Folk skriver gratis ved, bara för man har egen skog är den ju inte gratis.
Hade man sålt veden istället hade det gett en inkomst. Genom att elda upp veden istället får man ta med försäljningsvärdet på veden som en kostnad om man vill ha en riktig kalkyl.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Man köper hem långved av björk för massapriset eller direkt av någon bonde. Blir en billig uppvärmning. Men ved är inget för latryggar. Är man oftas bortrest i jobbet är det heller ingen mening att hålla på.

Fy f-an för VP.. ;) Så lågt skulle jag aldrig sjunka än om det skulle bli några ören billigare.. :p
 
  • Gilla
Izvek och 1 till
  • Laddar…
Nåja, jag antar att han har egen skog som han ska hugga veden i? och i sådana fall gissar jag att han har jordbruksfastighet? i sådana fall kan du på alla saker förutom panna tankar och sotning. dra bort momsen 25% som han får till baks. summan som då blir kvar exklusive moms kommer att bli en kostnad på näringsdelen dvs. ett underskott på jordbruksfastigheten som han kan skjuta framförsig år efter år. om han då t.ex. säljer virke från sin skog om 10 år och gör en vinst kommer han att kunna kvitta underskottet mot ev. vinst dvs. gör han en vinst på 100 000 kan han om han har underskott på 100 000 kvitta dom mot varandra och vinsten blir skattefri. skulle det vara så att pannan t.ex. hamnar i ladugården och han värmer ev verkstad eller garage med anläggningen. blir även rimlig del av själva panninstallationen samt sotningen. avdragsgill
 
Redigerat:
Ja det är jobbigt när sanningen svider iaf för personen i exemplet. Om det nu är några frågetecken i uträkningen så finns det svar på allt!

Detta är ett exempel på en person som jag känner, och just d kostnader som jag räknat upp är det han betalar varje år för att värma sitt hus.

Gjorde en likadan kalkyl på min egen uppvärmning för att se vart man hamnar.
Räknat på samma sätt men hamnade mycket lägre i årskostnad.strax under halva hans kostnad.

Anledning till att jag gjort denna uträkning är för att personen i fråga tycker att det är jättebilligt att elda med ved. Men hur billigt är det om man köper så många prylar som han gjort??? Hur tänker man då? Men idag är det så att bergvärmepumpar är väldigt effektiva och man kommer ner på en relativt låg årskostnad om man slår ut alla d kostnader som bergvärme installations anläggningen för med sig på 20 så skulle jag tippa på att det ligger inte så långt från hans ved anläggning. Skillnaden är väl att man kan lägga tiden på annat än att hugga ved.

Men smaken är som baken , själv så lägger jag gärna tiden på annat. Valde därför att meka ihop en egen flisanläggning så det ska vara så automatiskt som möjligt.

Men vissa personer har vedhuggning och runtikring ateraljer som sin hobby och då är det mer godkännt. Förena nytta med nöje.
 
Redigerat:
Fredrik R skrev:
Folk skriver gratis ved, bara för man har egen skog är den ju inte gratis.
Hade man sålt veden istället hade det gett en inkomst. Genom att elda upp veden istället får man ta med försäljningsvärdet på veden som en kostnad om man vill ha en riktig kalkyl.
Nej så tycker inte jag att man kan räkna alls. För det är mycket mer komplicerat med ved än vad som framgår här. I många fall är det som Janne skriver att man köper av någon bonde eller gör gentjänster eller helt enkelt hämtar gratisved. Man får då räkna in transporten. Ved är det överlägset billigaste alternativet att värma upp sitt hus förrutom flis. Däremot är det långtifrån arbetsbefriat.
 
Tja, jag tycker det inte är så orimlig kalkyl igentligen, men kostnaden som kan härledas till uppvärmning i den kalkylen är ju panna plus sotning 112000/20 år= 5600 kr och har han som sagt egen skog han ska hugga på blir resten investering(kostnad) i näringsdelen. visst han väljer ju att investera i mycket maskiner på ett bräde, men en dålig affär i det långa loppet är det ju inte. dels avdragsgillt och momsen till baks samt att han höjer avkastningen värdet på sin skogsmark genom röjning och gallring. enda saken jag skulle gjort annorlunda är att jag hadde bytt fyrhjulingen och skoter släden mot begagnad traktor och huggarvagn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
anjn skrev:
Nåja, jag antar att han har egen skog som han ska hugga veden i? och i sådana fall gissar jag att han har jordbruksfastighet? i sådana fall kan du på alla saker förutom panna tankar och sotning. dra bort momsen 25% som han får till baks. summan som då blir kvar exklusive moms kommer att bli en kostnad på näringsdelen dvs. ett underskott på jordbruksfastigheten som han kan skjuta framförsig år efter år. om han då t.ex. säljer virke från sin skog om 10 år och gör en vinst kommer han att kunna kvitta underskottet mot ev. vinst dvs. gör han en vinst på 100 000 kan han om han har underskott på 100 000 kvitta dom mot varandra och vinsten blir skattefri. skulle det vara så att pannan t.ex. hamnar i ladugården och han värmer ev verkstad eller garage med anläggningen. blir även rimlig del av själva panninstallationen samt sotningen. avdragsgillt
Där sa du en bra sak som jag helt glömt och som ska läggas med i kalkylen.

Har själv pannan i ladugården men har det tveksamt på om d går göra avdrag för det då? Isf måste jag börja med det. Även fast det kanske inte blir så många kronor :p
 
Redigerat:
anjn skrev:
Tja, jag tycker det inte är så orimlig kalkyl igentligen, men kostnaden som kan härledas till uppvärmning i den kalkylen är ju panna plus sotning 112000/20 år= 5600 kr och har han som sagt egen skog han ska hugga på blir resten investering(kostnad) i näringsdelen. visst han väljer ju att investera i mycket maskiner på ett bräde, men en dålig affär i det långa loppet är det ju inte. dels avdragsgillt och momsen till baks samt att han höjer avkastningen värdet på sin skogsmark genom röjning och gallring. enda saken jag skulle gjort annorlunda är att jag hadde bytt fyrhjulingen och skoter släden mot begagnad traktor och huggarvagn.
Håller med om traktor vore bättre men d är ju som en fluga d dära med atv.
Hahah du har så rätt detta med avkastning på egen skog osv. Men då börjar kalkylen bli omöjlig att uträkna å komma fram till någe svar. Börjar bli lite väl många variabler att hålla reda på. Men gillar på det sätt ni tänker.
 
Redigerat:
Ja, det är ju bara att göra en rimlig och uppskattning, om vi säger att pannan till 30% används till att värma lokaler som hör till näringsdelen så kan du ju lägga 30% av kostnaderna för pannanläggningen på näringsdelen också.

Ja. jag har heller aldrig begripit hur man kan köpa fyrhjuling för att hugga och köra i skogen med. svindyra grejor. samma slant ger ju en alla tiders traktor med huggarvagn.
 
Redigerat:
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Izvek skrev:
Anledning till att jag gjort denna uträkning är för att personen i fråga tycker att det är jättebilligt att elda med ved.
Får han inte tycka det är billigt?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
anjn skrev:
Ja, det är ju bara att göra en rimlig och uppskattning, om vi säger att pannan till 30% används till att värma lokaler som hör till näringsdelen så kan du ju lägga 30% av kostnaderna för pannanläggningen på näringsdelen också.
Antar att ni nu menade installations kostnaden? För annars finns det väl som inget man kan göra avdrag på förutom sotning då.
 
roke skrev:
Får han inte tycka det är billigt?
Klart man får. Ungefär lika mycket som att jag inte håller med om att det är så.;)
 
Förstår inte heller varför man ska ha både fyrhjuling och skoter. Om inte kanske man kan låna traktor av någon eller att man delar.
Har han inte plats för veden över vintern, så han måste även fälla då? Visserligen blir det 1000kr/år i spar, men ändå.

Själv har jag en gammal bm10, dock inte för skogen, utan där skaffade jag en fyris. Den har jag för skogen (där traktorn för övrigt inte kommer fram pga underlaget), skottning/plogning samt nöje.
 
Izvek skrev:
Klart man får. .
Ah. Vad skönt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Ja, installationskostnaden inklusive inköp av själva pannan tankar m.m. reservdelar till pannan, men inte sådant som endast bostadshuset har nytta av. kulvert till huset samt radiatorer i huset m.m. går ju inte att dra av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.