Själv skulle jag påtala att det är fel att använda bilderna utan lov men sen vara behjälplig med visning inom rimliga gränser.
Detta för att vara på god fot med köparen men samtidigt visa att det inte bara är att göra som man vill utan att fråga först.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Min fritid ska inte användas till att hålla visningar av bostaden som jag äger för att nästa ägare ska hyra ut den när jag har flyttat, det är inget som är avtalat vid försäljningen hade mitt svar varit.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Cecilia Möller och 20 till
  • Laddar…
K
P-plats P-plats skrev:
Själv skulle jag påtala att det är fel att använda bilderna utan lov men sen vara behjälplig med visning inom rimliga gränser.
Detta för att vara på god fot med köparen men samtidigt visa att det inte bara är att göra som man vill utan att fråga först.
Resonerar på samma sätt.
Man har väldigt lite att vinna på att sätta sig på tvären bara av rena principskäl.
Som säljare kommer man sannolikt ha med köparen att göra under en övergångsperiod.

• Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
D
Det är alltid bäst att ljuga. Du har jävligt mycket just nu och att klämma in visningar är inte möjligt.

Sen om köparen frågat infann heder det varit en annan sak, då hade jag nog kunna ställa upp en gång eller två.

Äganderätten till bilderna är ju knappast dit intresse så tycker det är idiotiskt att härja om det.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Älvsbyhus_Lars och 4 till
  • Laddar…
Har köparen informerat att den tänkte göra så här INNAN ni blev kontaktade av hyresgästen?
Om inte så hade jag sagt blankt nej. Det är absolut en sak som man stämmer av före och inte tar för givet.

När det gäller bilderna hade jag tipsat mäklaren som får dra i upphovsrättens vara eller inte vara.

Jag hade personligen hållit mig helt utanför och väntat på att försäljningen blev klar.

• Gilla
  • Arg
Cecilia Möller och 9 till
  • Laddar…
Bilderna är väl inget att bråka om?

Fysiskt tillträde är väl det som orsakar möjliga problem. Man vet inte vem personen är, tidsbrist, saker fysiskt i vägen mm. Som säljare är man skyldig att hålla tillträdesdagen, tror inte det blir glada miner om köparen får senare tillträde utanför avtal för att hyresgästens kik störde utflyttningen.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Får väl svara att du kan göra det mot en flaska whisky?

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle inte ta den risken att släppa in folk i detta läge. Tiden mellan kontrakt och tillträde är något känslig för om det blir en skada under den tiden ska säljaren fixa skadan så att fastigheten återställs i skick som vid kontraktet.
Tänk om spekulanten har sönder något under visningen så blir du ansvarig och du vet inte om spekulanten har pengar eller försäkring.
Nej, en affär i taget.

• Gilla
  • Haha
KB-U och 20 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle inte ta den risken att släppa in folk i detta läge. Tiden mellan kontrakt och tillträde är något känslig för om det blir en skada under den tiden ska säljaren fixa skadan så att fastigheten återställs i skick som vid kontraktet.
Tänk om spekulanten har sönder något under visningen så blir du ansvarig och du vet inte om spekulanten har pengar eller försäkring.
Nej, en affär i taget.
Så skulle jag också resonera. Dessutom vet du ju inte vad det är för folk du släpper in. (Jag har exv. blivit väldigt restriktiv med att släppa in folk jag inte känner). Låt den nye ägaren ta ansvar för sitt hus och sin uthyrning när personen ifråga äger det.

• Gilla
  • Wow
nissenhj och 9 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har exv. blivit väldigt restriktiv med att släppa in folk jag inte känner
Något särskilt som lett fram till det?

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Något särskilt som lett fram till det?
Några erfarenheter med Blocketköpare som verkade mer intresserade av att titta på hus och garage rent allmänt än av att köpa det som var utannonserat. Ett par spektakulära fall i stan av rån i hemmet med folk som trängde sig in. Riskminimering helt enkelt.

• Gilla
returen och 6 till
  • Laddar…
Vill du inte visa säg det bara så får dom lösa det utan visning.

Hade jag varit hemma kanske det hade gått vägen. Inte värt att oroa sig och stöka till tillvaron

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Ett allternativ kan ju vara att bara vara just och visa huset som ska hyras ut. Att dom använt mäklarens bilder drabbar ju inte dig. Är det inte allt för stor insats för er så kan nog värdet för köparen vara betydligt större än kostnaden för dig.

• Gilla
Thomas Jönsson
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Har köparen informerat att den tänkte göra så här INNAN ni blev kontaktade av hyresgästen?
Om inte så hade jag sagt blankt nej. Det är absolut en sak som man stämmer av före och inte tar för givet.
Detta. Det är väl bra att stämma av innan?

A
D Discoman skrev:
Detta. Det är väl bra att stämma av innan?
Jag fick ingen info innan.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.