Det verkar som att jag får vända på frågan, hur mycket kan man investera i prylar för vedeldning innan det blir oekonomiskt?

För att som endel nu här säger så är detta ett billigt exempel för kompisens värmesystem. Men som i jämförelse med mitt värmesystem är mer än dubbelt så dyrt.
 
jensaro skrev:
Då tror jag det är betydligt mer sannolikt med avgift på den värme man plockar upp ur marken..
Menar du att man ska straffskattas för att man motverkar den globala uppvärmningen?:D;)
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Menar du att man ska straffskattas för att man motverkar den globala uppvärmningen?:D;)
Tvärt om menar du väl:D vedeldning är koldioxid neutral medan el fortfarande till stor del produceras av fosila bränslen.
 
Izvek skrev:
Nä historia e kul. Har för mig att det varit skatt på ved eldare förut? Typ att tar man ut träd för att värma med så fick man betala skatt. Men inte om man rev ner ett gammalt hut och eldar med det timmret för det är redan skatta en gång. Å d har väl varit tal om skatt för vedeödare i dagsdato?
Det skulle ju bli lite lustigt. Hur skulle dom göra med dom som odlar potatis? Skulle dom oxå få extra skatt?
Fast i det här landet skulle väl ingen reagera nämnvärt på en potatis skatt
 
  • Gilla
Greger2 och 1 till
  • Laddar…
Lostmoose skrev:
Menar du att man ska straffskattas för att man motverkar den globala uppvärmningen?:D;)
Som det skrivits redan så är ju vedeldning co neutral o mycket av den ström som produceras kommer från icke förnybara bränslen men jag tror inte det blir skatt på ved/flis men däremot lär det komma att ställas högre krav på anläggningarna.
 
anjn skrev:
Tvärt om menar du väl:D vedeldning är koldioxid neutral medan el fortfarande till stor del produceras av fosila bränslen.
jixxer skrev:
Som det skrivits redan så är ju vedeldning co neutral o mycket av den ström som produceras kommer från icke förnybara bränslen men jag tror inte det blir skatt på ved/flis men däremot lär det komma att ställas högre krav på anläggningarna.
Det var ett skämtsamt sätt att peka på att bv kyler ner marken, därav dubbla smileys:)
 
Jo förstod det var nått skoj men många är ju snabba o säga att det kommer bli skatt på ved. Läs pumpförespråkare, o därför ville jag bara förtydliga o inte för att skriva dig på näsan.
 
Izvek skrev:
Nja han hugger väl på våren. Å sen ladar in det i någe gammal ladugård. Å sen så kör han med bilsläp 6 mil hämtar veden för att köras till boningshuset.
Vad ska han då med skotern till?
Isf ska den väl inte vara med i ved-kalkylen.
 
Skotern är ju inköpt för att användas till vedhuggning. Vilket blir pengar som dras från lönekontot. Men d klart nu när han köpt fyrhjuling så används ju inte skotern vilket bara är en kostnad som finns där. Skulle ju vara en ide om han sålde den isf

Kan ingen göra en kalkyl med värmepump? Så får vi se vad utfallet blir.
 
Redigerat:
Jag skulle gissa att om man har en normalstor villa som är något så när bra isolerad och man i övrigt har ett system i huset som gör det möjligt att endast borra ett hål och smacka dit en pump på befintligt system så tror jag at kalkylen för vp skulle se bra ut. Är man i den sitsen att måste köpa färdigkluven ved och har ett hus som kräver stora investeringar för att få en ekonomisk vp-drift skulle jag valt att modifiera befintligt system till pellets eldning. Det jag menar är att vp-kalkylen skulle spreta så mycket beroende på vilket utgångsläge man har att det nog inte går att komma fram till något vettigt resultat om man inte tar hänsyn till grundförutsättningarna. jag har två personer i min närhet som båda nyligen har satt in vp. i det ena fallet blev resultatet väldigt bra han ligger på ca 12000kwh per år som värmepumpen drar. medan den andra killen fick en el-räkning på 7000kr bara för december månad vilket man ju måste säga är mindre bra.
 
  • Gilla
Izvek och 1 till
  • Laddar…
anjn skrev:
medan den andra killen fick en el-räkning på 7000kr bara för december månad vilket man ju måste säga är mindre bra.
Jag tycker det var strongt gjort att den personen talade om hur illa det blev. Inte alla som medger sina misstag. Hatten av!!
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Lillkorpen skrev:
Jag tycker det var strongt gjort att den personen talade om hur illa det blev. Inte alla som medger sina misstag. Hatten av!!
De håller ja med om! Vet av flera runtomkring där jag bor som har samma problem men det är ju inte värmepumparnas fel de e ju den som installerat den som ska upplysa om att det kanske måste bytas eller instaleras fler radiatorer för att pumpen ska orka utan extra tillsatt el. Så jag tror som tidigare talare att det inte går att göra en enkel kalkyl för värmepumpar och även för ved eftersom det är så mycket som spelar in.
 
Ja, så tror jag också att det är.
 
12000kwh per år som värmepumpen drar. medan den andra killen fick en el-räkning på 7000kr bara för december månad vilket man ju måste säga är mindre bra.
Låter som att det blivit någe fel eller att pumpen är förliten så att den måste gå in med el istället för att toppa. Men annars ovanligt att någon erkänner att det blev dåligt.
 
Så jag tror som tidigare talare att det inte går att göra en enkel kalkyl för värmepumpar och även för ved eftersom det är så mycket som spelar in.
Nä d blir nog lite svårt där oxo.

Därför måste man hitta en gräns för vad man ska räkna. Själv så räknade jag bara på det som man måste betala från lönekontot för att få sitt hus varmt.

Sen vad man väljer eller hur många prylar man väljer att investera syns kostnaderna tydligt för den som väljer att se dom. Men jag tror många ser bara att. Motorsågen har jag redan å d gick 5litersoppa att hugga veden så då kostaade årsuppvärmningen 1000kr...... men d är ju inte hela sanningen.


Men som diskutionen nu gått i denna tråd så måste det vara sämsta affären för en ikke skogsägare som investerar i nytt vedsystem och massa nya grejer för att ta framveden utan att kunna göra någe avdrag. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.