar för att husets skick bibehålls mellan kontraktskrivning och tillträde.
- Om någon annan (än köparen) skadar huset etc har du ansvar för det. Kan inte se att faktumet att det är köparen som skickat denne ändrar på den saken.
- När du ger främlingar tillträde till hus/fastighet är det alltid risk för problem. (Kriminella, obalanserade etc.)
- Det går åt tid för visning. Speciellt om det blir många visningar. Och ännu mer om du inte längre bor på platsen.
- Beträffande bildfrågan är det helt en sak mellan köparen och mäklaren vad gäller upphovsrätt och liknande. Dvs inte alls din sak eller intresse.
Men det kan kanske vara en integritetsfråga om man är känslig gällande bilderna på hemmet. Vet inte hur man hanterar sådant juridiskt eller praktiskt. Annat än att tala med köparen (ev även mäklaren).
Vad gäller mäklarens inställning kan jag inte se att denne har något intresse i frågan. Efter avslutad affär är ju bilderna värdelösa för mäklaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.