A AnnieS22 skrev:
Jag fick ingen info innan.
Samtidigt kan jag tycka att ifall man säljer en fastighet för antagligen ett ganska högt belopp så kan man väl offra 15-30 minuter på att visa en sidobyggnad ifall köparen ber om det. Det finns väl inget krav att den ska vara i ett visst skick, så är den fylld med flyttkartonger så är det bara att gilla läget för den som tittar.

• Gilla
nmeden och 7 till
  • Laddar…
B
Finns ju en hel del hyresrätter där man nuförtiden ska ta ställning om man vill hyra eller ej, enbart baserat på bilder, layout med mera. Och det verkar ju gå bra.

Jag hade nog varit rimligt behjälplig med min köpare. En visning, för en hyresgäst. Men inte flera. Jag tycker det är bedrövligt dåligt att de inte frågade er innan.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A
Tack för alla svar!

Återkoppling:

- Bilderna bryr jag mig inte om. Blev mest förvånad över att se välbekanta foton på mitt (än så länge) hus en uthyrningsannons.

- Visning kommer att ske.

Nu går jag vidare i livet!

• Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Haha
SnyggPer och 49 till
  • Laddar…
A AnnieS22 skrev:
Tack för alla svar!

Återkoppling:

- Bilderna bryr jag mig inte om. Blev mest förvånad över att se välbekanta foton på mitt (än så länge) hus en uthyrningsannons.

- Visning kommer att ske.

Nu går jag vidare i livet!
Nu är allt frid och fröjd.
Men jag kan ändå inte låta bli att undra. Jag kan förstå att det verkar lite märkligt att söka hyra ut något som man inte fått ännu. Samtidigt vill väl käparen ha en hyresgäst direkt vid inflytt, varpå det ändå inte är så orimligt.
Men så min stora fråga. Du stör dig väldigt på att några foton ligger ute. Men samma foton har ju legat ute till allmän beskådan i veckor/månader. Det är ju svårt för köparen att gissa att det nu plötsligt är hemligt material.

• Gilla
  • Haha
anders@egnell.org och 1 till
  • Laddar…
Jag hade sagt till köparen att han får gå via mäklaren så mäklaren får ha en visning av uthyrningsdelen, lite ska väl mäklaren göra för det arvodet de tar ut.

• Gilla
  • Haha
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men så min stora fråga. Du stör dig väldigt på att några foton ligger ute. Men samma foton har ju legat ute till allmän beskådan i veckor/månader. Det är ju svårt för köparen att gissa att det nu plötsligt är hemligt material.
Det är ju det TS inte gör:
A AnnieS22 skrev:
Bilderna bryr jag mig inte om. Blev mest förvånad över att se välbekanta foton
Till övriga som reagerar på bilderna, är det så otroligt att köparen faktiskt har pratat med mäklaren om bilderna?
Alla bostadsaffärer jag varit inblandade i (som köpare och säljare, och ett fåtal där det bara blev visningar för min del) har jag ställt frågan till mäklaren om det är okej att spara ner bilderna från annonsen för att kunna visa mitt nya (gamla) hem för intresserade. Det har aldrig varit några problem och i svaret har det aldrig sagts något om begränsningar i att hålla dem för mig själv, inte sprida dem osv.

Följdfråga: Ni som reagerat på att någon kopierat andras bilder och lagt ut, har ni upphosvrätten/tillstånd till precis alla bilder ni exempelvis lagt upp på det här forumet?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O ollo skrev:
Jag hade sagt till köparen att han får gå via mäklaren så mäklaren får ha en visning av uthyrningsdelen, lite ska väl mäklaren göra för det arvodet de tar ut.
Bra idé!
Med detta upplägg så flyttas både beslutet om visning och ansvaret för visningen över på mäklaren. Ägaren kan fortfarande välja att vara med eller avstå från att närvara.

G Gillar att bygga skrev:
Bra idé!
Med detta upplägg så flyttas både beslutet om visning och ansvaret för visningen över på mäklaren. Ägaren kan fortfarande välja att vara med eller avstå från att närvara.
Problemet är att ingen mäklare kommer att ställa upp på detta (utom för antagligen hutlös kostnad) eftersom affären för mäklaren är i princip avslutad.

Sen skulle jag personligen vilja närvara om en totalt okänd person ska gå husesyn i en byggnad jag äger. Jag litar mer på att jag håller koll än att en mäklare som antagligen är måttligt intresserad gör det. Han lär väl pilla på sin mobil medan den presumtive hyresgästen tittar runt i huset.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju det TS inte gör:

Till övriga som reagerar på bilderna, är det så otroligt att köparen faktiskt har pratat med mäklaren om bilderna?
Alla bostadsaffärer jag varit inblandade i (som köpare och säljare, och ett fåtal där det bara blev visningar för min del) har jag ställt frågan till mäklaren om det är okej att spara ner bilderna från annonsen för att kunna visa mitt nya (gamla) hem för intresserade. Det har aldrig varit några problem och i svaret har det aldrig sagts något om begränsningar i att hålla dem för mig själv, inte sprida dem osv.

Följdfråga: Ni som reagerat på att någon kopierat andras bilder och lagt ut, har ni upphosvrätten/tillstånd till precis alla bilder ni exempelvis lagt upp på det här forumet?
När jag köpte nuvarande hus frågade jag mäklaren om jag kunde få bilderna på huset, och då skickade mäklaren samtliga bilder i högupplösta filer. Det var inte en fråga om upphovsrätt eller ersättning.

Jag antar att mäklaren ser kostnaden för bilderna som en del av kostnaderna för affären och något som täcks av mäklararvodet. För mäklarens del är affären avslutad och de kan lika gärna ge bort bilderna till köparen.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Det är ju säljaren som betalar för fotograferingen, att mäklaren skulle ha upphovsrätten känns som det minst sannolika av de tre alternativen

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är ju säljaren som betalar för fotograferingen, att mäklaren skulle ha upphovsrätten känns som det minst sannolika av de tre alternativen
När jag fotat mäklarbilder har det varit på uppdrag av mäklaren. Avtal och betalning till mäklaren. Andra kanske sitter och trycker på rättigheterna, men jag och de jag kännser släpper allt till uppdragsgivaren - dvs mäklaren. Inget som helst avtal med säljaren. Var har du fått någon annan info ifrån?

• Gilla
martin.sveg och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
När jag fotat mäklarbilder har det varit på uppdrag av mäklaren. Avtal och betalning till mäklaren. Andra kanske sitter och trycker på rättigheterna, men jag och de jag kännser släpper allt till uppdragsgivaren - dvs mäklaren. Inget som helst avtal med säljaren. Var har du fått någon annan info ifrån?
Fakturerar inte mäklaren vidare den kostnaden direkt till säljaren?

A ajn82 skrev:
Det är väl otroligt. Att fotografera objektet är standard ungefär som att mäklaren ringer telefonsamtal eller tar bilen till visningen. Allt sådant ryms normalt inom det väl tilltagna mäklararvodet.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
G
A AnnieS22 skrev:
Hej,

Jag vill få tips från er då jag inte hittar liknande fall innan i mina googlingar.

Jag har sålt en fastighet (villa) och tillträdet för nya ägaren är om 2 månader.
Köparen annonserar ut komplementsbyggnaden för uthyrning och har nu en spekulant som vill komma på visning. (I annonsen står tillträdet för hyrestagare efter köparens tillträde, så den biten är ok).

Annonsen innehåller bilder från vår försäljning (mäklarbilder).

Vad hade ni gjort i denna situation?

Tacksam för inputs.

Med vänlig hälsning, Annie
Du kan väl förhandla om något så det känns värt er tid.

Som exempel. Vanligt om man lämnar över en hyresrätt innan tillträdesdatumet är t.ex. att den nya gästen får stå för flyttstädningen.

Ska ni vara behjälpliga ska ni väl ha något för det. Det kan bli många visningar innan man hittar en hyresgäst.

A ajn82 skrev:
Oftast är det en inbakad kostnad, men även om de fakturerar det exakta beloppet vidare så har jag aldrig hört att någon skriver ett överlåtelseavtal specifikt för bildrättigheterna, vilket skulle krävas för ditt scenario. Helt bortkastad tid att hålla på med det.

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.